18 809 läst ·
195 svar
19k läst
195 svar
Hjälpa sonen köpa hus
Jovisst verkar det så när man läser på denna forum.H Hybro skrev:
Husägare är väl kanske mer höginkomsttagare från början?
Mitt råd är dock att betala av det lilla lånet och spara till elbilen!
Om inte annat så är det kul att klampa in i bilaffären och göra köpet!
Tips två sätt på dig en av de sämsta kläderna du äger. Då blir reaktionen av säljarna ännu mer. Vissa vill inte ens sälja då kan man säga "jaha här verkar inte pengar duga".
Bilaffärer är också roliga på de sättet att de kollar dig redan ute på parkeringen!
När man körde med sin rostiga gamla Volvo ingen ville hjälpa nu när man kör med elbilen springer säljarna efter....😂 Och oavsett klädsel har jag märkt!
Jag ville byta ut en äldre bil. Säljaren skulle göra mig en beräkning och maila mig, kom aldrig nåt mail!
Men jag körde ju med elbilen in i deras kundparkering han hade väl velat byta ut mot den bilen 🤔 dock usel service måste jag säga!
Redigerat:
Mja, grejen är ju att det är mer flexibelt att ha pengarna på börsen än låsta i ett hus.H Hybro skrev:
Jag har mycket hellre 4 miljoner på börsen än 3 miljoner bundet i huset när jag är gammal och skruttig. Därför tänker vi amortera ner till 50% och inte mer än så. Då kan vi betala av huset när vi vill, eller sälja och flytta t ex.
För vidare läsning: https://rikatillsammans.se/forum/t/nagra-som-amorterar-hart-pa-sitt-bolan/120895
Redigerat:
Har man möjlighet, plats att meka, kunskap, tid och inspiration! Då lönar sig gamla grejor!H Hybro skrev:
Men om man inte kan meka med bilen så har jag märkt att nya elbilen har blivit billigare att äga! I fossilen gick det ju jämt nåt sönder och mycket ofta var det kostnader på tusentals kronor att laga!
Visst bilverkstäderna utnyttjade säkert också min okunskap. Nu pratar vi inte ens om några märkesverkstäder.
Sen lägger man till där skatt och bränslekostnader....
Men alla har vi våra intressen. Jag själv lagar andra saker och kör slut på dessa innan jag köper nytt!
Jo, jo. Det låter det... Angående inlägg 63.
Mitt huset är strax fullbetalt. Har ju svårt då att inse att pengarna är låsta i huset.
En ekonomisk dribblare i min situation knallar väl då till banken och lånar max, samt köper sig en värsting elbil och en roddbåt.
Mitt huset är strax fullbetalt. Har ju svårt då att inse att pengarna är låsta i huset.
En ekonomisk dribblare i min situation knallar väl då till banken och lånar max, samt köper sig en värsting elbil och en roddbåt.
Redigerat:
Många är gamblers också.H Hybro skrev:
Satsar på börsen lånade pengar 🤔
Vad händer när börsen går ner?
Så vi har väl vinnarna av spelen här i tråden!
Visst leker jag också med börs osv men inte med lånade pengar.
Kastade iväg 10k (som jag var beredd och inte se) vid värsta covid tiden dessa pengar har faktist gjort vinst.
Nu efteråt kan man ju ångra att man inte satte en siffra mer.... Men det hade ju kunnat också gått kätt rätt åt helvete....
Självklart så kör man bara indexfonder så man har genomsnitt 7% per år i 30 års perioderna. Ganska idiotiskt att satsa i enskilda aktier om man inte vet vad man håller på med. (Och knappt ens då)kisumisu skrev:
Många är gamblers också.
Satsar på börsen lånade pengar 🤔
Vad händer när börsen går ner?
Så vi har väl vinnarna av spelen här i tråden!
Visst leker jag också med börs osv men inte med lånade pengar.
Kastade iväg 10k (som jag var beredd och inte se) vid värsta covid tiden dessa pengar har faktist gjort vinst.
Nu efteråt kan man ju ångra att man inte satte en siffra mer.... Men det hade ju kunnat också gått kätt rätt åt helvete....
Inget händer när börsen går ner. Det är låtsaspengar precis som värdet av ditt hus är låtsaspengar. Den dag du säljer av är då det spelar roll vad låtsasvärdet är, alla andra dagar kan man strunta i det.kisumisu skrev:
Många är gamblers också.
Satsar på börsen lånade pengar 🤔
Vad händer när börsen går ner?
Så vi har väl vinnarna av spelen här i tråden!
Visst leker jag också med börs osv men inte med lånade pengar.
Kastade iväg 10k (som jag var beredd och inte se) vid värsta covid tiden dessa pengar har faktist gjort vinst.
