Tråkigt.
Måste bara ändra en sak jag skrev tidigare. Vid närmare titt på dina bilder ser jag att det är en 32mm PEM-skarv du ska ha. Samt en bit 32mm PEM-slang.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
GK100 skrev:
Ser ut att vara ytterst lite läcka på den bilden, bör inte vara problemet, särskilt inte om du har så liten nivåskillnad. Var menar du att det läckt, i gängorna eller vid plastmuttrarna?

Däremot har du en märklig koppling i brunnen. Går det till fler pumpar via T-koppling och kranar där? Och vad är det för slang och kabel som går förbi uppåt?

Du har läge att sätta dig lite in i det funkar nu när det är problem, det har man nytta av framöver. Red ut vad som är fel, du behöver nog inga nya kopplingar eller delar till att börja med. Lite gängtejp eller lin och pasta är däremot bra om man lossar gängade delar vid felsökningen. Ett ställe att prova på din bild är proppen vid vinkeln där slangen försvinner ner, där kan du fylla vatten i sugledning och in mot pumpen. Stäng kranen in mot tanken om det finns någon innan du provar isf och var beredd på att det kan komma en del vatten.
Det läcker mellan plaströret och bägge plastmuttrarna. Märks när pumpen inte går då droppar det en droppe med några sekunders mellanrum.

T-kopplingen i brunnen är mystisk, vet inte var röret tar vägen och tidigare husägaren är dement. Vi har bott i huset sedan förra hösten. Jag är elektriker, men vvs har jag mkt liten kunskap om och stor respekt för.

Det extra röret som syns på bilden i brunnen är pluggat, används ej. Kanske har tidigare ägare använt den för att fylla på i poolen. Elkabeln vet jag inte vart den går. Har du någon idé vad en elkabel i grävd brunn kan ha använts till?

Jag har inte vågat röra proppen på vinkeln för att slippa få läckage även där. Jag har istället lossat utgående fläns och fyllt vatten direkt ner i pumphuset. Det sitter som du ser på bild en svart backventil men den gör ingen nytta för det forsar ju ut vatten om det finns i hydroforen när jag lossar på utlopp pump. Är nog bra om den fungerar så får nog byta den.

Det proppade röret och kabeln kanske går till en dränkbar pump, men det har inget att göra med problemen. Har du lossat på plastmuttrarna eller började de läcka när du höll på med flänsade änden? Du skulle kunna lossa båda några varv och sen vrida runt slangen lite, dra sen åt båda helt i botten igen inte omöjligt att den lilla läckan fixar sig då.

Har du något att täta gängor med skulle jag direkt öppna pluggen det är ett bra ställe för att få lite koll. Kommer det vatten bakvägen där ungefär som när du öppnat flänsen är systemet tillräckligt fyllt och pumpen ska kunna suga. Du kan också testa starta med öppet rör då ska pumpen direkt dra in vattnet där och när du stannar ska det fyllas bakvägen igen.

Backventilen kan du helt strunta i ersätt den med en avstängningsventil på andra sidan strömbrytaren i stället en sån har man nytta av. Och rikta in dig på att städa upp kopplingarna i brunnen det ska bara sitta en bottenventil där på röret som går in och skulle det andra hållet gå till någon pump ska den ha en egen på sitt rör. Bort med ventilerna där också det är en riktigt konstig koppling i princip utan någon vettig mening som inte skulle löst sig med båda rören ner via egna bottenventiler.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Om backventilen i botten på brunnen är trasig, så går det inte att fylla pumpen manuellt. TS har ju fyllt pumpen och startat den, men den har gått torr efter en stund. Så backventilen bör inte vara boven i dramat.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Tack så mycket för era fina svar och hjälp!

Jag lyckades aldrig få plaströret tätt så jag fick ta hem rörmokare som fick byta ut till nytt. Han satte dit en avstängning istället för den defekta backventilen också. Bottenventilen i brunnen verkar hålla tätt också.

Så otroligt skönt med vatten i huset igen!!

Och, jag har klurat ut var det andra röret från T-röret i brunnen tar vägen. Den går till en utomhusduch bredvid poolen. Tidigare husägare måste ju alltså haft en separat vattenpump bara för denna dusch med andra ord.

Jag har iaf blivit lite klokare och faktiskt lärt mig mycket om hur det fungerar, men jobbigt har det verkligen varit...

Mvh.David

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Trodde att det var ok med vattnet men nu har vattenpumpen skurit ihop.

Fredag kväll och hela helgen att se fram emot utan vatten igen. Jag är uppgiven och Frugan är iiiiinte glad.

Kan man köpa pump någonstans en lördag?
Eller rättare sagt, jag MÅSTE fixa detta för inte en chans att vi står ut en hel helg igen.

En liknande hittar du på de flesta byggvaruhus som K-Rauta, Hornbach osv.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Jag har en DAB JET 102 T
Bild på märkskylten :
https://goo.gl/photos/VY3T8RmJys8v9t6B8

Jag har tyvärr inte hornbach i Örebro.
K-rauta ser ut att ha denna :
http://www.robota.se/Installatör/Pr...a/JetpumparJET.aspx?udt_897_param_detail=1737

Och Jula har dessa :
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpar/

Vad är det bästa valet?
Jag har ställt in frånslagstrycket på strax under 4,5bar och det står som max för den på K-rauta. Kan iof sänka det lite...

Jula har ju flera olika pumpar men känns som att jula inte är "kvalitet"?

Sedan vill jag ju att anslutningarna ska lira med det jag har. K-rauta ser ut att ha rätt utgående fläns för mig, men på sugsidan har jag på nuvarande, vad jag tror 32R (mätt med skjutmått ca 33 mm diameter på gängan).

Nackdelen med Jula är att det är enfasmotor annars är det i princip samma typ av pump och nog ingen avgörande skillnad i kvalitet. K-rauta är trefas som befintlig och passar normalt bättre när det är lite effekter och man slipper åldrande kondingar.

Att det sitter fläns är ju bra då passar utloppet direkt på sugsidan får du skruva bort den och sätta lämplig koppling till ditt plaströr där, finns väl i samma butik så inget problem. Själv skulle jag valt K-rauta både pga motorn och att flänsen passar utan mer rörjobb.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Jag kom just på att det alltså är 1,5 tum jag har på nuvarande pump. K-rauta har 1". Vette fasen om K-rauta har sådan övergång från 1" till 1,5".Jag får åka dit imorgon direkt när de öppnar.

Davil skrev:
Trodde att det var ok med vattnet men nu har vattenpumpen skurit ihop.
Vad är symptomen?
Såg en pump jag trodde hade skurit eller brunnit, den bara stod och brummade några sekunder och sen löste motorskyddet. Visade sig vara en fas som hade gått, så det var aldrig fel på motorn.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Slangen du har 32 mm motsvarar 1 1/4" och kanske pumpen har R32 på anslutningen nu men en rak koppling 32xR25 utv är inget konstigt det har de säkert eller åtminstone andra delar så det går få ihop det. Köp lin och pasta också när du ska täta gängorna är det riktigt bra som du säkert sett om du läst lite trådar här.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Jula har 1,5" anslutningar, men 230v och det är ju lite dumt och klart onödigt...

K-rauta har "fel" anslutning på sugsidan men i övrigt rätt.

Tack för dina synpunkter igen GK100!

Slangen jag har är yD 40mm tyvärr.
Japp, Lin och pasta har jag men är ingen höjdare på att använda det men får väl lära mig det med antar jag heh

Jag har alla faserna så det är tyvärr inte elfel. Pumpen snurrar men gör inte sitt jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.