25 697 läst ·
93 svar
26k läst
93 svar
Hjullager till släpkärra?
Ok.ser dom,du får knacka in nya när du är klar...
Det har varit så groteskt kallt i veckan så jag har inte orkat fixa mer med kärran eftersom den står utomhus. Nu har jag tagit av navet och tagit in det igen. Noterade att det är ett glapp/tomrum mellan packningen och det inre lagret (se bild). Ska det vara så? Trycks lagret kanske till rätt plats i lagerbanan ändå när det monteras på axeln? I annat fall känns det som att jag knackat in lagerbanan för långt, men jag är helt hundra på att jag satt den precis där den gamla satt.
"Ska vara,.är" ett mellanrum,och du kan INTE knacka in lagerbanan för långt,Har du monterat på hjulet o snurrat på det? Tycker inte man kan göra fel på detta..Ser att du är från Örebro,jag bor inte så långt därifrån...
Jo jag har monterat på hjulet nu och snurrat det. För att det ska snurra något så när så måste jag acceptera ett litet litet glapp när jag ruckar hjulet i sidled. Det upplever jag förvisso också på den andra godkända sidan där jag inte bytt lager. Använder jag detta åtdragningsmoment så kan jag som någon skrev ovan skjuta brickan under muttern i sidled med en mejsel, om jag använder lite kraft. Däremot tycker jag att hjulet snurrar för dåligt, men jag vet inte vad toleransen för detta är på besiktningen och vad man kan förvänta sig. Snurrar jag fart på hjulen med ungefär samma muskelkraft så roterar hjulet med det nybytta lagret bara 3 varv medan det gamla snurrar 7-8 varv. Den differensen känns lite stor tycker jag...
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Finns ingen anledning att ha för mycket fett. Då går det varmt och läcker ut.........Navkåpan behöver inget fett på det viset så länge lagren i sig är korrekt packade. Lite runt omkring i övrigt räcker.
går varmt!! det var det dummaste jag hört...