46 678 läst ·
123 svar
47k läst
123 svar
Hög förbrukning lägenhet där ägarna är bortresta
Har du Vattenfalls dumma mätare. Så finns sådan här "tillbehör".
Heter Sparsnäs finns tyvärr inte kvar på Ikea. Men du kan säkert köpa från begagnat marknad (hört att även Vattenfall tvingas så småningom byta mätare till mer smarta, om jag förstått det hela rätt). Eller så finns det någon som kan låna dig en så du hittar felet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Heter Sparsnäs finns tyvärr inte kvar på Ikea. Men du kan säkert köpa från begagnat marknad (hört att även Vattenfall tvingas så småningom byta mätare till mer smarta, om jag förstått det hela rätt). Eller så finns det någon som kan låna dig en så du hittar felet.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
kisumisu skrev:
Har du Vattenfalls dumma mätare. Så finns sådan här "tillbehör".[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Clas Ohlson!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Är det beräknad avläst förbrukning eller är det baserat på beräknad årsförbrukning?kitco skrev:
Mina föräldrar har varit bortresta sedan juli i år ingen bor just nu i deras lägenhet som är en 4a på 94kvm. Jag var över idag för att titta till och vattna blommor, såg att räkningen från vattenfall hade kommit. Förbrukningen ligger på mellan 100-106kWh/månad. Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter mycket. Allt annat är urdraget och någon golvvärme finns ej. Värmen är vattenburen centralvärme.
Det mest håller längre än bästföredatumet, smör håller flera månader längre i en kyl med normal temperatur också.L Lövborgen skrev:Nej, margarinet var bara ett exempel. Jag har flera andra saker som jag förbrukar väldigt lite av så det räcker väldigt väldigt länge fastän jag köper minsta förpackningarna. Drar inte speciellt mycket mer ström då jag inte öppnar kylskåpet mer än två gånger per dag. Dessutom är jag ibland borta flera veckor. Då är det bra att komma hem och kunna använda det som står där fastän bäst före datum passerats för länge sen.
Magarinet måste vara stenhårt om du har det i en kyl med 2 grader, kanske därför det vara så länge.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Som en mätpunkt så mätte jag vår förra frys till att dra strax över 100w kontinueligt... Den åkte ut dagen efter kontrollmätningen. Så visst kan kyl&frys dra mycket.
Jag skulle kika på ventilationen bakom kyl och frys. Är den dålig ökar förbrukningen rätt markant. Även damm kan orsaka detta men med en endast ett pr gammal apparat är det nog inte det.kitco skrev:
Mina föräldrar har varit bortresta sedan juli i år ingen bor just nu i deras lägenhet som är en 4a på 94kvm. Jag var över idag för att titta till och vattna blommor, såg att räkningen från vattenfall hade kommit. Förbrukningen ligger på mellan 100-106kWh/månad. Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter mycket. Allt annat är urdraget och någon golvvärme finns ej. Värmen är vattenburen centralvärme.
Jag har själv två fullhöjds kylfrysar från Miele som är åtminstone 10 år gamla och de sitter på mätning just nu. Efter 2 veckor har de dragit 13kWh. Temperaturerna är +7, +1, -18 och -24. Mätaren hittade jag på Biltema men den är generisk och finns lite här och var.
Mitt konstaterande är relativt elnätsägaren (koncessionshavaren för elnät). Hur man gör vid kollektivmätaning är helt upp till den som äger fastigheten, så där kan det vara hur som helst, den delen är inte reglerad på något sätt.Hannuse skrev:
Inte helt korrekt.
Kollektivmätning finns fortfarande.
Då avläsas hyresvärdens elmätare, och sedan äger denne undermätare för varje lägenhet.
Detta för att hyresvärden då bara behöver ett abonnemang för elanslutningen.
Nackdelen blir administrationen för att läsa av själv, samt att hyresgästen inte själv kan välja elavtal.
Ja. Står det "beräknad" på fakturan så är det ju inte faktisk förbrukning.
Abonnenten får igen detta i samband med nästa avläsning.
Är det ekonomikris så går det oftast att ringa till elleverantören och göra upp det hela före nästa avläsning.
Abonnenten får igen detta i samband med nästa avläsning.
Är det ekonomikris så går det oftast att ringa till elleverantören och göra upp det hela före nästa avläsning.
På våra fakturor står det också beräknad årlig förbrukning, men den period dom fakturerar är faktisk förbrukning, men det står på fakturan "Avläst" och datum för tidigare fakturerat och nuvarande faktura. Har dom av nån anledning inte kunnat läsa står det beräknadkitco skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Ja, det är utslaget på året, vad de beräknar på tidigare årsförbrukning.. När elbolaget läser av, förmodligen i slutet av året, så blir det korrigerat, är det mer förbrukning än vad som är beräknat får ni en förhöjd faktura är det mindre så får ni en lägre faktura, alt. en kreditnota när avläsningen är gjord. Sen kommer nästa års fakturor baseras på årets förbrukning, skulle det bli "normal" förbrukning nästa år kommer det bli surt nästa års avräkning. Möjligt att ni kan prata med elbolaget om att behålla normalårets beräknade elförbrukning för slippa en dyr slutfaktira.kitco skrev:
Redigerat: