18 813 läst ·
195 svar
19k läst
195 svar
Hjälpa sonen köpa hus
Frågan är om det är lika lätt att ta sig fram utan utbildning nu som för 20-30 år sen - visst, man kan säkert hitta nåt som hantvekare, handlare av nåt slag eller om man är vass på tex mjukvaruutveckling. Men det krävs nog både tur och rätt mycket driv... Att få ett jobb nu med lite klass tror jag i princup man måste ha en universitetsutbildning eller ett jäkla flyt. Om man vill ha nåt lite mera kvalificerat altså.P Pligg85 skrev:
Jag skulle nog säga att det är en säkrare väg att plugga och jobba än att försöka starta eget, men, om man är driven och duktig så betvivlar jag inte alls att många som gör det tjänar mer än nån högutbildad. Skatteregler och våra relativt låga akademikerlöner gör att det tar tid att betala av studielånet. Att inte studera och börja knega på ett "vanligt jobb" tror jag inte så många lyckas spara ihop till ett betalt hus och ha så mycket pengar investerade att det ger en årslön. De flesta som jobbar med ett vanligt jobb blir inte rika - men sällan fattiga.P Pligg85 skrev:
Sen tror jag att det har blivit betydligt svårare de senaste 10-20 åren att gå in på bostadsmarknaden, på många ställen är priserna så höga att det är svårt även för de med bra ekonomi.
i andra länder är det helt annat snack om universitetsutbildning inte leder till bra jobb längreJ JohanLun skrev:Frågan är om det är lika lätt att ta sig fram utan utbildning nu som för 20-30 år sen - visst, man kan säkert hitta nåt som hantvekare, handlare av nåt slag eller om man är vass på tex mjukvaruutveckling. Men det krävs nog både tur och rätt mycket driv... Att få ett jobb nu med lite klass tror jag i princup man måste ha en universitetsutbildning eller ett jäkla flyt. Om man vill ha nåt lite mera kvalificerat altså.
Jag skulle nog säga att det är en säkrare väg att plugga och jobba än att försöka starta eget, men, om man är driven och duktig så betvivlar jag inte alls att många som gör det tjänar mer än nån högutbildad. Skatteregler och våra relativt låga akademikerlöner gör att det tar tid att betala av studielånet. Att inte studera och börja knega på ett "vanligt jobb" tror jag inte så många lyckas spara ihop till ett betalt hus och ha så mycket pengar investerade att det ger en årslön. De flesta som jobbar med ett vanligt jobb blir inte rika - men sällan fattiga.
Sen tror jag att det har blivit betydligt svårare de senaste 10-20 åren att gå in på bostadsmarknaden, på många ställen är priserna så höga att det är svårt även för de med bra ekonomi.
Jo, det finns många som säger att AI ska ta alla kvalificerade jobb, att utbildning inte lönar sig osv.M maria01 skrev:
Jag tror fortfarande rätt utbildning är vägen att få ett roligare jobb. Mer flexibla arbetstider, kunna jobba hemifrån. Många utbildningar betalar sig kanske inte i pengar, men förhoppningsvis i livsglädje.
Visst kan man tycka att man "lallade runt" när man pluggade - men jag hade det iallafall rätt kul. Skulle nog säga att det är en av de roligare tiderna i livet. Gjorde många trevliga bekantskaper. Lärde mig mycket.
Eftersom jag var rätt vass på datorer på den tiden så hade jag garanterat kunnat få bra jobb utan utbildning - men långt ifrån alla kan det.
Är väl lite samma sak med tex hantverkare - de som är skitduktiga kommer få jobb hursom.
fast det var långt före AI som det var snack om det som i usaJ JohanLun skrev:Jo, det finns många som säger att AI ska ta alla kvalificerade jobb, att utbildning inte lönar sig osv.
Jag tror fortfarande rätt utbildning är vägen att få ett roligare jobb. Mer flexibla arbetstider, kunna jobba hemifrån. Många utbildningar betalar sig kanske inte i pengar, men förhoppningsvis i livsglädje.
