46 678 läst ·
123 svar
47k läst
123 svar
Hög förbrukning lägenhet där ägarna är bortresta
Och ändå skriver de (enligt andra på tråden) "beräknad" på fakturan?B Busis66 skrev:
Eller är det bara så att det är en annan period än den fakturerade som är beräknad. Samtidigt som fakturan bygger på faktisk förbrukning?
Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter myck
Detta kanske visar att det är smart att stänga av kyl och frys när man åker bort.
Om det är nåt fel kan man inte skylla på Vattenfall utan be fastighetsägaren kolla om inte några lampor i trapphuset hamnat på lägenhetens mätare. Om allt i lägenheten är avstängt vet man ju precis vad man ska leta efter.
Detta kanske visar att det är smart att stänga av kyl och frys när man åker bort.
Om det är nåt fel kan man inte skylla på Vattenfall utan be fastighetsägaren kolla om inte några lampor i trapphuset hamnat på lägenhetens mätare. Om allt i lägenheten är avstängt vet man ju precis vad man ska leta efter.
Ska man slänga allt man har i kyl och frys när man åker bort för att man ska kunna stänga av strömmen? Nej det ska man inte behöva göra, det är ju dårpippi.L Lars-Olof skrev:Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter myck
Jag hade en side-by-side Samsung som när man satte den i 'Semesterläge' stängde av frysdelen!L Lövborgen skrev:
Tror kyldelen ställdes på 12 grader eller något annat fånigt.
Min kommentar grundar sig på Lars-Olofs inlägg och slutsats - "Detta kanske visar att det är smart att stänga av kyl och frys när man åker bort". Jag ser det som vettigt men givetvis kräver det ju lite tankeverksamhet och vetskap om hur länge man är borta och vad energiförbrukningen är för kyl/frys. Någon tyckte det var dårpippi att stänga av kyl/frys när man reser iväg. Jag tycker det är rationellt och att det vore dårpippi att inte stänga av kyl/frys om värdet på maten är mindre än energikostnaden. Jag såg det som en allmän slutsats och inte som ett förslag till TS att hiva ut sina föräldrars, eventuellt dyra, mat och klippa matningen till kyl/frys som kanske drar 100kwh / månaden.Alfredo skrev:
Att en del (exempelvis jägare) har saker i frysen värt rejäla summor påverkar väl inte något alls i mitt inlägg? Inte helt omöjligt att de kommer fram till att det vore en förlust att slänga innehållet för att spara energi.
Glömmer du inte kostnaden för att hantera nerstängningen (tömma kyl/frys) och arbetet med återanskaffningen av varorna.D Daniel_M_ skrev:
Men visst, du har rätt i att låta en kyl/frys vara igång under en lång "bortavaro" kostar el och man bör fundera över denna kostnad i relation till värdet av det man bevarar och nyttan med att dessa varor finns hemma när man själv kommer hem.