AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Syrran var 50, aldrig försent, nästan :)
Jobbade på ett jobb för ett gäng år sedan.
Sekreteraren blev gravid med chefen när hon var 47. Hennes tidigare relation hade tagit slut efter att de hade försökt i typ 15år.
Ingen var gladare än hon på hela företaget men chefen såg ingen röken av någonsin. Han var gift och hade redan tre barn. Ibland sker "mirakel".
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Han du bygga eller renovera en kåk oxå?
Hade byggare till mycket. Byggde när jag var 33 och frugan 30
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hon har redan gått i pension hon hade nåt top position som jobb inom IT vad jag vet

många här nere är runt 40 idag med första barnet så dyrt att man måste vara i den åldern för kunna ha råd med barn
Sedan jag blev pappa har jag alltid undrat när de "dyra kostnaderna" kommer.
Har aldrig upplevt att det går speciellt mycket pengar till vad barnen kostar.
Iaf inte före de blir sådär 15-16år och börjar tigga dyra telefoner och kläder.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sedan jag blev pappa har jag alltid undrat när de "dyra kostnaderna" kommer.
Har aldrig upplevt att det går speciellt mycket pengar till vad barnen kostar.
Iaf inte före de blir sådär 15-16år och börjar tigga dyra telefoner och kläder.
här är det bostad bara en 1a är flera miljoner så om nu vill ha barn så måste man ha nåt större sen är det så att lönerna är lägre en sverige
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sedan jag blev pappa har jag alltid undrat när de "dyra kostnaderna" kommer.
Har aldrig upplevt att det går speciellt mycket pengar till vad barnen kostar.
Iaf inte före de blir sådär 15-16år och börjar tigga dyra telefoner och kläder.
Exakt. Det kostar inte mycket första 10-15 åren så perfekt att bli föräldrar mellan 20-25.

Då kommer utgifterna när man kunna spara och amortera av i minst 10år.

Enda undantaget är möjligen sista 1-2 månaderna i slutet av graviditeten om det behövs gå ner i tid och 12 månader föräldraledigt. Antar att det är gräns på förskolan överallt. Vi skolade in på 1årsdagen på ena och veckan efter på de andra.

Men som sagt så går det jobba eller utbildningar hemifrån om man vill.
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
M maria01 skrev:
här är det bostad bara en 1a är flera miljoner så om nu vill ha barn så måste man ha nåt större sen är det så att lönerna är lägre en sverige
Då går det iaf att hitta betydligt billigare boende i Stockholms län där jag bor.
Man måste ju inte bo nära city första åren.
Vi bodde i en tvåa första åren. Gick hur bra som helst.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Då går det iaf att hitta betydligt billigare boende i Stockholms län där jag bor.
Man måste ju inte bo nära city första åren.
Vi bodde i en tvåa första åren. Gick hur bra som helst.
med barn i en tvåa? nu vet jag inte vad genomsnittspris på brf tvåa i stockholm är idag
 
F Fideliox skrev:
Mja, grejen är ju att det är mer flexibelt att ha pengarna på börsen än låsta i ett hus.


Jag har mycket hellre 4 miljoner på börsen än 3 miljoner bundet i huset när jag är gammal och skruttig. Därför tänker vi amortera ner till 50% och inte mer än så. Då kan vi betala av huset när vi vill, eller sälja och flytta t ex.

För vidare läsning: [länk]
Då hoppas du förstås att det inte blir en börskrasch......
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
@AQjanto

Absolut lever i en fantasivärld eller lever i gamla tider. Den tiden man hade råd att bo i Stockholm och den tiden det var brist på arbetare (vad man har fått höra det här av föräldrar som är invadrade).
Alternativt så bor personen på landet?!

Nu är jag ingen höginkomsttagare men fick bo på hus på landet! Inget jag heller ångrat men folk på landsbygden vet heller inte hur det är i storstäder.

Lönen är inte så mycket bättre i Stockholm men utgifterna är desto mer gånger flera. Bankerna ger heller inga lån. Jobb får man heller inte nödvändigtvis på orten som man vill bo!

Landsbygden och småstäder har också sina problem. Med långa avstånd även där.

Bästa är väl att bo i en medelstor stad där all service finns kvar men avstånden är mininala och huspriserna är ändå måttliga!

