18 806 läst ·
195 svar
19k läst
195 svar
Hjälpa sonen köpa hus
Imo spelar det ingen roll vilken lön du har, det ska vara 2 oavsett vad. Om jag har 80k i månaden och 5 miljoner på banken bryr dom sig inte, det ska vara 2 löntagare helt enkelt.Swetrot skrev:
Huset nära nog betalt. Värderat till 1.65
Äger detta själv.
Inga problem att få ett amorteringsfritt lån på 500.
Kanske TS, kan sätta befintligt hus i pant för ett nytt lån.
Skulle jag nog inte våga själv. Typ Ebberöds bank.
Äger detta själv.
Inga problem att få ett amorteringsfritt lån på 500.
Kanske TS, kan sätta befintligt hus i pant för ett nytt lån.
Skulle jag nog inte våga själv. Typ Ebberöds bank.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Njaaa. Självklart kan man få lån även som singel. Eller som ensamförsörjare. Men banken räknar då den icke arbetande familjemedlemmen som en kostnad som den arbetande låntagaren skall ha råd att försörja, även om den som inte arbetar försörjer sig själv ex. genom CSN. Låg inkomst och ensamförsörjare av en familj, det blir problem hos banken. Tittar man på höjdare och halvhöjdare i näringslivet med inkomster på typ 3 - 400 000 i månaden, så är et inte ovanligt att deras fru/make inte arbetar, iallfall inte med något vanligt arbete, Det kan vara enda sättet att få ihop livspusslet om man har oreglerad arbetstid. En VD är skyldig att arbeta "erfoderlig tid", ibland betyder det 20h/vecka, ibland betyder det 150h/vecka. I det läget är det knepigt att få ihop sina jämställdhetsideal.F Fideliox skrev:
Det är inte sant. Jag som pensionär fick utan problem låna en och rn halv million på stående fot när jag frågade för jag funderade på att köpa ut min kompanjon.F Fideliox skrev:
Men är man redan på gränsen så hade säkert inte heller jag fått ett lån.
Eller som banken sade. Det är inte sant att vi inte lånar ut till pensionärer. Vi lånar ut till de vi ser har möjligheten att klara av lånet. Så om det är en, två, pensionär eller inte spelar ingen roll. Det enda viktiga för banken är förmågan att betal räntor och amortering. Jag är bla. kund i länsförsäkringar och sparbanken. Båda sa likadant. Nästan ordagrannt.
Så, vad dkall TS göra med sin hyresgäst till son när denne säger: -"farsan. Kan vi hoppa över denna hyran bla bla bla?
PS.
Vad betyder IMO? Eller är det en titel eller forumnamn?
Bästa moroten har ungdomarna nu...
Alltså insikten att förstå att det behövs mer i månatlig inkomst för att få det de vill.
Då gäller det själva ta rätta stegen, för att komma dit. Mycket händer på några år.
Alltså insikten att förstå att det behövs mer i månatlig inkomst för att få det de vill.
Då gäller det själva ta rätta stegen, för att komma dit. Mycket händer på några år.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Som pensionär har man ju fördelen av att ha en i princip garanterad framtida inkomst. Är den bara tillräckligt hög så är osäkerhetsfaktorerna få.Intet skrev:
Det är inte sant. Jag som pensionär fick utan problem låna en och rn halv million på stående fot när jag frågade för jag funderade på att köpa ut min kompanjon.
Men är man redan på gränsen så hade säkert inte heller jag fått ett lån.
Eller som banken sade. Det är inte sant att vi inte lånar ut till pensionärer. Vi lånar ut till de vi ser har möjligheten att klara av lånet. Så om det är en, två, pensionär eller inte spelar ingen roll. Det enda viktiga för banken är förmågan att betal räntor och amortering. Jag är bla. kund i länsförsäkringar och sparbanken. Båda sa likadant. Nästan ordagrannt.
Så, vad dkall TS göra med sin hyresgäst till son när denne säger: -"farsan. Kan vi hoppa över denna hyran bla bla bla?
PS.
Vad betyder IMO? Eller är det en titel eller forumnamn?
Men med någon som kan tänkas få utökat försörjningsansvar för fler barn, en arbetslös partner, förlora jobbet eller bli sjuk osv. behövs det nog mer "risktilläggsmarginal" på inkomsten.
Här är frågan dessutom om sambon ens har kommit in på arbetsmarknaden ordentligt när hon är tjugo och väntar andra barnet? Så vad är planen där - utbildning, deltidsår, kompetens att söka vilka yrken osv...
Jag känner en som fick lån som snart-pensionär på en mindre lön än man vanligtvis beviljar. Grundat på att hon kunde visa att hon över många år varit kapabel att leva sparsamt så de kunde sätta beloppet som ska vara kvar efter fasta utgifter lägre än vad som är normen de brukar räkna efter.
För oprövade 20-åringar är det väl tvärt om. Ingen vet om de klarar att hålla en budget eller börjar shoppa på förbrukningslån innan de kan visa kontoutdrag från några års "vuxenliv".
Klart man kan hjälpa sina barn, om man har råd.. observera att jag inte sa att man ska! Men man kan se över möjligheterna och väga för och nackdelar .. för alla inblandade!
Det ska inte göras "bara sådär".. för även om det låter bra och rätt - är det inte nödvändigtvis så (i slutänden..)
Vissa stadier i livet måste man gå igenom helt enkelt (och idag är barnen väldigt skyddade och curlade.. så de missar en del i utvecklingen). På gott och ont.
Meeeeen som sagt!
Om du vill och har råd. klart du ska kika över möjligheterna!
Tänk på att de ska klara sig ekonomiskt allmänt i första hand.. och det påverkas ju av hus.. barn och inkomster.
Ett barn till kräver ganska mycket, både tid/ork och pengar - ett hus kan vara både en lättnad och en stress i sammanhanget! Att tänka på är att de känner att de klarar av allt det ekonomiska som det är.. med två barn först.. för det kan vara väldigt stressande om elpriset skjuter i höjden t ex (beror lite vilken typ av uppvärmning man har och vilka levnadsvanor/duschvanor man har) och helt plötsligt är det 4000 kr dyrare några månader i rad (inte bara en gång vi betalat 10 000 kr i el EN j*kla månad..+ ). Eller om räntan går upp, eller nått går sönder..
Det gäller ju att de förutom kan leva, äta, klä sig osv.. också kan spara för det här oförutsedda som man behöver vid husköp. Kan vara värt att, om de inte redan gör det idag, sätta undan/spara 2000-3000 kr extra varje månad.. för att få den här lilla bufferten om nått händer (givetvis bättre med mer, men man får skrapa ihop det lilla extra man kan bara..). Elräkningen är ju bara en ond (!) sak.. sedan har man ju de här grejerna som om frysen går sönder, spisen.. bilen... nån måste till sjukhuset osv osv. Allt som kan kosta lite extra!
Alla dessa saker är ju extra kännbara när man inte har så stora fasta inkomster.. och dessutom familj med småbarn (de växer fort.. och barnbidragen hjälper bara si å så mycket)
Som sagt, vissa saker måste man lära sig längs vägen.. och utvecklas i takt med.. och det gäller även om man får hjälp att köpa ett hus (de ska ju ändå bo där). Du vill heller inte ha problem pga deras val och ekonomisituation..
Det finns många mardrömsscenarion som man kanske ska tänka på en gång.. men eg inte fokusera på (om du förstår vad jag menar).
"Vad händer om.."
Det gäller inte bara dem.. utan dig med!
Både du och dom kan råka ut för oförutsedda saker i livet.. och vad händer då?
Tänk på det och se till att skriva ner allt.. och gå igenom det.. (om nån dör, blir sjuk, skiljer sig, vill köpa ut någon, vill sälja sin del, får sparken, ev arvs-led, syskon osv) och skriv ordentligt med papper (ta juristhjälp om t ex du har flera barn.. som kan bli inblandade om något händer dig).. så det inte blir massa bråk i slutänden (mellan syskon eller andra..).
Gör klart allt det tråkiga innan.. så att alla är på "samma sida"
Sen (om man kommit igenom hela processen) hoppas man ju såklart att inget kommer hända någon nått! och att allt går smidigt med boenden/hus och familj..
Du gör ju rätt iaf.. du kollar upp möjligheterna och ber om tips! 👍
Den stora frågan är hur mogna lilla familjen är och hur väl de hanterar sin ekonomi nu.. och hur de påverkas av en liten knodd till..
Det ska inte göras "bara sådär".. för även om det låter bra och rätt - är det inte nödvändigtvis så (i slutänden..)
Vissa stadier i livet måste man gå igenom helt enkelt (och idag är barnen väldigt skyddade och curlade.. så de missar en del i utvecklingen). På gott och ont.
Meeeeen som sagt!
Om du vill och har råd. klart du ska kika över möjligheterna!
Tänk på att de ska klara sig ekonomiskt allmänt i första hand.. och det påverkas ju av hus.. barn och inkomster.
Ett barn till kräver ganska mycket, både tid/ork och pengar - ett hus kan vara både en lättnad och en stress i sammanhanget! Att tänka på är att de känner att de klarar av allt det ekonomiska som det är.. med två barn först.. för det kan vara väldigt stressande om elpriset skjuter i höjden t ex (beror lite vilken typ av uppvärmning man har och vilka levnadsvanor/duschvanor man har) och helt plötsligt är det 4000 kr dyrare några månader i rad (inte bara en gång vi betalat 10 000 kr i el EN j*kla månad..+ ). Eller om räntan går upp, eller nått går sönder..
Det gäller ju att de förutom kan leva, äta, klä sig osv.. också kan spara för det här oförutsedda som man behöver vid husköp. Kan vara värt att, om de inte redan gör det idag, sätta undan/spara 2000-3000 kr extra varje månad.. för att få den här lilla bufferten om nått händer (givetvis bättre med mer, men man får skrapa ihop det lilla extra man kan bara..). Elräkningen är ju bara en ond (!) sak.. sedan har man ju de här grejerna som om frysen går sönder, spisen.. bilen... nån måste till sjukhuset osv osv. Allt som kan kosta lite extra!
Alla dessa saker är ju extra kännbara när man inte har så stora fasta inkomster.. och dessutom familj med småbarn (de växer fort.. och barnbidragen hjälper bara si å så mycket)
Som sagt, vissa saker måste man lära sig längs vägen.. och utvecklas i takt med.. och det gäller även om man får hjälp att köpa ett hus (de ska ju ändå bo där). Du vill heller inte ha problem pga deras val och ekonomisituation..
Det finns många mardrömsscenarion som man kanske ska tänka på en gång.. men eg inte fokusera på (om du förstår vad jag menar).
"Vad händer om.."
Det gäller inte bara dem.. utan dig med!
Både du och dom kan råka ut för oförutsedda saker i livet.. och vad händer då?
Tänk på det och se till att skriva ner allt.. och gå igenom det.. (om nån dör, blir sjuk, skiljer sig, vill köpa ut någon, vill sälja sin del, får sparken, ev arvs-led, syskon osv) och skriv ordentligt med papper (ta juristhjälp om t ex du har flera barn.. som kan bli inblandade om något händer dig).. så det inte blir massa bråk i slutänden (mellan syskon eller andra..).
Gör klart allt det tråkiga innan.. så att alla är på "samma sida"
Sen (om man kommit igenom hela processen) hoppas man ju såklart att inget kommer hända någon nått! och att allt går smidigt med boenden/hus och familj..
Du gör ju rätt iaf.. du kollar upp möjligheterna och ber om tips! 👍
Den stora frågan är hur mogna lilla familjen är och hur väl de hanterar sin ekonomi nu.. och hur de påverkas av en liten knodd till..
Ett förslag.
Ge telingen med sambo ett förslag att växla upp till en hyresfyra att växa in sig i.
Då får de även en koll på vad gemensamma ekonomin räcker till.
Elbil, trehjulingar och annat, vilket nu är poppis.
Alla ska ju vara med på dagens trend.
Skulle tro att det ekonomisk är jobbigt nog, än att flytta in i ett hus, med allt vad det innebär.
Oavsett om pappan eller någon annan öppnar pluskan o sponsrar.
OT. Jag har inte haft det extrabra ekonomiskt.
Men likväl, mina tre ungar klarar sig galant själva. Och de visar respekt.
Vilket känns riktigt bra.
..
Ge telingen med sambo ett förslag att växla upp till en hyresfyra att växa in sig i.
Då får de även en koll på vad gemensamma ekonomin räcker till.
Elbil, trehjulingar och annat, vilket nu är poppis.
Alla ska ju vara med på dagens trend.
Skulle tro att det ekonomisk är jobbigt nog, än att flytta in i ett hus, med allt vad det innebär.
Oavsett om pappan eller någon annan öppnar pluskan o sponsrar.
OT. Jag har inte haft det extrabra ekonomiskt.
Men likväl, mina tre ungar klarar sig galant själva. Och de visar respekt.
Vilket känns riktigt bra.
..
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
När man är 20 ska man resa och se världen. Inte bygga familj. Men ibland blir det som det blir 😂Huddingebo skrev:
Tycker att du gör helt rätt om hjälper din son som verkar vilja leva ett stilla familjeliv i villa nu och inte i framtiden.
Alldeles för många tvingas eller tycker att de måste vänta med familjebildning och villaboende tills de är 30-40+ och har råd att köpa. Ibland är det för sent och det är bättre att leva ett så bra liv när man är ung än att spara själv i 15-20år, bo i hyresrätt när barnen är små.
Om man har den möjligheten!
Känner själv en familj där ena pappan äger halva huset just för att de skulle få kunna flytta från lägenhet till villa nu och inte om 10-15år när barnen är tonåringar.
Kommer själv att göra precis samma sak om det behövs.
Har dock inga tips på hur man löser det rent tekniskt.
Det ska man nog låta individen/ individerna själv bestämma.AndersMalmgren skrev:
Jag själv använde fritiden i de tidiga tjugoårsåldern till att bygga hus, resandet gjorde jag senare (främst i tjänsten) och familjebildningen ytterligare senare..
En del tycker att de ska göra det till dess de är 30-40år och börjar drömma om en familj när de är strax 40.AndersMalmgren skrev:
Lagom är väl bäst men det man kan faktiskt göra fantastiska resor med barn också.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
40 är väl lite att ta i. Själv var jag 32 skulle fylla 33 när första kom. Hade gärna väntat till 35 iaf. Men man är ju två som bestämmer.Huddingebo skrev: