E erikjakan skrev:
Det måste ske med slopandet av alla sjuka kostnader som ett bostadsbyte innebär, grovt sänkt avgift för pantbrev och stämpelskatt ändras till 1500kr avgift tex

Tvärtom så skulle det främst ha 2 effekter, pensionärer som sitter på villor kommer kunna sälja utan problem och på så vis frigörs främst villor.

Poängen med en trappa är att förhindra spekulation på attraktiva lägen. Detta är dock 15 år för sent, men hade det införts så skulle vi haft lugnare prisutveckling generellt.
För det första så tror jag mycket är en myt att äldre vill flytta ut från sina hus. De flesta äldre jag vet om är mer av uppfattningen att de får skicka mig i en kista innan de flyttar ut.

För det andra. Vad är det stora problemet med att skatta lite när man har haft en sjuk värdeökning på sitt hus? Jag hade gladeligen skattat lite om mitt boende hade ökat några 100%. Hellre det än går med förlust som de flesta lär göra som köpt hur/lägenhet som köpt senaste åren. Om de då säljer nu...

• Gilla
Bhp863 och 2 till
  • Laddar…
W WorldJ skrev:
För det första så tror jag mycket är en myt att äldre vill flytta ut från sina hus. De flesta äldre jag vet om är mer av uppfattningen att de får skicka mig i en kista innan de flyttar ut.

För det andra. Vad är det stora problemet med att skatta lite när man har haft en sjuk värdeökning på sitt hus? Jag hade gladeligen skattat lite om mitt boende hade ökat några 100%. Hellre det än går med förlust som de flesta lär göra som köpt hur/lägenhet som köpt senaste åren. Om de då säljer nu...
Ingen sund människa betalar hundratusentals, eller miljoner oftast, i skatt, gladeligen.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror problemet är att man fått låna för mycket och det har gjort att priserna stigit så då måste man låna mer och sen har lånespiralen fortsatt uppåt.

Och vem tjänar på det? Bankerna. För mig är det uppenbart att det är alldeles för nära relation mellan politiker och banker i Sverige. Bankerna hanteras med silkeshandskar....
Problemet är utbud. Innan 2014 var det mycket enklare att få lån, men det behövdes inte lika stora i och med att utbud-efterfrågan var mer balanserad. Att det fortfarande (post 2014) skulle vara enkelt (särskilt innan denna lättning) att få orimligt stora lån är bara sant för de kapitalstarka som kunnat gå in med 30 men helst 50% kontant. Dvs det drabbar ingen fattig, utan de som fick sådana lån i närtid har också marginaler i regel.

Nej det är helt enkelt så att det har byggts för lite, eller befolkningen har ökat för mycket, samt demografisk fördelning och globala trender som ökande andel singelhushåll osv osv och urbanisering. Allt det plus att det är dyrt att bygga nytt. Så nu är vi där, när ett ungt högavlönat par behöver spara varje korvöre i flera år för att kunna låna sig till 45 kvm i närförort.

G grovspacklarn skrev:
Ingen sund människa betalar hundratusentals, eller miljoner oftast, i skatt, gladeligen.
Nej, visst betalar ingen gladeligen skatt. Men är skillnad om man bara kunnat sitta på rumpan och huset ökat väldigt i värde på grund av en osund marknad.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
W WorldJ skrev:
Nej, visst betalar ingen gladeligen skatt. Men är skillnad om man bara kunnat sitta på rumpan och huset ökat väldigt i värde på grund av en osund marknad.
Fast du måste ju förstå att samtidigt som ditt hus ökat i värde , så har allt runtomkring dig också gjort det. Lägenheter tex.

Hade man tagit bort reavinsten efter ett tag, säg 15 20 år, då hade det inte svidit att sälja, vilket det gör nu.

E erikjakan skrev:
Här är en text skriven av Hanif Bali som beskriver problematiken jäkligt spot on.

[länk]
Tyvärr låst.

E erikjakan skrev:
Fast du måste ju förstå att samtidigt som ditt hus ökat i värde , så har allt runtomkring dig också gjort det. Lägenheter tex.

Hade man tagit bort reavinsten efter ett tag, säg 15 20 år, då hade det inte svidit att sälja, vilket det gör nu.
Jag tänker att många vill gå ner lite i storlek och kanske flytta till lägenhet när de blir till åren och då bör det ju ändå generellt sett bli billigare än det man redan äger. Sen finns ju möjligheten till uppskov också.

Det samlade värdet för staten på beskattningen av dessa reavinster är ju också gigantiskt. Allt annat lika borde ett borttag av reavinstbeskattningen väl betyda att något annat behöver beskattas mer (inkomst, moms etc).

En förändrad reavinstbeskattning likt denna skulle återigen innebära stor relativ förmögenhetsöverföring från de yngre till de äldre, från de som inte äger till de som äger. Och i förlängningen till de som hade turen att ha haft föräldrar som köpt sig en dyr fastighet. Dvs. ökade klyftor.

P Peter321 skrev:
En förändrad reavinstbeskattning likt denna skulle återigen innebära stor relativ förmögenhetsöverföring från de yngre till de äldre, från de som inte äger till de som äger. Och i förlängningen till de som hade turen att ha haft föräldrar som köpt sig en dyr fastighet. Dvs. ökade klyftor.
En förändring i reavinstbeskattningen skulle kunna ses som det som varit rådande svensk politik de senaste 60 åren ungefär: En stor överföring av förmögenhet (och övriga resurser) till boomers. För 60 år sedan var det de äldre som fick pynta, nu mera är det de yngre som föreslås stå för fiolerna. Boomers ska ha sitt, bara.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag tänker att många vill gå ner lite i storlek och kanske flytta till lägenhet när de blir till åren och då bör det ju ändå generellt sett bli billigare än det man redan äger. Sen finns ju möjligheten till uppskov också.

Det samlade värdet för staten på beskattningen av dessa reavinster är ju också gigantiskt. Allt annat lika borde ett borttag av reavinstbeskattningen väl betyda att något annat behöver beskattas mer (inkomst, moms etc).

Fast om det möjliggör fler barnfamiljer är det lätt värt det, skatten i framtiden kommer att kunna toksänkas när effektiviseringarna i stor skala via AI och autonomi kommer på bred front.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En förändring i reavinstbeskattningen skulle kunna ses som det som varit rådande svensk politik de senaste 60 åren ungefär: En stor överföring av förmögenhet (och övriga resurser) till boomers. För 60 år sedan var det de äldre som fick pynta, nu mera är det de yngre som föreslås stå för fiolerna. Boomers ska ha sitt, bara.
Tänk lite längre, detta kommer alla till gagn på sikt.

E erikjakan skrev:
Tänk lite längre, detta kommer alla till gagn på sikt.
Nej, det kommer främst boomers som ägt sina bostäder länge till gagn.
Vill någon sänka min skatt kan de börja med de inkomster jag jobbat för, alltså min lön, inte de inkomster jag fått genom att jag suttit på r*ven och ägt något som stigit i värde för att näringskedjan hela tiden fyllts på underifrån med hårt belånade förstagångsköpare.

• Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
Vill någon sänka min skatt kan de börja med de inkomster jag jobbat för, alltså min lön, inte de inkomster jag fått genom att jag suttit på r*ven och ägt något som stigit i värde för att näringskedjan hela tiden fyllts på underifrån med hårt belånade förstagångsköpare.
Det kan man också göra, men i Sverige har vi inget parti som vill sänka några skatter eller se över antal myndigheter....inte ens M vill göra det. Helt ofattbart.

E erikjakan skrev:
Fast om det möjliggör fler barnfamiljer är det lätt värt det, skatten i framtiden kommer att kunna toksänkas när effektiviseringarna i stor skala via AI och autonomi kommer på bred front.
Det finns i min mening inget alls som tyder på att så kommer bli fallet. Varför skulle effektiviseringar kopplad till teknik helt plötsligt leda till kraftiga skattesänkningar? Tänker du att våra politiker skulle förstatliga värden som AI-tekniken genererar?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Men nu kommer ju nästa generation som knappt vill jobba. Man utbildar sig till man är 28år och förväntar sig sexsiffrigt utan erfarenhet och helst bli erbjuden ett boende, beställer in flytthjälp och sen lyxrenoverar istället för att amortera.

Tyvärr sitter det gammalt segt folk i bostäder unga tycker sig ha mer rätt till så nu måste de ut. Man vill inte betala så då ska staten sockra erbjudanden att hjälpa dem bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.