S SkogsLasse skrev:
Tack för alla svar. Verkar som många är inne på att det blir bäst om jag köper huset. Jag är dock redan husägare, mitt hus belånat till ca 40% skulle jag tro. Kan jag köpa ett hus till då och få bolån på det, eller skall kommer banken se det som en ekonomisk investering?
Hur mycket är ditt hus värt? Kan du utöka lånet så pass att du kan köpa ett till ?

Oavsett skulle jag i er sits gärna köpa och hyra ut med kallhyra. De står för i princip din ränta och amortering, amorteringen hade jag sen räknat av den dagen de vil köpa loss huset. Kanske en tusenlapp extra som sparas undan. Skatteavdraget på räntan hade jag investerat på ett isk och gett dem samtidigt som de extra sparade tusenlapparna.

Hellre det än att låta dem göda nån hyresvärd i en massa år. Då kan de även lägga sin icke arbetstid på att öka värdet på sitt hus.

Då har du även en vettig risk, ett förhållande i 20årsåldern med små barn är ju inte det stabilaste.

• Gilla
HenrikHuslöse och 11 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hur mycket är ditt hus värt? Kan du utöka lånet så pass att du kan köpa ett till ?

Oavsett skulle jag i er sits gärna köpa och hyra ut med kallhyra. De står för i princip din ränta och amortering, amorteringen hade jag sen räknat av den dagen de vil köpa loss huset. Kanske en tusenlapp extra som sparas undan. Skatteavdraget på räntan hade jag investerat på ett isk och gett dem samtidigt som de extra sparade tusenlapparna.

Hellre det än att låta dem göda nån hyresvärd i en massa år. Då kan de även lägga sin icke arbetstid på att öka värdet på sitt hus.

Då har du även en vettig risk, ett förhållande i 20årsåldern med små barn är ju inte det stabilaste.
ts skrev ju vad husen gick för där

Tycker att du gör helt rätt om hjälper din son som verkar vilja leva ett stilla familjeliv i villa nu och inte i framtiden.
Alldeles för många tvingas eller tycker att de måste vänta med familjebildning och villaboende tills de är 30-40+ och har råd att köpa. Ibland är det för sent och det är bättre att leva ett så bra liv när man är ung än att spara själv i 15-20år, bo i hyresrätt när barnen är små.
Om man har den möjligheten!
Känner själv en familj där ena pappan äger halva huset just för att de skulle få kunna flytta från lägenhet till villa nu och inte om 10-15år när barnen är tonåringar.
Kommer själv att göra precis samma sak om det behövs.
Har dock inga tips på hur man löser det rent tekniskt.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 10 till
  • Laddar…
Om nu du köper och han hyr med siktet inställt på att han ska köpa, hur gör ni om det händer något med huset som kräver en lite större investering? Eller det löpande som kan ha oförutsedda kostnader. Finns en buffert hos sonen för att ett gäng vitvaror pajar, eller ska du som "hyresvärd" ta det?

Helt rätt att hjälpa sina barn, men kanske som ett bidrag till en kontantinsats så han kan köpa själv den dagen här är mogen ekonomiskt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Klart du ska hjälpa grabben att köpa hus! Det är bara gamla och trötta missunnsamma gubbar som tycker att man på nåt oklart vis ska "fostra" vuxna människor igenom en tråkig och fattig start på livet. Men det är inte så livet fungerar. Alla normala människor som har möjligheten hjälper sina barn att ta sig in på den tuffa bostadsmarknaden. Jag växte upp under något knappa förhållanden med föräldrar som absolut inte hade möjlighet att köpa bostad åt mig, gå in som borgenär, eller hjälpa till med kontantinsats - vilket de flesta kompisars föräldrar hade. Om jag hade fått chans att vara med på den bostadskarriären mina jämnåriga vänner fick chansen till hade jag haft 1,5 miljoner i vinst tio år senare. Men det är klart att det är bättre att unga vuxna "lär sig pengars värde" och lever på yttersta marginalen i 10-15 år för att spara ihop till en kontantinsats istället för att bo i en trevlig bostad och casha ut en fet vinst!
Jag skulle påstå att man genom att få hjälp in på bostadsmarknaden lär sig jäkligt viktiga livsläxor om hur kapitalism och pengaflöden i samhället fungerar.

