46 678 läst ·
123 svar
47k läst
123 svar
Hög förbrukning lägenhet där ägarna är bortresta
Jag menar att det är en smart funktion att överhuvudtaget kunna stänga av frysen utan att stänga av kylen. Sen vore ju en knapp för det - som du säger - ännu smartare.Alfredo skrev:
Och smartast av allt vore väl att ha en på/av-knapp till var del av kyl/frysen.
Det beror på hur länge man är borta. Om man vill ha mjölk till kaffet när man kommer hem kanske man inte vill vänta så länge på att mjölken man köpte på vägen hem från flygplatsen ska bli kall efter påslagning av kylskåpet. Det kanske kan vara bra med en elbesparade temperaturhöjning då. Det går ju fortare att kyla ner skåpet från 12 °C än från rumstemperatur.Alfredo skrev:
Å andra sidan kanske man kan komma ihåg att ställa om temperaturen för hand …
Ja, jag kan inte komma på någon vettig anledning till att kombinera en tillfällig temperaturhöjning i kylskåpet med en avstängning av frysskåpet. Det kanske står en smart förklaring i instruktionsboken?
Har du kollat efter router och boxen till teven?
Annars hade jag tänkt föreslå handduksvärmare respektive fläkten ovan spisen som kan stå för den enda ventilationen men dessa var ju redan checkade så det gör jag inte. Kolla så ingen laddare sitter i nånstans.
(skulle aldrig kunna ha 2 plus i kylskåpet, tänderna skulle spricka av iskylan om man skulle försöka dricka lite mjölk)
Annars hade jag tänkt föreslå handduksvärmare respektive fläkten ovan spisen som kan stå för den enda ventilationen men dessa var ju redan checkade så det gör jag inte. Kolla så ingen laddare sitter i nånstans.
(skulle aldrig kunna ha 2 plus i kylskåpet, tänderna skulle spricka av iskylan om man skulle försöka dricka lite mjölk)
Ingen risk att tänderna spricker för att det är 2 grader i kylskåpet, så fort du slår i mjölken i ett glas man tar fram ur skåpet så stiger temperaturen på mjölken snabbt så det blir knappt nån skillnad mot om man har 4-6 grader i kylskåpet som är normalt. Men det mesta står sig mycket längre vid 2 grader än vid 4-6R Radhussemlan skrev:Har du kollat efter router och boxen till teven?
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Frys ner den så håller den längre…☺️L Lövborgen skrev:Ingen risk att tänderna spricker för att det är 2 grader i kylskåpet, så fort du slår i mjölken i ett glas man tar fram ur skåpet så stiger temperaturen på mjölken snabbt så det blir knappt nån skillnad mot om man har 4-6 grader i kylskåpet som är normalt. Men det mesta står sig mycket längre vid 2 grader än vid 4-6
Det var en Samsung RS3000 side-by-side jag hade. Jag kollade manualen igen och det står bara att frysen stänger av sig men den delar kylkrets med kylen (sitter en fläkt som överför kyla) så även kylen blir varmare. Mer allmänt verkar vacation mode på samsung innebära att kylen ställer sig på 15 grader. Kanske om man har ketchup eller då?
Kombinerad extra hög kyl/frys, Siemens halvpremium. 3 månader gammal. Snittar 19-22kWh/mån. 4C i kylen, 1-2C i "köttfacken", -18C i frys.
Tror att förbrukningen är ganska standard. så 100kWh/mån kan aldrig en ny kyl/frys dra som inte heller fylls flera gånger i veckan med varm mat.
Tror att förbrukningen är ganska standard. så 100kWh/mån kan aldrig en ny kyl/frys dra som inte heller fylls flera gånger i veckan med varm mat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tro att TS drar mer för där fattar jag det som att det var en separat kyl och en separat frys och inte en kombinerad, det borde dra mer. Sen beror det på inställd temp, jag har +2C i kylen som jag skrivit tidigare och -22C i frysenJ Jotsat skrev:
Mycket spekulationer och goda råd här men inte så mycket respons från TS:
- Har du själv kontrollerat momentan och exempelvis dygnsvis faktisk förbrukning på mätaren?
- Är det helt klarlagt att räkningen baseras på faktiska avläsningar. Vad stod i så fall mätaren på vid de faktiska avläsningarna? Vilka två datum utfördes avläsningarna? Vad blir faktisk dygnsmedelförbrukning utifrån avläsningarna?
- Om du konstaterat faktisk onormalt hög förbrukning, har du försökt bryta ner denna förbrukning per grupp? Har du tillgång till momentan förbrukning via mätaren borde det gå snabbt, annars får du kanske prova någon variant av intervallhalveringsmetoden, typ stänga hälften av grupperna ett dygn och se vad som händer.
- Kan du redan nu konstatera att kyl/frys orsakar förbrukningen är det väl bara att bestämma sig för ett av alternativen slå av, reparera eller byt ut.
- Har du möjlighet att själv mäta förbrukningen per grupp med exempelvis en strömtång?
Rekommenderar i så fall att skåpet får stå öppet - använda skåp som töms och sedan hålls stängda har en tendens att börja lukta illa.D Daniel_M_ skrev:
Det där resonemanget är direkt felaktigt.Isakare skrev:
Att det tar mer energi att sänka temperaturen på X än att hålla Y nedkylt (till den inställda temperaturen) är förvisso sant (förutsatt att Y inte har en egen energikälla som verkar för att höja temperaturen på Y). Men resonemanget är inte relevant, eftersom du i ena fallet pratar om kyla ned något och sen jämför det med att hålla något annat på en konstant kall nivå.
