Den innerdiametern.20 mm som du redan mätt.
Den yttre lagerbanans Ytterdiameter (Slå ur den först)
Bredden på lagret.

Står på yttre lagerbanan vad du kommer mäta.
När du söker sök i ordning yttermått, innermått, bredd
Tex 20x50x15,5 Koniskt rullager

Det ena måttet du mätte var inuti själva lagret du måste mäta den där måjen som sitter kvar i trumman "Ytterlager" som de små rullarna går imot. Hålet där
 
B Bläsa skrev:
Sök på pronova där hittar du lager till din släpkärra
Om du går in på den här hemsidan och skriver in reg. Nr på kärran så kommer du få rätt lager till din släpkärra
 
B Bläsa skrev:
Om du går in på den här hemsidan och skriver in reg. Nr på kärran så kommer du få rätt lager till din släpkärra
Fann inte sidan :/
 
Skärmdump av reservdelsbutik för släp och husvagnar med sökfält och logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Qjanto och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fann inte sidan :/
Håller helt med dig. Det är inte lätt att hitta "Pronova" på nätet om det stavas "Prinova".
 
  • Haha
kest och 2 till
  • Laddar…
Fann dem!
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Prinova ringde mig och jag ska ge dem ett mått på yttre lagerbanan i hubben
 
R Rolle85 skrev:
Prinova ringde mig och jag ska ge dem ett mått på yttre lagerbanan i hubben
Det går framåt
 
De kunde inte urskilja vilket märke på komplett hjullager jag har. Jag kan inte heller se nåra skador. Tvättade allt, fettade om och satte tillbaka, kan inte höra ens en gnutta missljud. 2 år till nästa besiktning..
Tack alla !
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Sparkar liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.
Jag har precis bytt koniska lager på mitt obromsade släp. Har aldrig gjort detta tidigare men tror jag lyckats få till allt rätt. Idag satte jag tillbaka navet på axeln, men jag får inte riktigt till det som jag vill. Jag tycker att det rullar ganska mycket tyngre jämfört med det andra hjulet, även om muttern inte är åtdragen alls. Vad kan detta bero på, kan för mycket fett göra att det rullar sämre? Jag la i ganska ordentligt med fett i hålrummet innan jag satte tillbaka navet.

Tycker även att jag har ett litet glapp när jag har muttern rätt åtdragen (drar jag den hårdare så det inte glappar alls roterar navet mycket tyngre). Gör detta något?

Kommer den att gå igenom efterkontrollen trots detta, och framför allt, kommer den att hålla eller kommer det nya lagret att haverera om ett år?
 
Har du packat lagren med fett?
Jag rekommenderar däremot att använda en tunn gummihandske, massera inte in fettet i skinnet.
 
Ja det har jag gjort. Har "kraftsat" i ordentligt med fett i dem enligt kilremslagrets instruktionsfilmer på Youtube precis som ovan (använde dock inte handske, blev rejält infettade händer med)

Hur vet man hur tungt hjulet får rotera för att det ska vara godkänt? Det kanske är ok nu, men det går tyngre än det andra hjulet...
 
Du ska dra åt lagret till nollspel ,inte överdra,!! sen släpper du på det till närmaste eller näst närmaste saxpinnehål, sitter det en bricka bakom muttern så ska du kunna skjuta den i sidledd med en mejsel, när det är "lagom" åtdraget, det ska INTE rulla tungt, ska heller inte glappa, ,du har inte fått dit ytterbanan lite snett?, och packboxen ligger rätt? Går det tungt så är något fel,vad händer om du hänger på hjulet, går det fortfarande "tungt!? Och ja ,kommer inte att hålla om det rullar tungt...
 
Mja, svårt att svara på när man inte kan känna själv...ett nytt nymonterat lager brukar gå tyngre än ett "inslitet", men det ska inte gå "tungt".
 
Jag ska hänga på hjulet och försöka jämföra de två när jag kommer hem sen. Svårt att uppskatta hur mycket det skiljer mer än att det nybytta upplevs tyngre att rotera runt för hand.
Drar jag åt till nollspel upplever jag att det roterar ännu tyngre. Men backar jag då en liten bit så börjar det glappa lite grann igen.

Jag tycker nog att jag fått dit ytterbanorna rakt, men helt säker kan jag inte vara. Den yttre borde vara rak för den ska ju bara ner i botten. Men jag tycker jag fått den inre rak med. Får ta av allt igen och försöka dubbelkolla, samt kolla så packningen sitter som den ska (jag har bara tryckt den för hand, inte bankat med något)

Bricka har jag, ska ta till mig tipset att det ska gå att skjuta den i sidled. Nån pinne har jag inte på min, utan det är en konstruktion med två "inbuktningar" i muttern som låser (nåja, hindrar den från att rotera om man inte använder en hylsnyckel) när den är inskruvad (bifogar en bild där jag tror det syns).
 
  • Hand som håller en demonterad hjulmutter framför ett hjulnav med synliga inbuktningar och packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.