P Peter321 skrev:
Det finns i min mening inget alls som tyder på att så kommer bli fallet. Varför skulle effektiviseringar kopplad till teknik helt plötsligt leda till kraftiga skattesänkningar? Tänker du att våra politiker skulle förstatliga värden som AI-tekniken genererar?
Vi kommer inte kunna ha 30 procent av befolkningen jobbandes kommunalt/statligt på den tärande delen av balansräkningen när pappersvänderi och administration helt automatiserats, till det har du humanoida robotar som äntrar scenen om några år.

Dem kommer att tvingas till att göra nåt inkomstbringande för samhället istället.

P Pligg85 skrev:
Men nu kommer ju nästa generation som knappt vill jobba. Man utbildar sig till man är 28år och förväntar sig sexsiffrigt utan erfarenhet och helst bli erbjuden ett boende, beställer in flytthjälp och sen lyxrenoverar istället för att amortera.

Tyvärr sitter det gammalt segt folk i bostäder unga tycker sig ha mer rätt till så nu måste de ut. Man vill inte betala så då ska staten sockra erbjudanden att hjälpa dem bort.
Herregud vilket människoförakt

E erikjakan skrev:
Det kan man också göra, men i Sverige har vi inget parti som vill sänka några skatter eller se över antal myndigheter....inte ens M vill göra det. Helt ofattbart.
OT-sidospår: Kommer du ihåg vilka det var som tog bort arvsskatten?

För att ta upp en tidigare diskussion i tråden, anser jag att man bör tänka brett vad gäller reavinstbeskattning. Inte utgå från särfall som folk som gör 10 miljoner i vinst, eller försöka använda reavinstbeskattningen som verktyg för att tvinga boomers från sina villor. Reavinstbeskattningen måste fungera i hela landet, för alla som säljer. Och i dessa bedrövliga tider, när folk ibland säljer med förlust, bör vi även se över möjligheten till ökat förlustavdrag.

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Herregud vilket människoförakt
Jag vet. Många unga är sådana. Framförallt stockholmare som förväntar sig bo lika fint de växt upp i själv.

Låt de gamla bo kvar

P Pligg85 skrev:
Men nu kommer ju nästa generation som knappt vill jobba. Man utbildar sig till man är 28år och förväntar sig sexsiffrigt utan erfarenhet och helst bli erbjuden ett boende, beställer in flytthjälp och sen lyxrenoverar istället för att amortera.

Tyvärr sitter det gammalt segt folk i bostäder unga tycker sig ha mer rätt till så nu måste de ut. Man vill inte betala så då ska staten sockra erbjudanden att hjälpa dem bort.
Har du blivit en gnällspik som klagar på Dagens Ungdom redan som 40-åring 🤓 !? Eller är du ironisk, svårt att veta...

Jag skulle vilja påstå att Dagens Ungdom generellt sett har det svårare än vi 80-talister, och vi i vår tur har det svårare än våra boomer-föräldrar. Med vissa undantag. De ur Dagens Ungdom som bor utanför storstäderna och har skaffat sig yrkesinriktade gymnasieutbildningar verkar det gå rätt bra för.

• Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag vet. Många unga är sådana. Framförallt stockholmare som förväntar sig bo lika fint de växt upp i själv.

Låt de gamla bo kvar
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har du blivit en gnällspik som klagar på Dagens Ungdom redan som 40-åring 🤓 !? Eller är du ironisk, svårt att veta...

Jag skulle vilja påstå att Dagens Ungdom generellt sett har det svårare än vi 80-talister, och vi i vår tur har det svårare än våra boomer-föräldrar. Med vissa undantag. De ur Dagens Ungdom som bor utanför storstäderna och har skaffat sig yrkesinriktade gymnasieutbildningar verkar det gå rätt bra för.
Bra och bra, det är väl ca. 40% som skvalpar runt och inte är etablerade - se bild. Det kan knappast anses bra.

• Diagram som visar anställningsstatus för olika utbildningar, där färger representerar etablerad och osäker ställning, studier, samt ej arbete eller studier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G grovspacklarn skrev:
Bra och bra, det är väl ca. 40% som skvalpar runt och inte är etablerade - se bild. Det kan knappast anses bra.
Med tanke på att det växer upp en generation där till och med könet blivit ett ställningstagande och väcker osäkerhet...

...så är väl den höga osäkerheten i vilken yrkessektor man ska vantrivas i rätt given.

Med insikt i skolan så kan jag trösta med att dagens småttingar är mer säkra.
De flesta ska bli influenser, miljardärer eller i sämsta fall börja som miljonärer så boendet lär de fixa utan lån ens.

P Pligg85 skrev:
Med tanke på att det växer upp en generation där till och med könet blivit ett ställningstagande och väcker osäkerhet...

...så är väl den höga osäkerheten i vilken yrkessektor man ska vantrivas i rätt given.

Med insikt i skolan så kan jag trösta med att dagens småttingar är mer säkra.
De flesta ska bli influenser, miljardärer eller i sämsta fall börja som miljonärer så boendet lär de fixa utan lån ens.
Det är väl ända sättet de kommer ha råd med en villa byggd 1960 som inte renoverats sen dess, med den prisutvecklingen vi sett och kommer se.

Claes Sörmland
E erikjakan skrev:
Vi kommer inte kunna ha 30 procent av befolkningen jobbandes kommunalt/statligt på den tärande delen av balansräkningen när pappersvänderi och administration helt automatiserats, till det har du humanoida robotar som äntrar scenen om några år.

