P polaris78 skrev:
jo det varierar hårt mellan små orter men det är också vanligt att man glömmer allt rep och underhåll på villan i den kalkylen, eller underskattar vad det kostar över tid
finns ju mängder med hus i bra skick som är biligare en lägenhet att hyra

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Har många års eftergymnasial utbildning och andra utbildningar. Aldrig haft studielån.

Så visst går det att hanka sig fram. Yrkesverksam dryga 30 år.
"Jag lyckades minsann så här, så varför skulle inte alla kunna det" är ett väldigt bra första steg mot att börja se ner på människor som inte lyckas i livet, och tro att man är så mycket bättre själv. Försök istället hitta förståelse för att det går olika för folk i livet. En käck liten övning kan vara att måla upp 3-5 olika scenarion där det inte hade gått lika bra för dig att plugga utan csn och allt det där. Det värsta som kan hända är att man plötsligt blir humanist!

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
"Jag lyckades minsann så här, så varför skulle inte alla kunna det" är ett väldigt bra första steg mot att börja se ner på människor som inte lyckas i livet, och tro att man är så mycket bättre själv. Försök istället hitta förståelse för att det går olika för folk i livet. En käck liten övning kan vara att måla upp 3-5 olika scenarion där det inte hade gått lika bra för dig att plugga utan csn och allt det där. Det värsta som kan hända är att man plötsligt blir humanist!
Fast nu väljer du att tolka inlägget som fan läser bibeln. Det är en avsevärd skillnad på "Så visst går det att hanka sig fram." som hen faktiskt skriver och din tolkning som du inleder inlägget med.

Dessutom är det riktigt sunkigt att insinuera det du gör.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
V varpan1 skrev:
Skitsnack. Jag har pluggat i 7 år och har högre lön än riksgenomsnittet, hade ändå behövt spara i 15 år av heltidsarbete för att ha råd med kontantinsats för en normal villa i storstadsregion. Dessförinnan hade jag behövt skaffa barn ifall det ska bli några ungar alls innan biologiska klockan sätter stopp, så förläng sparhorisonten till närmare 20 år för det är inte möjligt att spara 10 000kr/mån på föräldraledighet och deltidsarbete. Så vid 40-50 års ålder hade jag kunnat köpa mitt första hus, förutsatt att huspriserna hade legat still på nuvarande nivå till dess. Och då är jag höginkomsttagare. Du lever i nån fantasivärld.
@AQjanto

Absolut lever i en fantasivärld eller lever i gamla tider. Den tiden man hade råd att bo i Stockholm och den tiden det var brist på arbetare (vad man har fått höra det här av föräldrar som är invadrade).
Alternativt så bor personen på landet?!

Nu är jag ingen höginkomsttagare men fick bo på hus på landet! Inget jag heller ångrat men folk på landsbygden vet heller inte hur det är i storstäder.

Lönen är inte så mycket bättre i Stockholm men utgifterna är desto mer gånger flera. Bankerna ger heller inga lån. Jobb får man heller inte nödvändigtvis på orten som man vill bo!

Landsbygden och småstäder har också sina problem. Med långa avstånd även där.

Bästa är väl att bo i en medelstor stad där all service finns kvar men avstånden är mininala och huspriserna är ändå måttliga!

https://www.hemnet.se/bostader?item_types[]=villa&location_ids[]=17953&by=price&order=desc

https://www.hemnet.se/bostader?item_types[]=villa

Billigaste huset jag hittar i Stockholm är nån bostadsrättsvilla (förstår ej vad den gör i avdelning villor) 4Mille och en avgift på 9000kr/mån.

Sen kom det nån friggeboda i Upplandsväsby för 850K
https://www.hemnet.se/bostad/villa-1rum-upplands-bro-kommun-husbyvagen-2-21696904

Ps. Den billigaste villan verkar gå på 50K när man ser hela Sverige 😂
Kanske inte bästa skicket men ni fattar var ej nåt 08 område som kom i alla fall.

Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
Har många års eftergymnasial utbildning och andra utbildningar. Aldrig haft studielån.

Så visst går det att hanka sig fram. Yrkesverksam dryga 30 år.
Och jag ångrar mycket att jag inte tog studielånet och satte i en indexfond istället. 😅 Mina föräldrar tutade i mig att lån är dåligt. Det har gjort att jag missat mycket pengar då det finns bra lån också. Önskar att jag lärt mig det tidigare. Kommer definitivt hjälpa mina barn om marknaden är lika dysfunktionell då samt fostra dom bättre i ekonomi. 6-åringen har redan fått börja köpa sina egna aktier som en kul grej.

Redigerat:
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
F Fideliox skrev:
Och jag ångrar mycket att jag inte tog studielånet och satte i en indexfond istället. 😅 Mina föräldrar tutade i mig att lån är dåligt. Det har gjort att jag missat mycket pengar då det finns bra lån också. Önskar att jag lärt mig det tidigare. Kommer definitivt hjälpa mina barn om marknaden är lika dysfunktionell då samt fostra dom bättre i ekonomi. 6-åringen har redan fått börja köpa sina egna aktier som en kul grej.
Tar man bort kravet storstad så öppnar sig en helt annan värld!

I den världen kan man leva gott och helt skuldfri och ha pengar till mycket roliga saker än att sätta 90% av lönen till boende och lån!

