Farstatjej90
E erikjakan skrev:
Det också såklart, men inlåsningen idag är störst pga av dem orsaker jag pekat på.

Hade reavinsten vart en trappa. Då hade folks sig efter "bostadskarriär" varit långt mindre och det hade dämpat det du nu nämner.
Jag fattar inte varför man ska behöva skatta så mycket överhuvudtaget. För privatpersoner som jobbar och sliter kunde skatten vara lägre, inte högre.
Detta kommer från nån som varken jobbar eller sliter för övrigt så jag talar inte i egen sak..🤔

• Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Därför att dem hindrar barnfamiljer från att bildas, indirekt via planmonopolet dem röstat fram, det ger så dyra tomter, plus att dem flesta inser inte att det är dags att dra innan dem blir för gamla.

Edit: observera att det ska ske genom incitament inte påtryckningar. Kan du sälja utan reavinst så är incitamenten större att flytta till en brf.
Problemet är inte att pensionärer bor kvar i sina bostäder de valt att bo i.

Reavinster är på grund av alla andra som trissat upp priserna. Inte den som bor kvar.

Om jag blir pensionär i mitt egenbyggda hus så sitter jag gärna kvar och ger samma råd som jag själv fattade mycket tidigt.

Bygg din egna stora drömkåk tidigt med en solid livspartner och skaffa barn tidigt. Amortera, spara och investera i bestående värden, gå i pension långt före de andra i din ålder.

• Gilla
Fredrik-G
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Problemet är inte att pensionärer bor kvar i sina bostäder de valt att bo i.

Reavinster är på grund av alla andra som trissat upp priserna. Inte den som bor kvar.

Om jag blir pensionär i mitt egenbyggda hus så sitter jag gärna kvar och ger samma råd som jag själv fattade mycket tidigt.

Bygg din egna stora drömkåk tidigt med en solid livspartner och skaffa barn tidigt. Amortera, spara och investera i bestående värden, gå i pension långt före de andra i din ålder.
Jo det är det , iaf i sthlm.

E erikjakan skrev:
Menar du att de bor där mot sin vilja?

A ajn82 skrev:
Menar du att de bor där mot sin vilja?
Mot bättre vetande och i brist på incitament.

E erikjakan skrev:
Mot bättre vetande och i brist på incitament.
Aha, så staten ska berätta för dig att du väljer att bo på fel ställen så att de kan ge din bostad till rätt personer istället?
Gissar att du ligger till vänster på den politiska skalan..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Aha, så staten ska berätta för dig att du väljer att bo på fel ställen så att de kan ge din bostad till rätt personer istället?
Gissar att du ligger till vänster på den politiska skalan..
Nej verkligen inte, men du verkar inte förstå incitament.

E erikjakan skrev:
Nej. Det är Stockholmare som inte fattar när det är fullt.

Är bussen full får man vänta på nästa buss eller byta destination. Inte kasta av de äldre

• Gilla
  • Älska
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Nej. Det är Stockholmare som inte fattar när det är fullt.

Är bussen full får man vänta på nästa buss eller byta destination. Inte kasta av de äldre
Ah visste att tråden skulle fyllas av lantis-boomers 😉

Edit: Förövrigt är det inte Stockholmare som överfyller staden, det är "ni".

Det handlar inte om att kasta av nån, återigen, det handlar om incitament. Om reavinsten slopas gynnar det alla eftersom det är en skatt på vinst.

Finns gott om äldre som inte vill skatta 2 Mille extra.

E erikjakan skrev:
Nej verkligen inte, men du verkar inte förstå incitament.
Att bo i sitt hus man haft halva sin livstid på äldre dagar är väl väldigt trevligt, så Ja, om man inte vill betala dem för att flytta till ett sämre boende så vet jag inte vilka incitament som skulle hjälpa. Det är väl om något som pensionär man kan njuta av friheten med eget hus

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Att bo i sitt hus man haft halva sin livstid på äldre dagar är väl väldigt trevligt, så Ja, om man inte vill betala dem för att flytta till ett sämre boende så vet jag inte vilka incitament som skulle hjälpa. Det är väl om något som pensionär man kan njuta av friheten med eget hus
Ofta blir husen för stora of underhållet eftersatt, bättre att sälja i rätt tid.

E erikjakan skrev:
Ah visste att tråden skulle fyllas av lantis-boomers 😉

Edit: Förövrigt är det inte Stockholmare som överfyller staden, det är "ni".

Det handlar inte om att kasta av nån, återigen, det handlar om incitament. Om reavinsten slopas gynnar det alla eftersom det är en skatt på vinst.

Finns gott om äldre som inte vill skatta 2 Mille extra.
Är man 80år och säljer för 10 miljoner varav det mesta är ren vinst så är nettot helt okej ändå.

Problemet är att det inte finns attraktiva alternativ att mellanlanda på innan äldreboendet.

Vart vill du placera en 80 åring på fin adress i Stockholm med låga omkostnader och som trivs att bo kvar?

Det du försöker säga är: "Flytta ut dit rynkiga ensama gamla arsle och låt en tvåbarnsfamilj ta dina 80kvm, du ska bo trångt och anpassas till en kista snart ändå"

• Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
Me
P Pligg85 skrev:
Är man 80år och säljer för 10 miljoner varav det mesta är ren vinst så är nettot helt okej ändå.

Problemet är att det inte finns attraktiva alternativ att mellanlanda på innan äldreboendet.

Vart vill du placera en 80 åring på fin adress i Stockholm med låga omkostnader och som trivs att bo kvar?

Det du försöker säga är: "Flytta ut dit rynkiga ensama gamla arsle och låt en tvåbarnsfamilj ta dina 80kvm, du ska bo trångt och anpassas till en kista snart ändå
P Pligg85 skrev:

Det du försöker säga är: "Flytta ut dit rynkiga ensama gamla arsle och låt en tvåbarnsfamilj ta dina 80kvm, du ska bo trångt och anpassas till en kista snart ändå"
Jag håller med, men det hade vart ca 2 Mille bättre utan idiotskatten. Då hade incitamentet funnits för en stuga 30 min bort eller som plåster på såren för att man lämnar plats för en ny generation.

Trångt behöver dem inte bo om man slopar reavinsten 😉

E erikjakan skrev:
Me

Jag håller med, men det hade vart ca 2 Mille bättre utan idiotskatten. Då hade incitamentet funnits för en stuga 30 min bort eller som plåster på såren för att man lämnar plats för en ny generation.

Trångt behöver dem inte bo om man slopar reavinsten 😉
Men vill de flytta själva då eller är det bara yngre som tycker det skulle vara passande?

Här på landsbygden skulle de kunna flytta till 150kvm enplanare i toppskick, nyrenoverad och liten trevlig tomt för 2 miljoner. Lägga 5 miljoner på banken.

Ser inte ut som de vill det. 5 eller 7 miljoner på banken spelar inte sån roll vid 80år.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Men vill de flytta själva då eller är det bara yngre som tycker det skulle vara passande?

Här på landsbygden skulle de kunna flytta till 150kvm enplanare i toppskick, nyrenoverad och liten trevlig tomt för 2 miljoner. Lägga 5 miljoner på banken.

Ser inte ut som de vill det. 5 eller 7 miljoner på banken spelar inte sån roll vid 80år.
Både och tror jag.

Men incitamenten idag är för skrala.

Har man efterlevande så kan det ju spela roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.