Dem kommer att tvingas till att göra nåt inkomstbringande för samhället istället.
Du borde komma ut och träffa folk som jobbar med administration/byråkrati. Det finns inget som helst incitament att minska på arbetet i dessa kretsar, tvärt om så är regulations den snabbast växande delen av samhället. Det är där jobben för unga finns. Och du kan inte automatisera bort arbetet som mest handlar om att ha möten och prata mellanmänskligt med varandra.

I den privata sektorn finns det dock potential, t ex kan vi välja att alla redovisningsfirmor läggs ned och alla redovisningsekonomer blir arbetslösa om vi vill det. Jag gissar att vi som samhälle inte vill det och att det snarast kommer att gå i motsatt riktigt, fler redovisningsekonomer och mer komplex och svårtolkad redovisning.

G grovspacklarn skrev:
Vad visar diagrammet mer exakt? Det har med studenten att göra, men vilket är tidsperspektivet?
Vi kan iaf se att de program som ligger i topp för att eleverna ska vara etablerade (i arbete? Försörjer sig själva?) är just yrkesförberedande. Det är inte helt fantastiskt, men att gå yrkesprogram är ändå ett bra råd till en ungdom som vill ha goda förutsättningar till jobb tidigt.

W WorldJ skrev:
För det första så tror jag mycket är en myt att äldre vill flytta ut från sina hus. De flesta äldre jag vet om är mer av uppfattningen att de får skicka mig i en kista innan de flyttar ut.

För det andra. Vad är det stora problemet med att skatta lite när man har haft en sjuk värdeökning på sitt hus? Jag hade gladeligen skattat lite om mitt boende hade ökat några 100%. Hellre det än går med förlust som de flesta lär göra som köpt hur/lägenhet som köpt senaste åren. Om de då säljer nu...
Problemet är väl att 2-3rumslägenheten man flyttar till kost mer i månaden än huser man bor i och och då väljer man att bo kvar istället för att sälja och betala en reavinst.
Men att skatten är 0 kommer nog aldrig fungera i ett samhälle däremot har det ju diskuterats en skattelättnad ju längre man ägt bostaden.

Frågan är vad det skapar för marknad, den gynnar en och stjälper en annan när yngre kämpar med bolån å räntekrav och andra få en lättnad och kapital över när det säljs bostäder för över 10 miljoner som köptes för under 500k
Ett alternativ kanske skulle kunna vara en skattelättnad vid försäljning efter pension vid 65 eller vid köp av 55+ boende?

Det har ju införts en del krav genom åren, kontantinsatsen höjdes från 10-15% vilket inte medför något positivt när man ändå kan låna till den oftast till högre ränta?
Amorteringskravet lika så.
Syftet var väl att minsta hushållet skulder har det haft en sådan effekt?

Jag tror inte bostadpriserna kommer gå upp förutom i stan eller områden där det finns kapitalstarka människor.
Det har alltid funnits en vision om att man går med vinst på sin bostad, idag är det många barnfamiljer och ensamstående som lever trångt och med höga bostadskostnader pga räntan ökat och då är den inte speciellt hög, ett annat problem är även när folk skiljer sig, många får inte lån till en bostad som dom faktiskt behöver.

Jag tror inte det kommer lösa sig, det byggs och säljs nya bostäder hela tiden men priserna är höga även i förorten, ibland undrar man vem bygger man för?
Många som köpte runt 2015 får ingen vinst värd namnet, gör man +- 0 så är det i stort sett en förlust kapitalet man band i bostaden inte ökat i värde det blir som att man hyrt en bostad av banken.
Då kanske det hade varit bättre att hyra en bostad till samma pris och investera kapitalet.

Detta resulterar i att många inte säljer utan bor kvar då det inte genererar en vinst som kan användas till nästa boende.
Att hyresmarknaden är förstörd bla av utförsäljningen av allmännyttan bidrar inte heller till en sund bostadsmarknad.

• Gilla
Maria Toll
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad visar diagrammet mer exakt? Det har med studenten att göra, men vilket är tidsperspektivet?
Vi kan iaf se att de program som ligger i topp för att eleverna ska vara etablerade (i arbete? Försörjer sig själva?) är just yrkesförberedande. Det är inte helt fantastiskt, men att gå yrkesprogram är ändå ett bra råd till en ungdom som vill ha goda förutsättningar till jobb tidigt.
Tre år efter gymnasieexamen gäller det. Att ha 40% som inte är etablerade (== har ett riktigt jobb) efter tre år kan knappst räknas som gods förutsättningar....

Farstatjej90
G grovspacklarn skrev:
Problemet är utbud. Innan 2014 var det mycket enklare att få lån, men det behövdes inte lika stora i och med att utbud-efterfrågan var mer balanserad. Att det fortfarande (post 2014) skulle vara enkelt (särskilt innan denna lättning) att få orimligt stora lån är bara sant för de kapitalstarka som kunnat gå in med 30 men helst 50% kontant. Dvs det drabbar ingen fattig, utan de som fick sådana lån i närtid har också marginaler i regel.

Nej det är helt enkelt så att det har byggts för lite, eller befolkningen har ökat för mycket, samt demografisk fördelning och globala trender som ökande andel singelhushåll osv osv och urbanisering. Allt det plus att det är dyrt att bygga nytt. Så nu är vi där, när ett ungt högavlönat par behöver spara varje korvöre i flera år för att kunna låna sig till 45 kvm i närförort.
Ändå kul att varenda person är helt säker på vad problemet är men ingen tycker det är samma problem.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ändå kul att varenda person är helt säker på vad problemet är men ingen tycker det är samma problem.
Ja att alla andra har fel brukar jag behöva ta höjd för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.