46 678 läst ·
123 svar
47k läst
123 svar
Hög förbrukning lägenhet där ägarna är bortresta
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Om Vattenfall även är nätägare (vet inte hur andra företag har det) kan du ju logga in hos dem och se förbrukningen per timme/dag/månad.
Du kan ju då se om förbrukningen är densamma varje timme eller om det diffar.
Du kan ju då se om förbrukningen är densamma varje timme eller om det diffar.
Om de inte varit där sen i somras och inte ska tillbaka snart så släng det i kyl och frys och stäng av huvudströmbrytaren. Om de skulle råka ha något värt mer än elförbrukningen på 100kr/mån kan du ju erbjuda dig att mellanlagra det.
Redigerat:
Är väl enklare och billigare att slå av alla gruppsäkringar och sen slå på en efter och och kolla däremellan om elmätaren börjar röra på sig. Då bör man hitta på vilken grupp det är nåt som drar ström och kan slå av det. Innan bör man ha koll på vad det finns för termostater som kan slå till och från.F Fdriver skrev:
Men är det inte så att elkostnaden är uträknad på ett ungefär och som sedan regleras nästa räkning?kitco skrev:
Mina föräldrar har varit bortresta sedan juli i år ingen bor just nu i deras lägenhet som är en 4a på 94kvm. Jag var över idag för att titta till och vattna blommor, såg att räkningen från vattenfall hade kommit. Förbrukningen ligger på mellan 100-106kWh/månad. Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter mycket. Allt annat är urdraget och någon golvvärme finns ej. Värmen är vattenburen centralvärme.
Nej, sen ungefär 2008-2009 skall all fakturering av el baseras på avlästa värden, vilket då ger att det är efterskottsfakturering, baserat på vad man gjort slut på, preliminärdebitering skall endast användas om man av någon anledning inte får in värden från mätaren, och då endast fram tills man fått ordning på avläsningen av mätaren igen.L LinaOlsson skrev:
Hej, det hände mig också, bodde i en etta men hade skyhöga räkningar. Efter en utredning så visade sig att grannens elmätare var registrerad på min lägenhet. De bodde i en fyra. Fick också tillbaka alla pengar men det tiden som man lagt mer fick man ingen ersättning för. Grannen var inte lika glad.J Johannnnnnn skrev:
Inte helt korrekt.M Mats_Andersson skrev:Nej, sen ungefär 2008-2009 skall all fakturering av el baseras på avlästa värden, vilket då ger att det är efterskottsfakturering, baserat på vad man gjort slut på, preliminärdebitering skall endast användas om man av någon anledning inte får in värden från mätaren, och då endast fram tills man fått ordning på avläsningen av mätaren igen.
Kollektivmätning finns fortfarande.
Då avläsas hyresvärdens elmätare, och sedan äger denne undermätare för varje lägenhet.
Detta för att hyresvärden då bara behöver ett abonnemang för elanslutningen.
Nackdelen blir administrationen för att läsa av själv, samt att hyresgästen inte själv kan välja elavtal.
Stäng av kyl/frys och kolla om förbrukningen går ner till noll. Varför har du på kyl/frys?
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg