Ok.ser dom,du får knacka in nya när du är klar...
 
Menar du att tanken är att jag ska knacka till nya veck i muttern själv för att låsa den när allt sitter och fungerar som jag vill?
 
A A Haddock skrev:
Menar du att tanken är att jag ska knacka till nya veck i muttern själv för att låsa den när allt sitter och fungerar som jag vill?
Precis,
 
A A Haddock skrev:
Menar du att tanken är att jag ska knacka till nya veck i muttern själv för att låsa den när allt sitter och fungerar som jag vill?
Just så.
 
A
A A Haddock skrev:
Menar du att tanken är att jag ska knacka till nya veck i muttern själv för att låsa den när allt sitter och fungerar som jag vill?
hugg mejsel eller vanlig.. har man spår i axeln kan man borra och sätta i en saxpinne..
 
Tack :)
Ska mecka vidare i morgon och se om det blir bättre. Återkommer!
 
Man brukar ska dra navmuttern flera gånger och rotera navet flera varv. Syftet är att lagret ska sätta sig riktigt i läge. Sen släpper man och drar till rätt moment eller spel.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det har varit så groteskt kallt i veckan så jag har inte orkat fixa mer med kärran eftersom den står utomhus. Nu har jag tagit av navet och tagit in det igen. Noterade att det är ett glapp/tomrum mellan packningen och det inre lagret (se bild). Ska det vara så? Trycks lagret kanske till rätt plats i lagerbanan ändå när det monteras på axeln? I annat fall känns det som att jag knackat in lagerbanan för långt, men jag är helt hundra på att jag satt den precis där den gamla satt.
 
  • Navet på en kärra med synligt glapp mellan packning och inre lager, placerat på ett bord inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Ska vara,.är" ett mellanrum,och du kan INTE knacka in lagerbanan för långt,Har du monterat på hjulet o snurrat på det? Tycker inte man kan göra fel på detta..Ser att du är från Örebro,jag bor inte så långt därifrån...
 
Jo jag har monterat på hjulet nu och snurrat det. För att det ska snurra något så när så måste jag acceptera ett litet litet glapp när jag ruckar hjulet i sidled. Det upplever jag förvisso också på den andra godkända sidan där jag inte bytt lager. Använder jag detta åtdragningsmoment så kan jag som någon skrev ovan skjuta brickan under muttern i sidled med en mejsel, om jag använder lite kraft. Däremot tycker jag att hjulet snurrar för dåligt, men jag vet inte vad toleransen för detta är på besiktningen och vad man kan förvänta sig. Snurrar jag fart på hjulen med ungefär samma muskelkraft så roterar hjulet med det nybytta lagret bara 3 varv medan det gamla snurrar 7-8 varv. Den differensen känns lite stor tycker jag...
 
Var och besiktade släpvagnen idag och fick godkänt! Tack alla som hjälpt till :D
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
återkommer till min gamla tråd. Hur mycket fett ska man ha i ett hjullager? SKa även navkapseln/koppen fyllas med fett?

mvh
 
R Rolle85 skrev:
återkommer till min gamla tråd. Hur mycket fett ska man ha i ett hjullager? SKa även navkapseln/koppen fyllas med fett?

mvh
Hej,du kan fylla "fullt" kapseln kan du fylla till typ 3/4,kan vara svårt att slå på den om den är full..
 
Finns ingen anledning att ha för mycket fett. Då går det varmt och läcker ut.........Navkåpan behöver inget fett på det viset så länge lagren i sig är korrekt packade. Lite runt omkring i övrigt räcker.
 
går varmt!! det var det dummaste jag hört...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.