Exakt hur ert upplägg ska se ut vet jag inte riktigt. Men något som uppmuntrar din sons sambo att studera och skaffa ett jobb, och som uppmuntrar din son att studera, hade jag själv föredragit.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Olaf3 och 22 till
  • Laddar…
S SkogsLasse skrev:
Hej, sonen har varit tidig m att skaffa familj. Han har sambo och ett barn och hyr en liten lägenhet, enbart han har jobb. Nu vill de ha hus, husen här i trakten är hyfsat billiga 1-2 milj får man ett lägre standard hus för. Men låna får han inte, då han bara jobbar i hemtjänsten och inte tjänar så mycket. Jag fick då idén, att jag kanske skulle köpa huset tillsammans med honom, så vi står på lånet bägge två och äger halva var. Så vi letar runt, men bankerna har en massa invändningar, typ att han och jag borde bo där tillsammans, eller hur skall hans sambo kunna lösa ur mig, eller har han barn och sambo går det inte? Hur skall mina andra två barn ärva detta osv. Hur löser man detta, jag känner till personer som äger huset ihop med en förälder, vet inte exakt vilket upplägg de har, hur skall vi gå till väga?
När min dotter skulle köpa så tog vi ett lån i vårt hus och gav henne pengar till kontantinsatsen. Då riskerar man inte att hamna i problem. Eller problemen blir mer hanterbara. Banken kan inte komma till dig om han ligger efter med betalning

• Gilla
Niklas Larsson1385
  • Laddar…
B Björn Färestad skrev:
När min dotter skulle köpa så tog vi ett lån i vårt hus och gav henne pengar till kontantinsatsen.
Fast det går knappast här då sonen inte anses kreditvärdig för ett lån.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jorel03 skrev:
Alternativt lär du din son och hans sambo, att när man som vuxen vill bo i villa, så ska man jobba och tjäna pengar. Du vet att vara en vuxen individ.
Sen svarar dom att när pappa köpte hus 1980 kostade huset fem månadslöner och nu kostar det 70 månadslöner...

• Gilla
  • Ledsen
HenrikHuslöse och 14 till
  • Laddar…
Q
Man skaffar hus när man har råd med det. Till dess får en lägenhet duga. Den vägen har de flesra av oss på bh vandrat.
Man uppskattar huset mer när man får jobba lite för det och det är en bra morot för att satsa lite på kariären.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 9 till
  • Laddar…
K
Självklart vill man hjälpa sina barn men med bara en låg lön och två små barn kanske husköp inte är att rekommendera. Även (speciellt?) ett billigt hus kostar mycket i månaden bara i löpande underhåll. Men känner du dig ändå trygg med att sonen klarar av det ekonomiskt skulle jag rekommendera att du ger eller lånar honom så mycket till kontantinsatsen att banken lånar ut resten.

/Krille

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Q Qjanto skrev:
Man skaffar hus när man har råd med det. Till dess får en lägenhet duga. Den vägen har de flesra av oss på bh vandrat.
Man uppskattar huset mer när man får jobba lite för det och det är en bra morot för att satsa lite på kariären.
Skitsnack. Jag har pluggat i 7 år och har högre lön än riksgenomsnittet, hade ändå behövt spara i 15 år av heltidsarbete för att ha råd med kontantinsats för en normal villa i storstadsregion. Dessförinnan hade jag behövt skaffa barn ifall det ska bli några ungar alls innan biologiska klockan sätter stopp, så förläng sparhorisonten till närmare 20 år för det är inte möjligt att spara 10 000kr/mån på föräldraledighet och deltidsarbete. Så vid 40-50 års ålder hade jag kunnat köpa mitt första hus, förutsatt att huspriserna hade legat still på nuvarande nivå till dess. Och då är jag höginkomsttagare. Du lever i nån fantasivärld.

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
HenrikHuslöse och 15 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ts skrev ju vad husen gick för där
Jo, men han skrev " hyfsat billiga 1-2 milj får man ett lägre standard hus för" och det finns väl inget där som antyder att trådstartaren bor i ett lägre standard hus? Man kanske tänker sig att även om mitt hus är värt 5 miljoner så köper man inte ett sånt som första hus till kidsen utan kanske 1-2 miljoner. Då kan man ju låna upp hela summan på sitt eget utan att behöva dividera med banken om vart pengarna ska gå.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
S SkogsLasse skrev:
Han är 22, hans sambo 20, andra barnet på väg.
Ojdå, så pass.
Två barn snart och inte är inne på bostadsmarknaden är inte kul.

Stor varningsklocka är att bank/bankerna är intresserad av att ge något lån alls trots jobb och relativ liten summa.

Jag tycker absolut inte du ska köpa och hyra ut. Han/de ska känna att de äger sitt och betalar av till sig själva.