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Det gjorde frugan när hon studerade 100% på distans och var mammaledig med första barnet samtidigt. Hon tog fullt lån fast det inte behövdes och allt in på börsen samtidigt som jag tryckte in samma summa på det gemensamma.

Växte fruktansvärt fint. Nu är lånet borta om någon månad och har varit en mycket fin affär.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F
kisumisu kisumisu skrev:
Tar man bort kravet storstad så öppnar sig en helt annan värld!

I den världen kan man leva gott och helt skuldfri och ha pengar till mycket roliga saker än att sätta 90% av lönen till boende och lån!
Javisst. Jag bor i en liten by på 20 000 pers och vårt hus gick på bara 4.2 miljoner 2022. Landet är inte aktuellt då vill ha nära till affären, vårdcentral, pendling, barnen kan cyckla till skolan osv.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
P Pligg85 skrev:
Det gjorde frugan när hon studerade 100% på distans och var mammaledig med första barnet samtidigt. Hon tog fullt lån fast det inte behövdes och allt in på börsen samtidigt som jag tryckte in samma summa på det gemensamma.

Växte fruktansvärt fint. Nu är lånet borta om någon månad och har varit en mycket fin affär.
Visst kan man leka med fonder, börsen och ha lån hit och dit.

Har en vän som tjänar betydligt mer än jag gör hans måtto var "ja men det är väl bara ta lån" lätt att göra det när banken inte ens ger lån!

Nu idag när räntorna höjts så får jag aldrig mera höra det här att det är bara att ta lån.

Känns jävligt skönt att riktigt äga sitt boende och bilarna!
Man sover gott om nätterna när räntorna stiger 😂

• Gilla
Thuleslapper och 1 till
  • Laddar…
F
kisumisu kisumisu skrev:
Visst kan man leka med fonder, börsen och ha lån hit och dit.

Har en vän som tjänar betydligt mer än jag gör hans måtto var "ja men det är väl bara ta lån" lätt att göra det när banken inte ens ger lån!

Nu idag när räntorna höjts så får jag aldrig mera höra det här att det är bara att ta lån.
Räntorna ligger ju på 2% (efter avdrag), det är billigt. Men jag ser inte heller boendet som en investering utan en konsumption. Bolån bekymrar mig inte så mycket, tänker knappt på det. Har mycket värre problem så som att barnen vägrar sova i sina egna sängar t ex.

Har aldrig lånat något utanför huset.

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
kisumisu
F Fideliox skrev:
Räntorna ligger ju på 2% (efter avdrag), det är billigt. Men jag ser inte heller boendet som en investering utan en konsumption.

Har aldrig lånat något utanför huset.
Så är det, men de låg väl högre ett tag här? En halvprocent hit och dit gör mycket om man har miljonskulder.

F
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det, men de låg väl högre ett tag här? En halvprocent hit och dit gör mycket om man har miljonskulder.
Absolut.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Sen kan jag tycka hela ränteavdraget är fel! Varför låter man inte bara marknaden styra, nä man måste sponsra denna sjuka prissättning som sker i Stockholm (även andra större städer)…!

Men banker är som elbolagen man måste stödja dessa stackare!

Är lite som rotavdraget.
Gör inget till den lilla människan men mycket åt företaget som kan höja priserna som den vill och när man säger nåt "jo men du har ju rotavdrag".... Den visan var det också när jag köpte elbil "jo men tänk du får ju sen tillbaka från staten" javisst men det är ju INTE dina pengar!

Men på de här sätten tar man bort prut möjlighet också!
Detsamma gäller hus. Där är det tom budgivning på de större orterna så prisernastannar inte på utgångspriset!

Medans mindre orter så kan du pruta. Fick själv också huset 100k billigare. När man började påpeka om alla felen och renovera måsten.
Hade tom kunnat pruta ännu mera, hörde på byn skvaller att jag skulle ha köpt den på executiv auktion från kronofogden. Men det stämmer ju inte. Förra ägaren hade just skulder!

Här är dock en nackdel och bo på liten ort, skvaller som inte ens stämmer 😂

Redigerat:
F
kisumisu kisumisu skrev:
Sen kan jag tycka hela ränteavdraget är fel! Varför låter man inte bara marknaden styra, nä man måste sponsra denna sjuka prissättning som sker i Stockholm (även andra större städer)…!

Men banker är som elbolagen man måste stödja dessa stackare!

Är lite som rotavdraget.
Gör inget till den lilla människan men mycket åt företaget som kan höja priserna som den vill och när man säger nåt "jo men du har ju rotavdrag".... Den visan var det också när jag köpte elbil "jo men tänk du får ju sen tillbaka från staten" javisst men det är ju INTE dina pengar!

Men på de här sätten tar man bort prut möjlighet också!
Detsamma gäller hus. Där är det tom budgivning på de större orterna så prisernastannar inte på utgångspriset!
Håller med.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det verkar som om alla som har stora lån är bättre bemedlade än mig som bara har 127 000 kvar på bolånet, när de skriver på forum.

Kanske knalla iväg till banken o låna max på huset.
Köpa en sprak ny elbil.
Renovera sommarstugan, och byta till en större segelbåt, o så ska det vara husbil.

• Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.