H
A Avemo skrev:
Jag har bytt hjullager både på bil och släpvagn. Men just lager av typen koniskt rullager har jag aldrig behövt byta. När jag haft att göra med sådana har det alltid räckt att rengöra, smörja och justera dem. Självklart kan de gå sönder. Men om rullarna ser ut som på bilden och lagerbanorna är oskadda skulle jag börja med att försöka just att rengöra, smörja och justera. Hjälper inte det så återstår att byta. Släpvagnen är trots allt bara fyra år gammal.
Och 4 år??? Jag fick byta efter 2 år på min kärra.
Du vet ju inte vad mycket kärran har gått.

Som Leif i Skåne skrev gäller det att inte anbringa lagret med för hård åtdragning. Ingen alls utan bara tills det nätt och jämnt inte glappar.
En sak till: Det lät som du fettade om lagret och satte tillbaka ett gammalt? Har man fått lagerljud så blir man sällan eller aldrig av med det trots tvätt och nytt fett. Bara att byta lager i det läget.

Jag tycker det verkar som om lagren håller sämre på obromsade släp, är det för att det aldrig blir tillräckligt varmt så att fettet torkar ur?

Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det verkar som om lagren håller sämre på obromsade släp, är det för att det aldrig blir tillräckligt varmt så att fettet torkar ur?
Fettet ska inte torka ur. Processen när fettet hittar sin plats i och utanför rullbanan kallas "ältning"
För att det ska bli bra och hållbart slutresultat ska det vara LAGOM med fett (inte för mycket).

H Hallerudsbo skrev:
Och 4 år??? Jag fick byta efter 2 år på min kärra.
Du vet ju inte vad mycket kärran har gått.
Nej jag vet inte hur långt kärran i tråden gått. Gör du? Du är den andra som drar lite väl stora slutsatser av vad jag skriver.

1. Jag vet inte om lagret på bilden är slut. Jag har inte ens sett ringarna.
2. Om lagret är skadat eller utslitet skall det givetvis bytas.
3. Om ringarna ser fina ut skulle jag börja med att försöka justera det igen. Om ditt råd är ett annat har jag inga problem med det.

Sök på pronova där hittar du lager till din släpkärra

H
A Avemo skrev:
Nej jag vet inte hur långt kärran i tråden gått. Gör du? Du är den andra som drar lite väl stora slutsatser av vad jag skriver.

1. Jag vet inte om lagret på bilden är slut. Jag har inte ens sett ringarna.
2. Om lagret är skadat eller utslitet skall det givetvis bytas.
3. Om ringarna ser fina ut skulle jag börja med att försöka justera det igen. Om ditt råd är ett annat har jag inga problem med det.
Bara tänkte på ditt råd att dom aldrig går sönder

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Filmer och bilder. Inte en enda modellnummer på lagret:
Tvättade rent från fettet.
Rengjort kullager hållet i en hand, utan synligt modellnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett renoverat kullager framför en tvättmaskin och torktumlare.
Skapa konto
Skjutmått som mäter diameter på en rengjord kullager på 42,3 mm i en person hand.
Skapa konto
Mått av ren lagerdel med skjutmått som visar 19.9 mm.
Skapa konto

Redigerat:
H Hallerudsbo skrev:
Exakt

Fast det handlar väl om hur mycket vi använder våra kärror.

R Rolle85 skrev:
Filmer och bilder. Inte en enda modellnummer på lagret:
[bild] [bild] [video] [bild] [bild]
Vill du byta det så tar du loss yttre skålen ur navet och mäter ytterdiametern där. Den ytterdiametern du mäter säger ingenting.

H heimlaga skrev:
Vill du byta det så tar du loss yttre skålen ur navet och mäter ytterdiametern där. Den ytterdiametern du mäter säger ingenting.
Menar du från baksidan navet?

M MagHam skrev:
Fettet ska inte torka ur. Processen när fettet hittar sin plats i och utanför rullbanan kallas "ältning"
För att det ska bli bra och hållbart slutresultat ska det vara LAGOM med fett (inte för mycket).
Jag menar fukten som tas upp i fettet, fett är hygroskopiskt dvs tar upp vatten i större eller mindre utsträckning. Värmen från bromsarna hjälper till att hålla navet torrt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag förstår att du reagerar på ett så galet råd. Men om du tittar lite noggrannare kommer du att se att jag inte skrivit så.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Menar du från baksidan navet?
Om det är bakre lagret som det handlar om så är det lagerskålen från baksidan.
Rullarna på laget som du håller i löper mot en konisk slipad del som kallas lagerskål och är inpressad i navet..

Lagret jag drog ut satt längst ut på navet under en stålkopp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.