Gå med som borgenär/medlångivare om du vet att han klarar det. Kostar dig inte något alls och skapar ingen orättvisa och han/de får prioritera familj och bostad. Inga semestrar på många år mm...

Håll koll på sambolagen och se till att de bygger en buffert och amorterar av i vettig takt och att de ska lägga om till eget lån inom x antal år.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
S SkogsLasse skrev:
Hej, sonen har varit tidig m att skaffa familj. Han har sambo och ett barn och hyr en liten lägenhet, enbart han har jobb. Nu vill de ha hus, husen här i trakten är hyfsat billiga 1-2 milj får man ett lägre standard hus för. Men låna får han inte, då han bara jobbar i hemtjänsten och inte tjänar så mycket. Jag fick då idén, att jag kanske skulle köpa huset tillsammans med honom, så vi står på lånet bägge två och äger halva var. Så vi letar runt, men bankerna har en massa invändningar, typ att han och jag borde bo där tillsammans, eller hur skall hans sambo kunna lösa ur mig, eller har han barn och sambo går det inte? Hur skall mina andra två barn ärva detta osv. Hur löser man detta, jag känner till personer som äger huset ihop med en förälder, vet inte exakt vilket upplägg de har, hur skall vi gå till väga?
Orkar inte läsa igenom hela tråden.

Har själv varit i den här sitsen när det gällde BRF lägenhet.
Jag betalade 1/4 kontant 100k och 3/4 300k var lån. Men det dög ej till banken.

Då hade banken inget emot att förälder skulle gå borgen och krävde inget att min förälder skulle ha bott på samma adress. Föräldern fick tom göra ränteavdrag på mitt lån. Det var också kravet av min förälder att få göra 50% ränteavdrag fast det var jag som betalade annars allt!

Om banken börjar bråka om sånt är det bara byta bank. Vad handlar det om för bank, Nordea?

Ofta skall man spara pengar till sina barn men varför inte hjälpa dem med lån?
Man kan ju vara borgen eller vad det heter nu men att sonen själv betalar lånet.

Bankerna är ibland knäppa bara för att man ej har fast jobb eller liknande men ändå kan sköta sin ekonomi.

I värsta fallet är väl huset en säkerhet och går sälja om katastrof skulle vara framme?

Men det är ju du som känner din son bäst.
Sen finns det ju såklart en risk med sambolagen och liknande, fast det är väl kanske lite annorlunda i hus.

Ett ännu säkrare kort (som nån redan förslagit) du köper huset och äger den till 100%. Sedan hyr ut den!

Men ett tips är att du låter din son och hans sambo och familj göra lite som de vill annars som typ att de ungefär äger huset.

Har själv haft det bråkigt med mina svärföräldrar när dom ej har litat på mig. Blandat sig i allt som gäller ekonomin och det är inget kul alls!

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Skitsnack. Jag har pluggat i 7 år och har högre lön än riksgenomsnittet, hade ändå behövt spara i 15 år av heltidsarbete för att ha råd med kontantinsats för en normal villa i storstadsregion. Dessförinnan hade jag behövt skaffa barn ifall det ska bli några ungar alls innan biologiska klockan sätter stopp, så förläng sparhorisonten till närmare 20 år för det är inte möjligt att spara 10 000kr/mån på föräldraledighet och deltidsarbete. Så vid 40-50 års ålder hade jag kunnat köpa mitt första hus, förutsatt att huspriserna hade legat still på nuvarande nivå till dess. Och då är jag höginkomsttagare. Du lever i nån fantasivärld.
15år av heltidsarbete att kunna spara till insatsen?

Du nämner ingen fru men räknar med barn, du har väl rimligen en till i hushållet som drar in lika mycket? Två skapliga löner så går det fort att bygga kapital.

Nu unna jag mig inte lyxen att utbilda mig men startade eget och bodde i en enklare 120kvm villa i några år. Har alltid jobbat heltid eller stundtals 70-80 timmarsveckor med bra lön och sparade nästan allt på börsen. Byggde nytt med frugan när vi var fyllda 30 och slutbetalning på 15årsdagen efter inflyttning räknar vi med (även om vi kan släcka lånet imorgon)

Det jag investerade mellan 20-25 års åldern genererar idag en medellön i passiv inkomst enbart det.

Skulle göra samma sak idag. Börjat jobba vid 18år och göra bra pengar utan vidareutbildning och växla upp boende snabbt och investera hårt. Barn tidigt. Bygga trygghet.

Lalla runt och ha stora studieskulder och ingen karriär vare sig i arbete eller hus och inga barn vid 25+år skulle göra mig sömnlös.

• Gilla
  • Haha
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.