Personligen så tycker jag att det skärpta amorteringskravet hade kunnat göras om istället. Som det är nu så måste man amortera 1% oavsett belåningsgrad, vilket kan jämföras med att stoppa pengarna i madrassen om du har en låg belåningsgrad. Finns ingen anledning att amortera om man ligger under 50%, dom pengarna gör sig bättre som fonder eller aktier om man vill se värdet öka, eller för att leva om man vill kunna gå ner i tid eller vill byta till ett mer givande och samtidigt lägre avlönat jobb.

• Gilla
Gullliver och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
en uttalad politisk vilja att få ner bostadspriserna hade varit uppfriskande.
Ja. Det är provocerande hur de som säljer utmålas som vinnare utan att de som köper samtidigt inte utmålas som förlorare. Ofta är man ju bägge samtidigt dessutom.

Den här reformen tvingar ju bara folk och särskilt unga då att springa ännu fortare i ekorrhjulet för att stå still.

• Gilla
Etho1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dessutom löser ju demografin snart detta med bristen på radhus/småhus i rimliga sociala områden.

Boomersen är just nu i processen att lämna in handduken och deras småhus frigörs därmed medan detta skrivs. Och om de politiska orden om stram/låg migration upprätthålls över tid så läker vi också sakta de sociala såren och fler och fler bostadsområden blir tillräckligt attraktiva att de kan gentrifieras. Till detta föds få barn så att befolkningen minskar vilken över längre perioder skapar en bostadsöverskott.

Sitt lugnt i båten så löser detta sig. Det behövs inga politiska panikåtgärder som bara gör allt svårare och dyrare.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sitt lugnt i båten så löser detta sig. Det behövs inga politiska panikåtgärder som bara gör allt svårare och dyrare.
Det som ska lösa sig är väl hantverkarskråets stöd till valet misstänker jag.

Banktjänstemän, dess ägare och eventuella yuppies som tycker det är fett låna till konsumtion eller hasardspel på huset är nog en ganska inrutat grupp redan.

• Gilla
CKul
  • Laddar…
S
J Jaggatagga skrev:
Det som ska lösa sig är väl hantverkarskråets stöd till valet misstänker jag.

Banktjänstemän, dess ägare och eventuella yuppies som tycker det är fett låna till konsumtion eller hasardspel på huset är nog en ganska inrutat grupp redan.
Hantverkarskråets stöd till valet? :O

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hantverkarskråets stöd till valet? :O
Valfläsk för byggbranschen. Köksrenoveringarna måste flöda.

Redigerat:
  • Gilla
z_bumbi
  • Laddar…
Tycker nog att det är bra, men man borde samtidigt infört en trappa för reavinst , säg 90 procent skatt år 1, sen helt ner till noll efter 15 år.

• Gilla
  • Haha
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E erikjakan skrev:
Tycker nog att det är bra, men man borde samtidigt infört en trappa för reavinst , säg 90 procent skatt år 1, sen helt ner till noll efter 15 år.
Låter som total inlåsning av bostadsmarknaden och ett säkert sätt att ytterligare försvåra för förstagångsköpare...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S
E erikjakan skrev:
Kan du inte utveckla lite mer hur du kom fram till just 90% vinstskatt efter första året? Känns spontant rätt högt.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Låter som total inlåsning av bostadsmarknaden och ett säkert sätt att ytterligare försvåra för förstagångsköpare...
Det måste ske med slopandet av alla sjuka kostnader som ett bostadsbyte innebär, grovt sänkt avgift för pantbrev och stämpelskatt ändras till 1500kr avgift tex

Tvärtom så skulle det främst ha 2 effekter, pensionärer som sitter på villor kommer kunna sälja utan problem och på så vis frigörs främst villor.

Poängen med en trappa är att förhindra spekulation på attraktiva lägen. Detta är dock 15 år för sent, men hade det införts så skulle vi haft lugnare prisutveckling generellt.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Kan du inte utveckla lite mer hur du kom fram till just 90% vinstskatt efter första året? Känns spontant rätt högt.
Det var bara ett exempel, det kan vara 50 eller nåt liknande, poängen är en snabb avtrappning ner mot 0 reavinst tilll slut. För att låsa upp villorna pensionärerna sitter på.

E erikjakan skrev:
Det måste ske med slopandet av alla sjuka kostnader som ett bostadsbyte innebär, grovt sänkt avgift för pantbrev och stämpelskatt ändras till 1500kr avgift tex

Tvärtom så skulle det främst ha 2 effekter, pensionärer som sitter på villor kommer kunna sälja utan problem och på så vis frigörs främst villor.

Poängen med en trappa är att förhindra spekulation på attraktiva lägen. Detta är dock 15 år för sent, men hade det införts så skulle vi haft lugnare prisutveckling generellt.
Vad är det som gör att folk vill driva pensionärer ifrån sina boenden?

Min egna tanke är att vid pension så ska jag ha 15-20 år av kvalitetstid med stor fastighet och kunna lägga all tid på intressen.

Är man 80+ och har svårt med vardagsbestyr så får man väl inse att trädgården och alla byggnader inte kan skötas som det bör.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad är det som gör att folk vill driva pensionärer ifrån sina boenden?

Min egna tanke är att vid pension så ska jag ha 15-20 år av kvalitetstid med stor fastighet och kunna lägga all tid på intressen.

Är man 80+ och har svårt med vardagsbestyr så får man väl inse att trädgården och alla byggnader inte kan skötas som det bör.
Därför att dem hindrar barnfamiljer från att bildas, indirekt via planmonopolet dem röstat fram, det ger så dyra tomter, plus att dem flesta inser inte att det är dags att dra innan dem blir för gamla.

Edit: observera att det ska ske genom incitament inte påtryckningar. Kan du sälja utan reavinst så är incitamenten större att flytta till en brf.

Farstatjej90
E erikjakan skrev:

Jag tror problemet är att man fått låna för mycket och det har gjort att priserna stigit så då måste man låna mer och sen har lånespiralen fortsatt uppåt.

Och vem tjänar på det? Bankerna. För mig är det uppenbart att det är alldeles för nära relation mellan politiker och banker i Sverige. Bankerna hanteras med silkeshandskar....

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror problemet är att man fått låna för mycket och det har gjort att priserna stigit så då måste man låna mer och sen har lånespiralen fortsatt uppåt.

Och vem tjänar på det? Bankerna. För mig är det uppenbart att det är alldeles för nära relation mellan politiker och banker i Sverige. Bankerna hanteras med silkeshandskar....
Det också såklart, men inlåsningen idag är störst pga av dem orsaker jag pekat på.

Hade reavinsten vart en trappa. Då hade folks sig efter "bostadskarriär" varit långt mindre och det hade dämpat det du nu nämner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.