Visst kan man tycka att man "lallade runt" när man pluggade - men jag hade det iallafall rätt kul. Skulle nog säga att det är en av de roligare tiderna i livet. Gjorde många trevliga bekantskaper. Lärde mig mycket.
Eftersom jag var rätt vass på datorer på den tiden så hade jag garanterat kunnat få bra jobb utan utbildning - men långt ifrån alla kan det.
Är väl lite samma sak med tex hantverkare - de som är skitduktiga kommer få jobb hursom.
här i frankrike mängder av arbetslösa med universitetsutbildning fast här är problemet att företagen inte vill anställa på grund av dom måste betala efter hur lång utbilningen har vart och hur många masters och så vidare så biligare att anställa folk med den minsta universitetsutbildning för yrket/jobbet
men sen handlar det mest om vilken skola och vilken bakgrund man har för att få ett bra jobb här
När har en börskrasch förlorat allt värde?AndersPS skrev:
Spritt över hela så har den väl rasat 40% där vid 1929. Köpläge.
Köper du hellre en tröja för 400kr eller på rea för 240kr när bruksvärdet är detsamma?
Jag förlorade långt över en bra årslön i brexit, 8 dagar senare på plus.
Covid var väl inte roligt men idag skulle börsen stå högre än vid covidraset efter en 40% krasch.
Ja på sikt är det oftast bra, och framförallt, på gruppnivå. Men vad hjälper det att tröjan är till halva priset när jag inte längre behlver den?P Pligg85 skrev:När har en börskrasch förlorat allt värde?
Spritt över hela så har den väl rasat 40% där vid 1929. Köpläge.
Köper du hellre en tröja för 400kr eller på rea för 240kr när bruksvärdet är detsamma?
Jag förlorade långt över en bra årslön i brexit, 8 dagar senare på plus.
Covid var väl inte roligt men idag skulle börsen stå högre än vid covidraset efter en 40% krasch.
Att påstå att enskilda personer inte förlorat allt sitt kapital på börsen är… okunnigt.
Tröjan i det här fallet var placerat kapital. Behöver du inte placerat kapital så grattis eller?AndersPS skrev:
Klart enskilda personer tappat allt men då är de ukunniga. Inte jag.
Sätt ett scenario där man spridit över 20+ aktier i alla sektorer samt fonder och står som förlorare på mållinjen.
Det är ingen.
Jag läste vad du skrev, även om du förlorar så vinner du på sikt. Det var min tröja. Och även om du har rätt i att de allra flesta tjänar pengar efter en förlust hjälper det inte om du behöver tröjan precis när förlusten uppstår.P Pligg85 skrev:
Att förlora en årslön är ju även det relativt. Sonen i tråden här eller höginkomsttagaren som du, lite pengar och total katastrof för en medans det är mycket pengar för en annan men ingen direkt påverkan.
Det betyder att man inte blir gravid hur mycket man än försöker och att det inte finns en medicinsk orsak som förklarar varför. Inte ens ivf garanterar barn.P Pligg85 skrev:
Jag reagerade på ditt yttrande om att det är så viktigt att dina barn också ska få barn tidigt. Tänk om det inte går? Tufft nog för de drabbade utan att även känna press från föräldrarna
.
finns ju lösningar om inte ivf funkarT Thuleslapper skrev:Det betyder att man inte blir gravid hur mycket man än försöker och att det inte finns en medicinsk orsak som förklarar varför. Inte ens ivf garanterar barn.
Jag reagerade på ditt yttrande om att det är så viktigt att dina barn också ska få barn tidigt. Tänk om det inte går? Tufft nog för de drabbade utan att även känna press från föräldrarna
.
Som sagt. Detta hjälper inte de extremt pilska unga tu då deras reproduktionsförmåga är utan anmärkning. TS måste ta i beräkning att separationsrisken är hög för de två och ha en plan B eller kanske till och med en plan A i reserv.