Det enda som faktiskt spelar roll för energiförbrukningen är hur kallt det är i kylen, hur varm omgivningen är, hur välisolerad kylen är och verkningsgraden på kylsystemet. Vad du har i kylen spelar ingen roll.
Nej inte när allt stabiliserat sig och om du aldrig öppnar dörren.L Leifur skrev:
Öppnar du dörren i en tom kyl och byter ut en stor del av kall luft mot varm luft måste det rimligen gå åt extra energi för att kyla den "nyinkomna" varma luften jämfört med om kylen varit fylld med betong.
Det måste rimligen även gå åt mer energi vid uppstart av en betongfylld kyl jämfört med uppstart av en tom luftfylld kyl. Med uppstart menar jag tiden från att allt håller rumstemperatur till att kylens innehåll håller inställd "kyltemperatur".
Vilket är exakt det scenario som diskuteras i denna tråd. Hög strömförbrukning i en lägenhet, med tillsynes endast kyl och frys påslagna, där ägarna är bortresta.Alfredo skrev:
Förvisso sant, då undrar man ju vem som i så fall springer och öppnar kylskåpsdörren för jämnan när ägarna är bortresta.Alfredo skrev:
Öppnar du dörren i en tom kyl och byter ut en stor del av kall luft mot varm luft måste det rimligen gå åt extra energi för att kyla den "nyinkomna" varma luften jämfört med om kylen varit fylld med betong.
Det måste rimligen även gå åt mer energi vid uppstart av en betongfylld kyl jämfört med uppstart av en tom luftfylld kyl. Med uppstart menar jag tiden från att allt håller rumstemperatur till att kylens innehåll håller inställd "kyltemperatur".
Jag har varit med om att glödlampan 25 W lös konstant i kylen på en kyl/frys tillverkad ca 2005.
Det märkte jag i och med salladshuvud som låg an mot lampans täckglas vart "bränt".
Att kontrollera att glödlampan förblir släckt, som den ska göra, då kylskåpsdörren har stängts, är ju svårt om inte omöjligt. Enbart den lysande glödlampan värmde kylen med 0,6 kWh/dygn, som sedan måste kylas bort av kompressorn, vilket säkert drar 3 gånger mer energi, ca 1,8 kWh/dygn.
Det märkte jag i och med salladshuvud som låg an mot lampans täckglas vart "bränt".
Att kontrollera att glödlampan förblir släckt, som den ska göra, då kylskåpsdörren har stängts, är ju svårt om inte omöjligt. Enbart den lysande glödlampan värmde kylen med 0,6 kWh/dygn, som sedan måste kylas bort av kompressorn, vilket säkert drar 3 gånger mer energi, ca 1,8 kWh/dygn.
Redigerat:
@Isakare skrev:
Jag vet inte om dörren öppnas i TS kyl eller inte men det spelar ingen roll för min uppfattning om att @Isakare har rätt och att du har fel när du påstår att det han skriver "är direkt felaktigt".
Du kommenterade inlägget ovan med orden:Isakare skrev:
Jag håller inte med om att inlägget från @Isakare är "direkt felaktigt" utan jag tycker att han har rätt och beskriver varför jag håller med honom.L Leifur skrev:
Jag vet inte om dörren öppnas i TS kyl eller inte men det spelar ingen roll för min uppfattning om att @Isakare har rätt och att du har fel när du påstår att det han skriver "är direkt felaktigt".
Jag tycker man brukar märka att lampan släcks när dörren är "nästan stängd". Åtminstone på de kylar jag haft. Sen är det givetvis ingen garanti för att lampan förblir släckt.A Arnodt skrev:
I tråden har tidigare föreslagits att (tillfälligtvis) lägga in en mobil med filmning igång för att se att lampan slocknar.
Om kylskåpet är tillräckligt gammalt brukar det sitta en mikrobrytare vid dörren som man kan peta på.Alfredo skrev:
Fast om skåpet är så gammalt så kanske redan det är förklaringen till den höga elförbrukningen.
Det @Isakare säger är att mängden mat i kylen inverkar på hur mycket energi kylen drar och motiverar detta med att det drar mer energi att kyla ned något (luft) än att hålla något konstant kallt (mat).Alfredo skrev:
Jag håller inte med om att inlägget från @Isakare är "direkt felaktigt" utan jag tycker att han har rätt och beskriver varför jag håller med honom.
Det som gör detta direkt felaktigt är att det inte är relevant i detta fall eftersom tråden beskriver ett driftsfall där kylen närmast är i ett steady-state med innehållet kylt till en viss temperatur. I det sammanhanget är det felaktigt att börja jämföra hur mycket energi det går åt att kyla ned något och hur mycket energi det går åt att hålla något kylt eftersom det i detta fallet enbart handlar om att hålla innehållet nerkylt.
Att hålla innehållet nerkylt handlar i sin tur enbart om att forsla bort den värme som läcker igenom isoleringen och energiåtgången för att göra detta beror inte på vad du har i kylen.
Att det drar mindre energi att kyla ner den insläppta varmluften om kylen är välfylld när man öppnar och stänger dörren (pga mindre utbytt luftvolym) är helt enkelt inte relevant i ett driftsfall då ingen öppnar och stänger dörren.
Jag tror att du resonerar lite fel om energiåtgången. Att flytta 0,6 kWh värme från insidan av kylen till utsidan kräver nog i storleksordningen 1/3-del, dvs 0,2 kWh (ett kylskåp är ju egentligen bara en luft-luft värmepump där vi tar värmen från insidan av kylen och flyttar ut den i rummet).A Arnodt skrev:Jag har varit med om att glödlampan 25 W lös konstant i kylen på en kyl/frys tillverkad ca 2005.