Nu efteråt kan man ju ångra att man inte satte en siffra mer.... Men det hade ju kunnat också gått kätt rätt åt helvete....
Väldigt många surg....r/surk.......r här.
@TS klart du ska hjälpa din son och hans familj om du vill. Tänk vilken lycka att du kan lära och samtidigt visa dina barn och dina barnbarn att i en familj hjälps man åt med det man kan och förmår.
Hade det varit jag hade jag gjort det enkelt för alla. Du köper huset och hyr ut det till sonen och dennes sambo. Kräv dock att samboavtal tecknas mellan sonen och sambon så ni inte riskerar att sambon blir den som sitter kvar som hyresgäst vid eventuell separation. Det kan även vara värt att prata med jurist om hur hyresavtal eller liknande ska skrivas för att hantera situationen enklast vid ditt eventuella frånfälle.
@TS klart du ska hjälpa din son och hans familj om du vill. Tänk vilken lycka att du kan lära och samtidigt visa dina barn och dina barnbarn att i en familj hjälps man åt med det man kan och förmår.
Hade det varit jag hade jag gjort det enkelt för alla. Du köper huset och hyr ut det till sonen och dennes sambo. Kräv dock att samboavtal tecknas mellan sonen och sambon så ni inte riskerar att sambon blir den som sitter kvar som hyresgäst vid eventuell separation. Det kan även vara värt att prata med jurist om hur hyresavtal eller liknande ska skrivas för att hantera situationen enklast vid ditt eventuella frånfälle.
Bästa lösningen.
" Nu min son, är det dags att måla om huset! "
Gör klart vem som gör vad och vem som betalar. Skriv avtal.
Håll koll på sambolagen, både för dig och sambo, samt son och sambo vad ni än avtalar. Som hyrestagare.
Annars kan man förlora halva stycket, snabbare än man anar.
" Nu min son, är det dags att måla om huset! "
Gör klart vem som gör vad och vem som betalar. Skriv avtal.
Håll koll på sambolagen, både för dig och sambo, samt son och sambo vad ni än avtalar. Som hyrestagare.
Annars kan man förlora halva stycket, snabbare än man anar.
Redigerat:
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
Det bästa är att du köper huset och hyr ut till din son med familj.S SkogsLasse skrev:Hej, sonen har varit tidig m att skaffa familj. Han har sambo och ett barn och hyr en liten lägenhet, enbart han har jobb. Nu vill de ha hus, husen här i trakten är hyfsat billiga 1-2 milj får man ett lägre standard hus för. Men låna får han inte, då han bara jobbar i hemtjänsten och inte tjänar så mycket. Jag fick då idén, att jag kanske skulle köpa huset tillsammans med honom, så vi står på lånet bägge två och äger halva var. Så vi letar runt, men bankerna har en massa invändningar, typ att han och jag borde bo där tillsammans, eller hur skall hans sambo kunna lösa ur mig, eller har han barn och sambo går det inte? Hur skall mina andra två barn ärva detta osv. Hur löser man detta, jag känner till personer som äger huset ihop med en förälder, vet inte exakt vilket upplägg de har, hur skall vi gå till väga?
De är fortfarande unga och mycket kan hända på vägen. Tänk då på sambolagen och besittningsrätten, anlita en jurist och skriv ett hyresavtal som tar hänsyn till dessa.
Jag förstår banken. Det behövs två heltidsinkomster för att en barnfamilj i längden skall ha råd med hus. Jag förstår också bankens invändningar mot att du går in där som ägare, för om något händer dig så äger din sons syskon en tredjedel av huset och han äger 2/3.S SkogsLasse skrev:Hej, sonen har varit tidig m att skaffa familj. Han har sambo och ett barn och hyr en liten lägenhet, enbart han har jobb. Nu vill de ha hus, husen här i trakten är hyfsat billiga 1-2 milj får man ett lägre standard hus för. Men låna får han inte, då han bara jobbar i hemtjänsten och inte tjänar så mycket. Jag fick då idén, att jag kanske skulle köpa huset tillsammans med honom, så vi står på lånet bägge två och äger halva var. Så vi letar runt, men bankerna har en massa invändningar, typ att han och jag borde bo där tillsammans, eller hur skall hans sambo kunna lösa ur mig, eller har han barn och sambo går det inte? Hur skall mina andra två barn ärva detta osv. Hur löser man detta, jag känner till personer som äger huset ihop med en förälder, vet inte exakt vilket upplägg de har, hur skall vi gå till väga?
Det är ju inte bara lån och värme, V/A, sophämtning, fastighetsskatt och försäkring som kostar på ett hus. Man behöver ha råd med löpande underhåll också. Jag har full förståelse för att banken tycker det blir väldigt lite kvar att leva på med sambo utan jobb och ett barn.
Sambon får nog se till att skaffa en fast anställning så kommer det gå bra sen.