46 678 läst ·
123 svar
47k läst
123 svar
Hög förbrukning lägenhet där ägarna är bortresta
Eller ta din telefon. Slå på video inspelning. Lägg den i kylen vänta några minuter. Titta sedan på videon om lampan lyser.
Ta dit en en elektriker som får mäta så blir allt bra, just nu är något riktigt fel.kitco skrev:
Lägenheten är i en bostadsrätt. Värmen är vattenburen inget el behövs där cirkulationspumpens förbrukning är ej kopplat till lägenhetens strömförbrukning, den står föreningen för. Jag har kollat precis allting alla uttag är urdragna förutom kökets inbyggda utrusniing som Micro, ugn, häll och fläkt de är bara klockorna som lyser. Någon fråga om handukstork det finns ingen sådan.
För ca 10 år sedan uppdagade min dåvarande flickväns mäklare att hennes 1:a drog väldigt mycket ström. Efter att mäklaren grävt vidare visade sig att någon kopplat fel mellan hennes och en stor lägenhets elmätare precis innan hon flyttade in. Summa summarum så fick hon 18000 tillbaka av fortum
Det är inte så att kylen/frysen är inbyggd så den inte kan ventilera ?
Så var det i min gamla lägenhet, gammalt hus och man hade sågat ur ett skåp och ställt dit en kyl/frys, helt oventilerat så den gick för fullt hela tiden och orkade ändå inte hålla kylan.
Misstänker att den drog en hel del.
Så var det i min gamla lägenhet, gammalt hus och man hade sågat ur ett skåp och ställt dit en kyl/frys, helt oventilerat så den gick för fullt hela tiden och orkade ändå inte hålla kylan.
Misstänker att den drog en hel del.
Kan det inte vara så enkelt att fakturan räknas på tidigare/normal elförbrukning?
Är det så så kommer de ju att få igen detta vid den årliga avläsningen.
Är det så så kommer de ju att få igen detta vid den årliga avläsningen.
kitco skrev:
Mina föräldrar har varit bortresta sedan juli i år ingen bor just nu i deras lägenhet som är en 4a på 94kvm. Jag var över idag för att titta till och vattna blommor, såg att räkningen från vattenfall hade kommit. Förbrukningen ligger på mellan 100-106kWh/månad. Det finns inget annat förutom en Kyl och en Frys som förbrukar el i lägenheten dessa är inköpta nyligen max 1år gammla, allt annat är nerstängt vad jag kunnat se. Är det så hög elförbrukning på kyl o frys blir ju bara det 1200 kWh/år tycker det låter mycket. Allt annat är urdraget och någon golvvärme finns ej. Värmen är vattenburen centralvärme.
Slå av säkringen (skruva ur proppen) för kyl, frys, mikro och spis. Se om elmätaren visar någon strömförbrukning (blinkande lampa etc). Då vet du om det är något annat än kyl/frys/klocka på spis/klocka på mikro som drar ström. Fortsätt eventuellt med fler säkringar. Att frysen är avstängd ett par timma under tiden du checkar gör inget. Glöm bara inte att sätta igång kyl/frys igen.
Att ta dit en elektriker för 2000-3000 spänn lär inte löna sig så om du lägger lite tid på att själv vara detektiv så kan du nog hitta felkällan.
Lycka till.
Att ta dit en elektriker för 2000-3000 spänn lär inte löna sig så om du lägger lite tid på att själv vara detektiv så kan du nog hitta felkällan.
Lycka till.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg