T Thuleslapper skrev:
Mina kollegor som bor i Stockholm har alla mycket mer i lön än mig för samma jobb. Vi pratar om 10.000 kr + i månaden. Ett SLkort i Stockholm kostar 1060 kr/månaden, motsvarande i Värmland 1935 kr/ mån. Kollegan i Stockholm bor i en BR, 2 rok, och har en månadsavgift på ca 1800 kr, jag hade 3800 kr för samma storlek.

Det enda som enligt min erfarenhet kostar mer i Stockholm är köp av bostad, men man har inte samma risk till förlust som ute i landet.

Tom skatten är mycket lägre i Stockholm, 30,55% jämfört med 34,25% i min kommun.

Det finns ölhak där man betalar under 50 kr för en stor stark (happy hour) vilket inte är att tänka på här. Från 75 kr uppåt....

I Stockholm klarar man sig fint med lokaltrafik, det går buss, pendeltåg och tunnelbana dygnet runt. Hos oss går det 1(-2) buss(ar) i timmen mellan 05:00 -19:00. Taxi på vardagar stänger 23:59 och öppnar 06:00 igen vilket gör att man måste köpa bil.
En öl kostar över 100 kronor på de etablissemang man frekvent gästar.
Du nämner den lilla posten boende, det är bara det att vi pratar över 10-15 miljoner skillnad för ett hus i korrekt område i Stockholm och ute i landet. Vilket gör alla andra kostnader void and nil

kisumisu kisumisu skrev:
Orkar inte läsa igenom hela tråden.

Har själv varit i den här sitsen när det gällde BRF lägenhet.
Jag betalade 1/4 kontant 100k och 3/4 300k var lån. Men det dög ej till banken.

Då hade banken inget emot att förälder skulle gå borgen och krävde inget att min förälder skulle ha bott på samma adress. Föräldern fick tom göra ränteavdrag på mitt lån. Det var också kravet av min förälder att få göra 50% ränteavdrag fast det var jag som betalade annars allt!

Om banken börjar bråka om sånt är det bara byta bank. Vad handlar det om för bank, Nordea?

Ofta skall man spara pengar till sina barn men varför inte hjälpa dem med lån?
Man kan ju vara borgen eller vad det heter nu men att sonen själv betalar lånet.

Bankerna är ibland knäppa bara för att man ej har fast jobb eller liknande men ändå kan sköta sin ekonomi.

I värsta fallet är väl huset en säkerhet och går sälja om katastrof skulle vara framme?

Men det är ju du som känner din son bäst.
Sen finns det ju såklart en risk med sambolagen och liknande, fast det är väl kanske lite annorlunda i hus.

Ett ännu säkrare kort (som nån redan förslagit) du köper huset och äger den till 100%. Sedan hyr ut den!

Men ett tips är att du låter din son och hans sambo och familj göra lite som de vill annars som typ att de ungefär äger huset.

Har själv haft det bråkigt med mina svärföräldrar när dom ej har litat på mig. Blandat sig i allt som gäller ekonomin och det är inget kul alls!
Ok, jag har jobbat i bank med kreditgivning i 25 år. Banken tittar på säkerhet och återbetalningsförmåga. Om banken bedömer att en person med osäker anställning i kombination med övriga fakta i ärende innebär att man inte fastställa en återbetalningsförmåga, vilket banken enligt lag måste kunna göra. Du skriver då att bankerna är ”knäppa” . Tror inte det påståendet är så genomtänkt?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Enda undantaget är möjligen sista 1-2 månaderna i slutet av graviditeten om det behövs gå ner i tid och 12 månader föräldraledigt. Antar att det är gräns på förskolan överallt. Vi skolade in på 1årsdagen på ena och veckan efter på de andra.

Men som sagt så går det jobba eller utbildningar hemifrån om man vill.
Jo, men det bygger på att båda föräldrarna har jobb. Eller givmilda sponsorer.

