46 678 läst ·
123 svar
47k läst
123 svar
Hög förbrukning lägenhet där ägarna är bortresta
Nej, margarinet var bara ett exempel. Jag har flera andra saker som jag förbrukar väldigt lite av så det räcker väldigt väldigt länge fastän jag köper minsta förpackningarna. Drar inte speciellt mycket mer ström då jag inte öppnar kylskåpet mer än två gånger per dag. Dessutom är jag ibland borta flera veckor. Då är det bra att komma hem och kunna använda det som står där fastän bäst före datum passerats för länge sen.D Dr Jumping Jack skrev:
Fast hur ofta du öppnar kylskåpet är i princip irrelevant. Energin i den varma luften som går in när du öppnar är mycket liten....L Lövborgen skrev:Nej, margarinet var bara ett exempel. Jag har flera andra saker som jag förbrukar väldigt lite av så det räcker väldigt väldigt länge fastän jag köper minsta förpackningarna. Drar inte speciellt mycket mer ström då jag inte öppnar kylskåpet mer än två gånger per dag. Dessutom är jag ibland borta flera veckor. Då är det bra att komma hem och kunna använda det som står där fastän bäst före datum passerats för länge sen.
Edit:
0.00121[värmekapacitet luft per ml]*200*1000[volym kyl i ml]*(20-2)[dT] = 4356 Ws = 1.2Wh = 0.0012 kWh
och att kyla bort den borde kräva mindre än en tredjedel så mycket energi
Redigerat:
Din uträkning fattar jag inte ett jota av, men den är säkert rättH hapazard skrev:
Man får stänga det reglerbara gallret ner till grönsakslådan så blir det inte lika kallt, men helt rätt grönsakerna står sig inte så länge om det blir för kallt, men dom skitgrönsaker vi har i Sverige köper jag väldigt lite av. Importerat skit som är plockat långt långt före dom är mogna och smakar bara vatten men kostar skjortan. Köper bara solmoget och det måste man äta upp snabbt.Tokslut skrev:
kitco skrev:
Mina föräldrar har varit bortresta sedan juli i år ingen bor just nu i deras lägenhet som är en 4a på 94kvm. Jag var över idag för att titta till och vattna blommor, såg att räkningen från vattenfall hade kommit. Förbrukningen ligger på mellan 100-106kWh/månad. Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter mycket. Allt annat är urdraget och någon golvvärme finns ej. Värmen är vattenburen centralvärme.
Det här råkade jag ut för för mer än 30 år sedan. Det handlade om en sommarstuga. Jag kom in med två vänner mitt i vintern, strömmen var avstängd med huvudströmbrytaren. Vi hade ficklampor för att se någonting, och innan jag ens hann röra vid huvudströmbrytaren, så skrek en av de andra. "Nej! Stopp!" Han trodde att det fans risk för strömslag, för han hade sett att mätaren snurrade runt som en galning. Även om allt var avstängt med huvudströmbrytaren.
Det var fel i mätaren. Det handlade om en urgammal mätare utan broms, som man säger. En elektriker skulle kanske kunna förklara vad detta betyder.
Mätaren byttes ut och den fruktansvärd höga förbrukningen försvann.
Men tro nu inte att elleverantören gav upp. Även om det fanns ett utlåtande från en oberoende expert om att mätaren var trasig, även om förbrukningen sjönk ned till noll (under vintertiden) med den nya mätaren.
Du kan ju koppla in en enkel mätare mellan kylen och uttaget och kolla hur mycket kylen förbrukar. På somliga av dessa mätare kan man programmera in till och med elpriset, stopp och starttiden osv. Då kan man se hur pass mycket ström som just den enheten förbrukar och vad detta kostar.
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Normalt sett är det helt andra typer av elmätare numera, inget som snurrar. Finns det möjligen de äldre typerna kvar för lägenhetsmätning?
Hurdan elmätare finns det i lägenheten?kitco skrev:
Mina föräldrar har varit bortresta sedan juli i år ingen bor just nu i deras lägenhet som är en 4a på 94kvm. Jag var över idag för att titta till och vattna blommor, såg att räkningen från vattenfall hade kommit. Förbrukningen ligger på mellan 100-106kWh/månad. Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter mycket. Allt annat är urdraget och någon golvvärme finns ej. Värmen är vattenburen centralvärme.
När jag bodde i lägenhet installerade dem smarta mätare inne i lägenheterna året var 2007 (förut fanns inte mätaren inne, men det hade blivit lag på det).
Hursomhelst den mätaren som blev installerat var så fin att man såg på digitaldisplayen det som gick åt just för tillfället. Nu bor jag i hus och har Vattenfall blev tvungen köpa en extern läsare för att få till energiförbrukningen. Antar det beror på vem som levererar elen i nätet hur pass smart mätare man har.
Men då när du ser totalförbrukning släck ner alla säkringar slå på en och en tills du hittar den skyldiga.
Som redan nämts i tråden "standby"...speciellt moderna apparater är duktiga på det här.
Jag har iallafall en diskmaskin som drar konstant 11w, tvättmaskin som drar 9w osv listan kan göras lång och blir många watt i slutändan.
Redigerat:
Ett sätt som nämnts för att spåra källan är ju att kolla vilken grupp som är källan. Då har man åtminstone ringat in källa delvis.
En annan sak TS kan göra är att läsa av elmätaren. Och sedan göra en ny avläsning någon dag senare. Och se om förbrukningen de dygnen verkligen är så hög.
En annan sak TS kan göra är att läsa av elmätaren. Och sedan göra en ny avläsning någon dag senare. Och se om förbrukningen de dygnen verkligen är så hög.