F
Swetrot Swetrot skrev:
Det behövs två heltidsinkomster för att en barnfamilj i längden skall ha råd med hus
Mja, behövs och behövs, banken vill mest ha säkerhet om den som jobbar blir uppsagd, sjuk, dör eller dylikt. Jag kan t ex inte lägga om lånen eftersom min fru studerar. Jag har betalat kalaset själv i några år utan större problem.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
OT

Angående sambolagen.

Nu ägde jag huset innan sambon flyttade in så huset är mitt alena oavsett vad som händer framöver.

Däremot om jag lämnar in, så är sambon skyddad gentemot mina barn med ett testamente.

BT

- Se till att anlita jurist.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
OT

Angående sambolagen.

Nu ägde jag huset innan sambon flyttade in så huset är mitt alena oavsett vad som händer framöver.

Däremot om jag lämnar in, så är sambon skyddad gentemot mina barn med ett testamente.

BT

- Se till att anlita jurist.
samma för sambons barn?

Förstår inte frågan.
Menar du att sambons barn skulle ha fodringar på mitt kommande dödsbo?

De ärver henne, inte mig.

Tänkte du på ev testamenten, så går dessa inte att ärva.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Förstår inte frågan.
Menar du att sambons barn skulle ha fodringar på mitt kommande dödsbo?

De ärver henne, inte mig.

Tänkte du på ev testamenten, så går dessa inte att ärva.
men är du skyddad mot hennes barn om hon skulle gå bort eller äger ni inget tillsammans

• Wow
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? Jag trodde den genomsnittlige villaägaren i Stockholm hade en del bolån... En artikel på detta forum tyder även på att så är fallet.
Ja i Stockholm och även i övriga landet är det så!

Mycket beror på ränteavdraget. Var en gsmling som berättade attt förr i yiden var den 100%. Då kan jag också förstå lån. Men idag är den 30% väl?

De flesta har lån i Sverige!

Var har jag hövdat tvärtom?

Jag skriver bara om mig själv och att det var omöjligt få lån i Stockholm. Av liknande anledningar som ts son.

Det vi köpt tillsammans eller var och en delas på två. Samma om vi delar på oss.
Men det vi var och en hade med oss, äger respektive.
Så går hon bort före mig ärver de henne. Inte mig.

Visst det finns säkert kluriga saker.
T ex köpte hon en nyare bil, för egna pengar. Jag skulle aldrig ha anspråk på halva bilen t ex.

M maria01 skrev:
men är du skyddad mot hennes barn om hon skulle gå bort eller äger ni inget tillsammans
Hur skulle sambons barn kunna ha några krav/fodringar på @Hybro som äger huset allena?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur skulle sambons barn kunna ha några krav/fodringar på @Hybro som äger huset allena?
man kan inte äga andra saker en hus tillsammans ?

kisumisu
F Fideliox skrev:
Självklart så kör man bara indexfonder så man har genomsnitt 7% per år i 30 års perioderna. Ganska idiotiskt att satsa i enskilda aktier om man inte vet vad man håller på med. (Och knappt ens då)
Ok.
Jag har också fonder vissa har som sagt på plus medans andra minus (en började gå på plus när jag som sagt kallt satte in 10k vid värsta kristiden, dvs råkade pricka rätt = gambling) och javisst jag är medveten att det är vid försäljning man får summan den är värd.

Jag är ingen expert och hittar inte ens vad det nu heter (tittade på internetbanken).
Men banken rekommenderade mig en gång en sparform som kostade, cortage (eller vad det nu heter på bankspråk?) och man var bunden i 5år och sedan skulle man få tillbaka investeringen oavsett om jag vill eller inte. Det som jag dock minns var när den började gå back.....gick back....back åter back.

Som tur satsade jag inte alla mina sparpengar där utan jag satsade 50k och jag gick ca 5K i förlust på den!
Så där var den vinsten för att ha låst pengarna!
Fick dock lite tillbaka skattemässigt då jag hade gjort så stor förlust.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Jag skriver bara om mig själv och att det var omöjligt få lån i Stockholm.
Då misstolkade jag dig. Uppfattade "Bankerna ger heller inga lån." som mer generellt.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
De flesta har lån i Sverige!
Är det verkligen så? Hälften av befolkningen bor väl i hyrd bostad och av de äldre som har villa är ju många skuldfria.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
man kan inte äga andra saker en hus tillsammans ?
Jovisst, men är det relevant här?

F fribygg skrev:
Är det verkligen så? Hälften av befolkningen bor väl i hyrd bostad och av de äldre som har villa är ju många skuldfria.
Bra fråga. Beror väl lite vad man menar med lån antar jag. Räknar man "strikt" som att vara skyldig någon pengar, gäller det nog de flesta myndiga. Bostadslån tvivlar jag dock på att de flesta har.

F fribygg skrev:
Det är tydligen bara 39%som bor i hyrd bostad. 60% av svenska hushåll har inga bolån alls enl SBAB

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.