Hej, sonen har varit tidig m att skaffa familj. Han har sambo och ett barn och hyr en liten lägenhet, enbart han har jobb. Nu vill de ha hus, husen här i trakten är hyfsat billiga 1-2 milj får man ett lägre standard hus för. Men låna får han inte, då han bara jobbar i hemtjänsten och inte tjänar så mycket. Jag fick då idén, att jag kanske skulle köpa huset tillsammans med honom, så vi står på lånet bägge två och äger halva var. Så vi letar runt, men bankerna har en massa invändningar, typ att han och jag borde bo där tillsammans, eller hur skall hans sambo kunna lösa ur mig, eller har han barn och sambo går det inte? Hur skall mina andra två barn ärva detta osv. Hur löser man detta, jag känner till personer som äger huset ihop med en förälder, vet inte exakt vilket upplägg de har, hur skall vi gå till väga?

• Gilla
  • Wow
mage123 och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Har du råd att köpa huset själv och hyra ut det till sonen med sambo tills de tillsammans har sparat ihop tillräckligt för att köpa det av dig?

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 16 till
  • Laddar…
Det mest logiska är att man får vänta tills man har råd............Att hjälpa sina barn är alltid bra men det är lätt att man hamnar i en sits där man får betala allt helt plötsligt. Det kanske inte är så kul.......Det handlar sällan enbart om huset såna här gånger. Man ska ha råd med driften, skötsel, underhåll osv osv.........

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 29 till
  • Laddar…
Har man inte råd själv är det sällan en bra idé att någon annan ser till att man har råd. Bättre att de ser över sin situation med arbete, plugga vidare osv medan de är unga och flexibla.

• Gilla
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
Får han inte låna alls? Då skulle jag rekommendera att du köper huset först med lånet. Sedan säljer du en del till sonen. Det behöver inte ens ske officiellt. Ni kan skriva "rätt att köpa 50% till belopp X senast år Y".

Finns det fler barn? Jag skulle säkerställa att den hjälp du ger ett av dina barn, kan du också ge eventuella syskon också. Du vill inte slå en kil mellan syskonen för att ett syskon upplever att ett annat får mer hjälp. Jag skulle se till att alla syskon (över 18 år) är med på noterna och att det är transparant så det inte blir bråk och avundsjuka.

Kan du inte hjälpa alla barn på samma vis utan kanske bara ett barn i taget så skulle jag sätta en tidshorizont. T.ex. om 5 år ska sonen ha köpt loss huset till inköpspris (eller +10% om du betalar räntan?). Då kanske du behöver tillbaka pengarna till nästa barn så gör du samma grej igen.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Ett problem kan bli att hans barn ärver hans del, och det går inte ändra på. detta gör banken extra försiktiga

jag tror det bästa är om du kan stå som ensam ägare och att de hyr först och sedan köper av dig. typ att man räknar av amorteringen vid försäljningen. så han han betalat den del till sig själv.

gällande bankens invändningar så kommer hans sambo ju kunna köpa ut dig när hon har jobb, bankens invändningar är ibland inte ett nej utan de vill bara se att ni tänkt igenom det hela.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
tänker jag ett varv till skulle jag säga: köp hela du, de står för "dina kostnader". om 3-4 år så löser de bort dig (köper från dig). Du har indirekt bara gått i borgen och inte lagt en krona. om 4-5 år så har de fasta jobb och tillräckligt för att kunna låna 1,5-2,0 mkr. Det ska inte behövas bättre lön än att de båda har var sin fast heltidstjänst med minsta möjliga lön (enligt facket) så ska de kunna låna för att lösa ut dig.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
du köper huset och sonen får hyra av dig

• Gilla
SkogsLasse
  • Laddar…
Tack för alla svar. Verkar som många är inne på att det blir bäst om jag köper huset. Jag är dock redan husägare, mitt hus belånat till ca 40% skulle jag tro. Kan jag köpa ett hus till då och få bolån på det, eller skall kommer banken se det som en ekonomisk investering?

De flesta med fritidshus har väl lån på båda?

• Gilla
  • Haha
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
hur gammal är din son om man får fråga

J
Alternativt lär du din son och hans sambo, att när man som vuxen vill bo i villa, så ska man jobba och tjäna pengar. Du vet att vara en vuxen individ.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
Hogebo och 25 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Alternativt lär du din son och hans sambo, att när man som vuxen vill bo i villa, så ska man jobba och tjäna pengar. Du vet att vara en vuxen individ.
Det alternativet lät otroligt tråkigt och orättvist när jag och sambon letade hus men lärde oss en bra läxa. Så i efterhand är jag glad att våra föräldrar inte stod med pengasäcken redo när vi ringde utan vi fick ta den långa vägen till husdrömmen.

• Gilla
Thuleslapper och 10 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur gammal är din son om man får fråga
Han är 22, hans sambo 20, andra barnet på väg.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
Marvil69 och 6 till
  • Laddar…
S SkogsLasse skrev:
Han är 22, hans sambo 20, andra barnet på väg.
så farligt unga var dom inte inte helt ovanlig ålder att skaffa familj om man bor på landsbyggden i den åldern

• Gilla
  • Haha
Erik_91 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.