TS. En rak fråga. Har du dryftat något om allt detta med den unga familjen?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
K Knalle10 skrev:
Ok, jag har jobbat i bank med kreditgivning i 25 år. Banken tittar på säkerhet och återbetalningsförmåga. Om banken bedömer att en person med osäker anställning i kombination med övriga fakta i ärende innebär att man inte fastställa en återbetalningsförmåga, vilket banken enligt lag måste kunna göra. Du skriver då att bankerna är ”knäppa” . Tror inte det påståendet är så genomtänkt?
Knäppa är det roliga att jag hade fast jobb i Stockholm. Huset kan säljas på en gång om jag ej betalar lånen! Ändå är man så kinkig med lån.

Flyttar till hus och får lån på landet där det är mycket svårare sälja huset om jag ej betalar lånen får lån fast jag har bara Akassa "jo men du har ju en inkomst Akassa" gissa om man blir förvånad 😂

Men ja det beror väl kanske på vem det är som råkar jobba.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Själv var jag 29 när första kom. Inte en dag för tidigt.
Då måste jag bara säga att jag fick mitt första barnbarn vid 45 års ålder, det finns inget roligare än att ha orken springa/rollerblades och se saker med sina barnbarn. Det är det vi människor har gjort i årtusenden, inte för att sitta på ett cafe i City med chai latte och klaga på omvärlden 🙃. Min far blev gammelfarfar vid 67 års ålder.
Klart han skall hjälpa sin son utan tvekan och så kan jag garantera att det är lättare att motivera sig för utbildning/jobb när man har en morot som ett hus i tidig ålder.

• Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Huset kan säljas på en gång om jag ej betalar lånen! Ändå är man så kinkig med lån.
Kanske är något personligt. Jag upplever snarast att bankerna kastar pengar efter mig och gärna vill lägga till en nolla om jag vill låna...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Kanske är något personligt. Jag upplever snarast att bankerna kastar pengar efter mig och gärna vill lägga till en nolla om jag vill låna...
Kan hända.
Då jag ej är svensk.

Har aldrig haft problem i Norrland eller aldrig ska jag kanske inte säga då Nordea rörde sig ordentligt till dock.

Men där hjälpte ju bankbyte och idag är bankerna nästan efter mig ta lpn hit ta lån dit osv haha 😂
Men lite försent nu 😅

det beror ju helt vart man bor i landet

M maria01 skrev:
det beror ju helt vart man bor i landet
Källa på det... Jag har bott på många ställen...

• Haha
Intet
  • Laddar…
M maria01 skrev:
[länk]

är den sidan bra nog för dig som källa ?
Men den antyder ju precis tvärt emot vad kisumisu sade...

Men den antyder ju precis tvärt emot vad kisumisu sade...
vad har jag med kisumisu att göra jag svara ju dig

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad har jag med kisumisu att göra jag svara ju dig
Då blir det ju goddag yxskaft eftersom det inlägg du angrep var ett svar till kisumisu...

• Haha
maria01
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
15år av heltidsarbete att kunna spara till insatsen?

Du nämner ingen fru men räknar med barn, du har väl rimligen en till i hushållet som drar in lika mycket? Två skapliga löner så går det fort att bygga kapital.

Nu unna jag mig inte lyxen att utbilda mig men startade eget och bodde i en enklare 120kvm villa i några år. Har alltid jobbat heltid eller stundtals 70-80 timmarsveckor med bra lön och sparade nästan allt på börsen. Byggde nytt med frugan när vi var fyllda 30 och slutbetalning på 15årsdagen efter inflyttning räknar vi med (även om vi kan släcka lånet imorgon)

Det jag investerade mellan 20-25 års åldern genererar idag en medellön i passiv inkomst enbart det.

Skulle göra samma sak idag. Börjat jobba vid 18år och göra bra pengar utan vidareutbildning och växla upp boende snabbt och investera hårt. Barn tidigt. Bygga trygghet.

Lalla runt och ha stora studieskulder och ingen karriär vare sig i arbete eller hus och inga barn vid 25+år skulle göra mig sömnlös.
Fast du kunde lika gärna varit med om en börskrasch och förlorat allt. Att betala av ett tämligen standard nybyggt hur här i krokarna, ingen lyx alls, skulle kosta närmare 300.000 om året, plus att du ska betala ränta, det krävs en ganska rejäl lön för att ha råd med det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.