[länk]

[länk]

Billigaste huset jag hittar i Stockholm är nån bostadsrättsvilla (förstår ej vad den gör i avdelning villor) 4Mille och en avgift på 9000kr/mån.

Sen kom det nån friggeboda i Upplandsväsby för 850K
[länk]


Ps. Den billigaste villan verkar gå på 50K när man ser hela Sverige 😂
Kanske inte bästa skicket men ni fattar var ej nåt 08 område som kom i alla fall.
Mina kollegor som bor i Stockholm har alla mycket mer i lön än mig för samma jobb. Vi pratar om 10.000 kr + i månaden. Ett SLkort i Stockholm kostar 1060 kr/månaden, motsvarande i Värmland 1935 kr/ mån. Kollegan i Stockholm bor i en BR, 2 rok, och har en månadsavgift på ca 1800 kr, jag hade 3800 kr för samma storlek.

Det enda som enligt min erfarenhet kostar mer i Stockholm är köp av bostad, men man har inte samma risk till förlust som ute i landet.

Tom skatten är mycket lägre i Stockholm, 30,55% jämfört med 34,25% i min kommun.

Det finns ölhak där man betalar under 50 kr för en stor stark (happy hour) vilket inte är att tänka på här. Från 75 kr uppåt....

I Stockholm klarar man sig fint med lokaltrafik, det går buss, pendeltåg och tunnelbana dygnet runt. Hos oss går det 1(-2) buss(ar) i timmen mellan 05:00 -19:00. Taxi på vardagar stänger 23:59 och öppnar 06:00 igen vilket gör att man måste köpa bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
32år var min gräns också för när barnafödandet ska vara klart för mig (eller ja frugan då), och minst 3 ungar.

Detta för att vara barnfri vid 50år när ungarna är 18 och flyttat ut.

Nu blir barnen mellan 8 och 14 och vi pratar mycket om det och vikten av att skaffa egen karriär och boende samt stabil familj i tid.
Inte börja vid 35 och försöka hinna med allt.

Just det här som frugan gjorde med att studera 100%, vara mammaledig och sköta hemmet samtidigt var en riktig tidssparare.
Alla barnen satt på förskola direkt de fyllt 1år, frugan fått möjlighet till garanterat jobb livet ut med bra lön.

Så som föräldrar skulle vi bli besvikna om de inte har familj, minst ett barn, villa, sparande och utbildning innan 25år.
Vad händer om dina barn drabbas av ofrivillig barnlöshet?🙄
 
T Thuleslapper skrev:
Vad händer om dina barn drabbas av ofrivillig barnlöshet?🙄
Googla. Vad händer då? Jag har faktiskt inte en aning vad det betyder.

De kan bli överkörda imorgon, alltid en risk. Lite större hos dig låter det som.
 
kisumisu
T Thuleslapper skrev:
Kollegan i Stockholm bor i en BR, 2 rok, och har en månadsavgift på ca 1800 kr, jag hade 3800 kr för samma storlek.

Det enda som enligt min erfarenhet kostar mer i Stockholm är köp av bostad, men man har inte samma risk till förlust som ute i landet.
Det här har jag också reagerat lite om jag skall bara ärlig.

Jag var också påväg köpa BRF en gång och då blev det dyrt i avgift.
Hyres också dyra.

Men när det kommer till hus är det helt annorlunda. Beror det på bristen av hus tro? Stockholm byggdes väl kanske mest under miljonprogram med lägenheter?
Fast nog går lägenheter också till högt pris idag.
 
F
T Thuleslapper skrev:
Då hoppas du förstås att det inte blir en börskrasch......
Ja börskrasch blir det med jämna mellanrum. Men sparar man varje månad och är långsiktigt så spelar det ingen roll. Bostadsmarknaden är ju inte helt säker för den delen heller.
 
Redigerat:
kisumisu
Dock har det inte blivit sånt krasch som på 90 talet.

Skulle kanske behövas för att bromsa prisutvecklingen bostäder. Som verkar bara gå upp i Stockholm och taket är ej nådd än.

Men visst håller jag med folk här ändå angående börsen att det roligare ha pengarna mer tillgängligt. Bor man i dyrt hus är pengarna fast där och någonstans måste man ju ändå bo.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Kanske bra att banktjänstemannen tänker på det som ni själva inte har tänkt på😬 1777188621732.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.