L Lövborgen skrev:
Så mycket fel var det väl inte, att ta dit en elektriker kostar väl vad den oidentifierade årsförbrukningen kostar.
Kanske inte iår, men nästa år, flera bäckar små.

• Gilla
Knallhatt
  • Laddar…
N
Om Vattenfall även är nätägare (vet inte hur andra företag har det) kan du ju logga in hos dem och se förbrukningen per timme/dag/månad.
Du kan ju då se om förbrukningen är densamma varje timme eller om det diffar.

• Gilla
lewkiz och 1 till
  • Laddar…
Golvvärme i badrummet.

• Gilla
Davince
  • Laddar…
Tokskalle Tokskalle skrev:
Har vi kommit så långt i hela landet? ISF har jag inga teorier om vad det beror på.
Nej.
Det finns fortfarande många som har kollektivmätning, och då är det hyresvärden som ska läsa av, och debitera.
Så, absolut kan det vara en preliminärdebitering, så kolla det.

Om de inte varit där sen i somras och inte ska tillbaka snart så släng det i kyl och frys och stäng av huvudströmbrytaren. Om de skulle råka ha något värt mer än elförbrukningen på 100kr/mån kan du ju erbjuda dig att mellanlagra det.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jag tippar också på golvvärme...

• Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Kanske inte iår, men nästa år, flera bäckar små.
Är väl enklare och billigare att slå av alla gruppsäkringar och sen slå på en efter och och kolla däremellan om elmätaren börjar röra på sig. Då bör man hitta på vilken grupp det är nåt som drar ström och kan slå av det. Innan bör man ha koll på vad det finns för termostater som kan slå till och från.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Mina föräldrar har varit bortresta sedan juli i år ingen bor just nu i deras lägenhet som är en 4a på 94kvm. Jag var över idag för att titta till och vattna blommor, såg att räkningen från vattenfall hade kommit. Förbrukningen ligger på mellan 100-106kWh/månad. Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter mycket. Allt annat är urdraget och någon golvvärme finns ej. Värmen är vattenburen centralvärme.
Men är det inte så att elkostnaden är uträknad på ett ungefär och som sedan regleras nästa räkning?

• Gilla
utmedväg19
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
Men är det inte så att elkostnaden är uträknad på ett ungefär och som sedan regleras nästa räkning?
Nej, sen ungefär 2008-2009 skall all fakturering av el baseras på avlästa värden, vilket då ger att det är efterskottsfakturering, baserat på vad man gjort slut på, preliminärdebitering skall endast användas om man av någon anledning inte får in värden från mätaren, och då endast fram tills man fått ordning på avläsningen av mätaren igen.

J Johannnnnnn skrev:
För ca 10 år sedan uppdagade min dåvarande flickväns mäklare att hennes 1:a drog väldigt mycket ström. Efter att mäklaren grävt vidare visade sig att någon kopplat fel mellan hennes och en stor lägenhets elmätare precis innan hon flyttade in. Summa summarum så fick hon 18000 tillbaka av fortum
Hej, det hände mig också, bodde i en etta men hade skyhöga räkningar. Efter en utredning så visade sig att grannens elmätare var registrerad på min lägenhet. De bodde i en fyra. Fick också tillbaka alla pengar men det tiden som man lagt mer fick man ingen ersättning för. Grannen var inte lika glad.

M Mats_Andersson skrev:
Nej, sen ungefär 2008-2009 skall all fakturering av el baseras på avlästa värden, vilket då ger att det är efterskottsfakturering, baserat på vad man gjort slut på, preliminärdebitering skall endast användas om man av någon anledning inte får in värden från mätaren, och då endast fram tills man fått ordning på avläsningen av mätaren igen.
Inte helt korrekt.
Kollektivmätning finns fortfarande.
Då avläsas hyresvärdens elmätare, och sedan äger denne undermätare för varje lägenhet.
Detta för att hyresvärden då bara behöver ett abonnemang för elanslutningen.
Nackdelen blir administrationen för att läsa av själv, samt att hyresgästen inte själv kan välja elavtal.

Stäng av kyl/frys och kolla om förbrukningen går ner till noll. Varför har du på kyl/frys?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Nej.
Det finns fortfarande många som har kollektivmätning, och då är det hyresvärden som ska läsa av, och debitera.
Så, absolut kan det vara en preliminärdebitering, så kolla det.
Då hade inte fakturan kommit från Vattenfall utan från hyresvärden.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
vad är kylan satt på? när jag bytte kyl 2012 kunde jag inte längre ha 2grader för den nya förde ett jävla väsen, så satte upp kylen på 6°C å den jobbade mycket mindre
Vem i hela friden har kylen på 2! grader?

• Gilla
  • Haha
Fartland och 4 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Vem i hela friden har kylen på 2! grader?
Jag har kylen på 2 grader, allt håller sig mycket längre då. Använder t ex fortfarande Floramargaringet som det står bäst före 23.02.2021 på

• Gilla
  • Haha
Donn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.