18 816 läst ·
195 svar
19k läst
195 svar
Hjälpa sonen köpa hus
Jobbade på ett jobb för ett gäng år sedan.AndersMalmgren skrev:
Sekreteraren blev gravid med chefen när hon var 47. Hennes tidigare relation hade tagit slut efter att de hade försökt i typ 15år.
Ingen var gladare än hon på hela företaget men chefen såg ingen röken av någonsin. Han var gift och hade redan tre barn. Ibland sker "mirakel".
Sedan jag blev pappa har jag alltid undrat när de "dyra kostnaderna" kommer.M maria01 skrev:
Har aldrig upplevt att det går speciellt mycket pengar till vad barnen kostar.
Iaf inte före de blir sådär 15-16år och börjar tigga dyra telefoner och kläder.
här är det bostad bara en 1a är flera miljoner så om nu vill ha barn så måste man ha nåt större sen är det så att lönerna är lägre en sverigeHuddingebo skrev:
Exakt. Det kostar inte mycket första 10-15 åren så perfekt att bli föräldrar mellan 20-25.Huddingebo skrev:
Då kommer utgifterna när man kunna spara och amortera av i minst 10år.
Enda undantaget är möjligen sista 1-2 månaderna i slutet av graviditeten om det behövs gå ner i tid och 12 månader föräldraledigt. Antar att det är gräns på förskolan överallt. Vi skolade in på 1årsdagen på ena och veckan efter på de andra.
Men som sagt så går det jobba eller utbildningar hemifrån om man vill.
Då går det iaf att hitta betydligt billigare boende i Stockholms län där jag bor.M maria01 skrev:
Man måste ju inte bo nära city första åren.
Vi bodde i en tvåa första åren. Gick hur bra som helst.
Då hoppas du förstås att det inte blir en börskrasch......F Fideliox skrev:Mja, grejen är ju att det är mer flexibelt att ha pengarna på börsen än låsta i ett hus.
Jag har mycket hellre 4 miljoner på börsen än 3 miljoner bundet i huset när jag är gammal och skruttig. Därför tänker vi amortera ner till 50% och inte mer än så. Då kan vi betala av huset när vi vill, eller sälja och flytta t ex.
För vidare läsning: [länk]
Mina kollegor som bor i Stockholm har alla mycket mer i lön än mig för samma jobb. Vi pratar om 10.000 kr + i månaden. Ett SLkort i Stockholm kostar 1060 kr/månaden, motsvarande i Värmland 1935 kr/ mån. Kollegan i Stockholm bor i en BR, 2 rok, och har en månadsavgift på ca 1800 kr, jag hade 3800 kr för samma storlek.kisumisu skrev:
@AQjanto
Absolut lever i en fantasivärld eller lever i gamla tider. Den tiden man hade råd att bo i Stockholm och den tiden det var brist på arbetare (vad man har fått höra det här av föräldrar som är invadrade).
Alternativt så bor personen på landet?!
Nu är jag ingen höginkomsttagare men fick bo på hus på landet! Inget jag heller ångrat men folk på landsbygden vet heller inte hur det är i storstäder.
Lönen är inte så mycket bättre i Stockholm men utgifterna är desto mer gånger flera. Bankerna ger heller inga lån. Jobb får man heller inte nödvändigtvis på orten som man vill bo!
Landsbygden och småstäder har också sina problem. Med långa avstånd även där.
Bästa är väl att bo i en medelstor stad där all service finns kvar men avstånden är mininala och huspriserna är ändå måttliga!
[länk]
[länk]
Billigaste huset jag hittar i Stockholm är nån bostadsrättsvilla (förstår ej vad den gör i avdelning villor) 4Mille och en avgift på 9000kr/mån.
Sen kom det nån friggeboda i Upplandsväsby för 850K
[länk]
Ps. Den billigaste villan verkar gå på 50K när man ser hela Sverige 😂
Kanske inte bästa skicket men ni fattar var ej nåt 08 område som kom i alla fall.
Det enda som enligt min erfarenhet kostar mer i Stockholm är köp av bostad, men man har inte samma risk till förlust som ute i landet.
Tom skatten är mycket lägre i Stockholm, 30,55% jämfört med 34,25% i min kommun.
Det finns ölhak där man betalar under 50 kr för en stor stark (happy hour) vilket inte är att tänka på här. Från 75 kr uppåt....
I Stockholm klarar man sig fint med lokaltrafik, det går buss, pendeltåg och tunnelbana dygnet runt. Hos oss går det 1(-2) buss(ar) i timmen mellan 05:00 -19:00. Taxi på vardagar stänger 23:59 och öppnar 06:00 igen vilket gör att man måste köpa bil.
Redigerat:
Vad händer om dina barn drabbas av ofrivillig barnlöshet?🙄P Pligg85 skrev:32år var min gräns också för när barnafödandet ska vara klart för mig (eller ja frugan då), och minst 3 ungar.
Detta för att vara barnfri vid 50år när ungarna är 18 och flyttat ut.
Nu blir barnen mellan 8 och 14 och vi pratar mycket om det och vikten av att skaffa egen karriär och boende samt stabil familj i tid.
Inte börja vid 35 och försöka hinna med allt.
Just det här som frugan gjorde med att studera 100%, vara mammaledig och sköta hemmet samtidigt var en riktig tidssparare.
Alla barnen satt på förskola direkt de fyllt 1år, frugan fått möjlighet till garanterat jobb livet ut med bra lön.
Så som föräldrar skulle vi bli besvikna om de inte har familj, minst ett barn, villa, sparande och utbildning innan 25år.
Det här har jag också reagerat lite om jag skall bara ärlig.T Thuleslapper skrev:
Jag var också påväg köpa BRF en gång och då blev det dyrt i avgift.
Hyres också dyra.
Men när det kommer till hus är det helt annorlunda. Beror det på bristen av hus tro? Stockholm byggdes väl kanske mest under miljonprogram med lägenheter?
Fast nog går lägenheter också till högt pris idag.
Dock har det inte blivit sånt krasch som på 90 talet.
Skulle kanske behövas för att bromsa prisutvecklingen bostäder. Som verkar bara gå upp i Stockholm och taket är ej nådd än.
Men visst håller jag med folk här ändå angående börsen att det roligare ha pengarna mer tillgängligt. Bor man i dyrt hus är pengarna fast där och någonstans måste man ju ändå bo.
Skulle kanske behövas för att bromsa prisutvecklingen bostäder. Som verkar bara gå upp i Stockholm och taket är ej nådd än.
Men visst håller jag med folk här ändå angående börsen att det roligare ha pengarna mer tillgängligt. Bor man i dyrt hus är pengarna fast där och någonstans måste man ju ändå bo.