Har en Brenderup släpkärra, en mindre variant på ca 2,2m lång och som är ca 4 år.
Släpet är obromsat. På besiktningen sa killen att hjullagret på höger sida ev behöver bytas.
Hur hittar jag rätt modell?
Hand håller ett smutsigt hjullager med verktygsbakgrund, som troligen behöver bytas på släpkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett smutsigt hjullager hållet i en hand, verktyg och trasor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mät ytter/inner-diameter och tjockleken på lagret, sen googla du bara måtten ihop med släpkärra, så hittar du säkerligen rätt lager...

Edit: ytterdiameter får du mäta på ytterringen, den sitter säkert kvar i bromstrumman...

Edit2: eller så börjar du med att torka av det, det brukar stå tryckt på dem också...

Den typen av lager brukar inte behöva bytas. Tvätta rent och se om det finns några synliga skador på lagerbanorna. Är de blanka och fina så fettar du in allt igen och sätter ihop det. Du skall dra år centrummuttern tills det går en aning trögt att dra runt navet. Därefter lossar du muttern tills det går lätt att dra runt navet men så att det fortfarande inte finns något märkbart glapp.

Skulle det vara skador på lagerbanorna så borde det vara möjligt att hitta tillverkaren av antingen axeln eller vagnen för att få tag på ett nytt lager. Montaget av det nya lagret blir på samma sätt som ovan.

Jag fettade nämligen in det på nytt för två månader sedan, allt såg fint ut. Besiktningen spann runt hjulet med maskin i hög hastighet när hjulet hängde i luften. Kan jag ha dragit åt muttern för hårt?

H
De kanske hörde oljud i det så det är slitet.
Numer brukar stå på sidan av lagret så är det bara att googla.

R Rolle85 skrev:
Kan jag ha dragit åt muttern för hårt?
Om du dragit den för hårt eller för löst kan det innebära att det låter. Är det draget mycket för hårt så kan det även skadas av det. Hur ser lagerbanorna ut om du torkar dem torra? Min erfarenhet är att om lagerbanorna är blanka och fina är det bara en fråga om justering.

Ok thx

Undrar hur ofta Avemo byter bil och kärra om han aldrig behöver byta lager.

Det är helt normalt att såna där lager behöver bytas. Byter man dem inte i tid så brukar rullhållaren ramla loss och så lägger sig rullarna på snedden och börjar bända och föra oljud. I värsta fall kan lagerpassningen i navet förstöras om man kör på det viset.

Jag har såna där bakhjulslager på bilen och har bytt dem tre eller fyra gånger på 20 år och 220000 km som jag har kört med bilen. En av gångerna ramlade rullarna loss och hjulet började vingla.

På pappas släpkärra från mitten på 80-talet har jag bytt dem en gång. Jag märkte att det var oljud i lagret men hade brottom och han inte fundera på det. Ungefär 100 km senare kände jag att kärran vinglade och såg jag i bakspegeln hur hjulet vinglade hejdlöst. Alla rullar hade fallit ur lagret. Jag backade in på en industrigårdsplan som jag nyss hade kört förbi och gick och talade med direktören som är en bekants bekant. For hem efter verktyg och tog loss navet och for hem. Pressade in nya lager och for dit och monterade navet. Fast då märkte jag att knorrbladet hade gått av på samma sida så jag fick surra fast axeln med rep för att komma hem.

Enklaste sättet att få loss yttre lagerskålen ur navet är att svetsa litet inne i lagerskålen med sticksvets. Då punktvärms lagerskålen och stukar ihop litet när navet hindrar den från att utvidgas. När den har svalnat och krympt är den lätt att knacka loss.

Lagren och stefapackningen som skall hålla skiten ute brukar vara standarddelar. Tar du med dig de gamla lagren och navet och stefapackningen till en butik som säljer lager till industrin så får du rätt delar betydligt billigare än från tillverkaren. Satsa på lager av god kvalitet. Ofta får man välja mellan två prisklasser.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Eller så köper man trumma med lager så slipper man pressa ur och i ytterbanan.
Själv har jag bra erfarenhet av att handla släpdelar på nettotrailer.se men det finns såklart fler aktörer.
Är det ett enskilt lager som man vet dimensionerna på finns ju kullager.se

Är lagret verkligen helt omärkt? Normalt är det märkt med tillverkare land och en datumkod på både innering och ytterringen?

R Rolle85 skrev:
Jag fettade nämligen in det på nytt för två månader sedan, allt såg fint ut. Besiktningen spann runt hjulet med maskin i hög hastighet när hjulet hängde i luften. Kan jag ha dragit åt muttern för hårt?
Ja, som tidigare nämnts troligen för hårt fastsatt. Det som händer är att fettet inte får plats mellan rullarna och lagerytan, utan stål går mot stål med oljud som följd.
Det är bättre med för löst än för spänt.
Det är normalt att lossa knappt ett 1/4 varv. (På ett flygplansdäck lossar man ett helt varv och kollar att det glappet är tillräckligt)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Undrar hur ofta Avemo byter bil och kärra om han aldrig behöver byta lager.
Jag har bytt hjullager både på bil och släpvagn. Men just lager av typen koniskt rullager har jag aldrig behövt byta. När jag haft att göra med sådana har det alltid räckt att rengöra, smörja och justera dem. Självklart kan de gå sönder. Men om rullarna ser ut som på bilden och lagerbanorna är oskadda skulle jag börja med att försöka just att rengöra, smörja och justera. Hjälper inte det så återstår att byta. Släpvagnen är trots allt bara fyra år gammal.

Jag tror mig kunna utläsa KTT 98 62 9

• Gilla
kest
  • Laddar…
Det låter som en lagerbeteckning.

H heimlaga skrev:
...knorrbladet hade gått av...
Här var något jag aldrig hört talas om, vad är "knorrblad"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.