26 494 läst ·
93 svar
26k läst
93 svar
Hjullager till släpkärra?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Och 4 år??? Jag fick byta efter 2 år på min kärra.A Avemo skrev:Jag har bytt hjullager både på bil och släpvagn. Men just lager av typen koniskt rullager har jag aldrig behövt byta. När jag haft att göra med sådana har det alltid räckt att rengöra, smörja och justera dem. Självklart kan de gå sönder. Men om rullarna ser ut som på bilden och lagerbanorna är oskadda skulle jag börja med att försöka just att rengöra, smörja och justera. Hjälper inte det så återstår att byta. Släpvagnen är trots allt bara fyra år gammal.
Du vet ju inte vad mycket kärran har gått.
Som Leif i Skåne skrev gäller det att inte anbringa lagret med för hård åtdragning. Ingen alls utan bara tills det nätt och jämnt inte glappar.
En sak till: Det lät som du fettade om lagret och satte tillbaka ett gammalt? Har man fått lagerljud så blir man sällan eller aldrig av med det trots tvätt och nytt fett. Bara att byta lager i det läget.
En sak till: Det lät som du fettade om lagret och satte tillbaka ett gammalt? Har man fått lagerljud så blir man sällan eller aldrig av med det trots tvätt och nytt fett. Bara att byta lager i det läget.
Jag tycker det verkar som om lagren håller sämre på obromsade släp, är det för att det aldrig blir tillräckligt varmt så att fettet torkar ur?
Fettet ska inte torka ur. Processen när fettet hittar sin plats i och utanför rullbanan kallas "ältning"Fotografen skrev:
För att det ska bli bra och hållbart slutresultat ska det vara LAGOM med fett (inte för mycket).
Nej jag vet inte hur långt kärran i tråden gått. Gör du? Du är den andra som drar lite väl stora slutsatser av vad jag skriver.H Hallerudsbo skrev:
1. Jag vet inte om lagret på bilden är slut. Jag har inte ens sett ringarna.
2. Om lagret är skadat eller utslitet skall det givetvis bytas.
3. Om ringarna ser fina ut skulle jag börja med att försöka justera det igen. Om ditt råd är ett annat har jag inga problem med det.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Bara tänkte på ditt råd att dom aldrig går sönderA Avemo skrev:Nej jag vet inte hur långt kärran i tråden gått. Gör du? Du är den andra som drar lite väl stora slutsatser av vad jag skriver.
1. Jag vet inte om lagret på bilden är slut. Jag har inte ens sett ringarna.
2. Om lagret är skadat eller utslitet skall det givetvis bytas.
3. Om ringarna ser fina ut skulle jag börja med att försöka justera det igen. Om ditt råd är ett annat har jag inga problem med det.
Filmer och bilder. Inte en enda modellnummer på lagret:
Tvättade rent från fettet.
Tvättade rent från fettet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag menar fukten som tas upp i fettet, fett är hygroskopiskt dvs tar upp vatten i större eller mindre utsträckning. Värmen från bromsarna hjälper till att hålla navet torrt.M MagHam skrev: