J
P Pligg85 skrev:
Skulle göra samma sak idag. Börjat jobba vid 18år och göra bra pengar utan vidareutbildning och växla upp boende snabbt och investera hårt. Barn tidigt. Bygga trygghet.
Frågan är om det är lika lätt att ta sig fram utan utbildning nu som för 20-30 år sen - visst, man kan säkert hitta nåt som hantvekare, handlare av nåt slag eller om man är vass på tex mjukvaruutveckling. Men det krävs nog både tur och rätt mycket driv... Att få ett jobb nu med lite klass tror jag i princup man måste ha en universitetsutbildning eller ett jäkla flyt. Om man vill ha nåt lite mera kvalificerat altså.
P Pligg85 skrev:
Lalla runt och ha stora studieskulder och ingen karriär vare sig i arbete eller hus och inga barn vid 25+år skulle göra mig sömnlös.
Jag skulle nog säga att det är en säkrare väg att plugga och jobba än att försöka starta eget, men, om man är driven och duktig så betvivlar jag inte alls att många som gör det tjänar mer än nån högutbildad. Skatteregler och våra relativt låga akademikerlöner gör att det tar tid att betala av studielånet. Att inte studera och börja knega på ett "vanligt jobb" tror jag inte så många lyckas spara ihop till ett betalt hus och ha så mycket pengar investerade att det ger en årslön. De flesta som jobbar med ett vanligt jobb blir inte rika - men sällan fattiga.

Sen tror jag att det har blivit betydligt svårare de senaste 10-20 åren att gå in på bostadsmarknaden, på många ställen är priserna så höga att det är svårt även för de med bra ekonomi.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Frågan är om det är lika lätt att ta sig fram utan utbildning nu som för 20-30 år sen - visst, man kan säkert hitta nåt som hantvekare, handlare av nåt slag eller om man är vass på tex mjukvaruutveckling. Men det krävs nog både tur och rätt mycket driv... Att få ett jobb nu med lite klass tror jag i princup man måste ha en universitetsutbildning eller ett jäkla flyt. Om man vill ha nåt lite mera kvalificerat altså.

Jag skulle nog säga att det är en säkrare väg att plugga och jobba än att försöka starta eget, men, om man är driven och duktig så betvivlar jag inte alls att många som gör det tjänar mer än nån högutbildad. Skatteregler och våra relativt låga akademikerlöner gör att det tar tid att betala av studielånet. Att inte studera och börja knega på ett "vanligt jobb" tror jag inte så många lyckas spara ihop till ett betalt hus och ha så mycket pengar investerade att det ger en årslön. De flesta som jobbar med ett vanligt jobb blir inte rika - men sällan fattiga.

Sen tror jag att det har blivit betydligt svårare de senaste 10-20 åren att gå in på bostadsmarknaden, på många ställen är priserna så höga att det är svårt även för de med bra ekonomi.
i andra länder är det helt annat snack om universitetsutbildning inte leder till bra jobb längre
 
J
M maria01 skrev:
i andra länder är det helt annat snack om universitetsutbildning inte leder till bra jobb längre
Jo, det finns många som säger att AI ska ta alla kvalificerade jobb, att utbildning inte lönar sig osv.

Jag tror fortfarande rätt utbildning är vägen att få ett roligare jobb. Mer flexibla arbetstider, kunna jobba hemifrån. Många utbildningar betalar sig kanske inte i pengar, men förhoppningsvis i livsglädje.

Visst kan man tycka att man "lallade runt" när man pluggade - men jag hade det iallafall rätt kul. Skulle nog säga att det är en av de roligare tiderna i livet. Gjorde många trevliga bekantskaper. Lärde mig mycket.

Eftersom jag var rätt vass på datorer på den tiden så hade jag garanterat kunnat få bra jobb utan utbildning - men långt ifrån alla kan det.

Är väl lite samma sak med tex hantverkare - de som är skitduktiga kommer få jobb hursom.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, det finns många som säger att AI ska ta alla kvalificerade jobb, att utbildning inte lönar sig osv.

Jag tror fortfarande rätt utbildning är vägen att få ett roligare jobb. Mer flexibla arbetstider, kunna jobba hemifrån. Många utbildningar betalar sig kanske inte i pengar, men förhoppningsvis i livsglädje.

Visst kan man tycka att man "lallade runt" när man pluggade - men jag hade det iallafall rätt kul. Skulle nog säga att det är en av de roligare tiderna i livet. Gjorde många trevliga bekantskaper. Lärde mig mycket.

Eftersom jag var rätt vass på datorer på den tiden så hade jag garanterat kunnat få bra jobb utan utbildning - men långt ifrån alla kan det.

Är väl lite samma sak med tex hantverkare - de som är skitduktiga kommer få jobb hursom.
fast det var långt före AI som det var snack om det som i usa

här i frankrike mängder av arbetslösa med universitetsutbildning fast här är problemet att företagen inte vill anställa på grund av dom måste betala efter hur lång utbilningen har vart och hur många masters och så vidare så biligare att anställa folk med den minsta universitetsutbildning för yrket/jobbet

men sen handlar det mest om vilken skola och vilken bakgrund man har för att få ett bra jobb här
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Fast du kunde lika gärna varit med om en börskrasch och förlorat allt. Att betala av ett tämligen standard nybyggt hur här i krokarna, ingen lyx alls, skulle kosta närmare 300.000 om året, plus att du ska betala ränta, det krävs en ganska rejäl lön för att ha råd med det...
När har en börskrasch förlorat allt värde?
Spritt över hela så har den väl rasat 40% där vid 1929. Köpläge.

Köper du hellre en tröja för 400kr eller på rea för 240kr när bruksvärdet är detsamma?

Jag förlorade långt över en bra årslön i brexit, 8 dagar senare på plus.

Covid var väl inte roligt men idag skulle börsen stå högre än vid covidraset efter en 40% krasch.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
När har en börskrasch förlorat allt värde?
Spritt över hela så har den väl rasat 40% där vid 1929. Köpläge.

Köper du hellre en tröja för 400kr eller på rea för 240kr när bruksvärdet är detsamma?

Jag förlorade långt över en bra årslön i brexit, 8 dagar senare på plus.

Covid var väl inte roligt men idag skulle börsen stå högre än vid covidraset efter en 40% krasch.
Ja på sikt är det oftast bra, och framförallt, på gruppnivå. Men vad hjälper det att tröjan är till halva priset när jag inte längre behlver den?

Att påstå att enskilda personer inte förlorat allt sitt kapital på börsen är… okunnigt.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Ja på sikt är det oftast bra, och framförallt, på gruppnivå. Men vad hjälper det att tröjan är till halva priset när jag inte längre behlver den?

Att påstå att enskilda personer inte förlorat allt sitt kapital på börsen är… okunnigt.
Tröjan i det här fallet var placerat kapital. Behöver du inte placerat kapital så grattis eller?

Klart enskilda personer tappat allt men då är de ukunniga. Inte jag.

Sätt ett scenario där man spridit över 20+ aktier i alla sektorer samt fonder och står som förlorare på mållinjen.
Det är ingen.
 
P Pligg85 skrev:
Tröjan i det här fallet var placerat kapital. Behöver du inte placerat kapital så grattis eller?

Klart enskilda personer tappat allt men då är de ukunniga. Inte jag.

Sätt ett scenario där man spridit över 20+ aktier i alla sektorer samt fonder och står som förlorare på mållinjen.
Det är ingen.
Jag läste vad du skrev, även om du förlorar så vinner du på sikt. Det var min tröja. Och även om du har rätt i att de allra flesta tjänar pengar efter en förlust hjälper det inte om du behöver tröjan precis när förlusten uppstår.

Att förlora en årslön är ju även det relativt. Sonen i tråden här eller höginkomsttagaren som du, lite pengar och total katastrof för en medans det är mycket pengar för en annan men ingen direkt påverkan.
 
RoTe RoTe skrev:
Nej man är en som bestämmer
Exakt. När det ska fattas någon form av beslut brukar min fru säga "Nu har jag bestämt oss"
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Googla. Vad händer då? Jag har faktiskt inte en aning vad det betyder.

De kan bli överkörda imorgon, alltid en risk. Lite större hos dig låter det som.
Det betyder att man inte blir gravid hur mycket man än försöker och att det inte finns en medicinsk orsak som förklarar varför. Inte ens ivf garanterar barn.
Jag reagerade på ditt yttrande om att det är så viktigt att dina barn också ska få barn tidigt. Tänk om det inte går? Tufft nog för de drabbade utan att även känna press från föräldrarna
.
 
T Thuleslapper skrev:
Det betyder att man inte blir gravid hur mycket man än försöker och att det inte finns en medicinsk orsak som förklarar varför. Inte ens ivf garanterar barn.
Jag reagerade på ditt yttrande om att det är så viktigt att dina barn också ska få barn tidigt. Tänk om det inte går? Tufft nog för de drabbade utan att även känna press från föräldrarna
.
finns ju lösningar om inte ivf funkar
 
M maria01 skrev:
finns ju lösningar om inte ivf funkar
Vilka då? Åka utomlands och köpa surrogatmamma? Embryodonation på Cypern? Adoption är ju nästan omöjligt idag. Och allt detta är svindyrt för att inte prata om den psykiska biten.....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hjälper det sonen att få ett annat boende, eller vad var det nu tråden handlade om?
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
T Thuleslapper skrev:
Vilka då? Åka utomlands och köpa surrogatmamma? Embryodonation på Cypern? Adoption är ju nästan omöjligt idag. Och allt detta är svindyrt för att inte prata om den psykiska biten.....
adoptera funkar en idag bli fosterfamilj behövs många av dom riktig brist idag
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som sagt. Detta hjälper inte de extremt pilska unga tu då deras reproduktionsförmåga är utan anmärkning. TS måste ta i beräkning att separationsrisken är hög för de två och ha en plan B eller kanske till och med en plan A i reserv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.