13 385 läst ·
58 svar
13k läst
58 svar
Hjälp - Vattenpumpen går torr mm.
Sannolikt har pumpen skurit, som du misstänker, då den gått torr förr. De blir fort varma, kopplingar börjar läcka, den går torr igen. Sen skär den. Har varit ute för detsamma.
Enligt min mening spelar det ingen roll om man har en eller tre faser. Ingen större skillnad. Men det är ju enklast om du får tag på en trefaspump, med tanke på att det ser ut som du haft det tidigare. En trefaspump går oftast att koppla på en fas också.
Krama frugan, så hon inte är så ledsen.
Enligt min mening spelar det ingen roll om man har en eller tre faser. Ingen större skillnad. Men det är ju enklast om du får tag på en trefaspump, med tanke på att det ser ut som du haft det tidigare. En trefaspump går oftast att koppla på en fas också.
Krama frugan, så hon inte är så ledsen.
Tack för ditt svar!
Jag har koll på el-biten, men dålig koll på vvs
.
Med 3fas får jag jämn belastning utan att behöva tänka. 1fas pump gör att jag får kolla upp vad /hur mycket i tvättstugan som ligger på samma fas för att slippa risken att huvudsäkring går utifall torktumlare eller tvättmaskin hamnar på samma fas tex.
Mvh.David
Jag har koll på el-biten, men dålig koll på vvs
Med 3fas får jag jämn belastning utan att behöva tänka. 1fas pump gör att jag får kolla upp vad /hur mycket i tvättstugan som ligger på samma fas för att slippa risken att huvudsäkring går utifall torktumlare eller tvättmaskin hamnar på samma fas tex.
Mvh.David
Köpte ny pump från K-rauta och fick dit den perfekt, utan läckor och kände mig nöjd.
Den gick och har gått perfekt fram till nu.
Pumpen går men hydroforen fylls inte upp med vatten igen.
Hur felsöker jag?
Kan det vara så mycket skit i hydroforen att det har blivit stopp så vatten inte tar sig in?
Jag misstänker att hydrofor inte blivit rengjord invändigt på många år.
Jag har som sagt var ny pump. Jag har mycket vatten i grävda brunnen. Jag har inga synliga läckage.
Felet måste finnas i vattenleding eller hydroforen?
Psykvård nästa för mig snart.
Den gick och har gått perfekt fram till nu.
Pumpen går men hydroforen fylls inte upp med vatten igen.
Hur felsöker jag?
Kan det vara så mycket skit i hydroforen att det har blivit stopp så vatten inte tar sig in?
Jag misstänker att hydrofor inte blivit rengjord invändigt på många år.
Jag har som sagt var ny pump. Jag har mycket vatten i grävda brunnen. Jag har inga synliga läckage.
Felet måste finnas i vattenleding eller hydroforen?
Psykvård nästa för mig snart.
Den suger inte upp vatten för hydroforen fylls inte på med vatten. Även fast pumpen går så står vattenpelaren och tryckmätaren still.AG A skrev:
Redigerat:
Jag har inte en sådan avtappningskran på hydroforen.Marcussjogren skrev:
Alltså, misstanken jag har var om det är så pass mycket geggamoja i påfyllningsröret mellan vattenpumpen och hydrofor som gör att det blir stopp och inget vatten kommer in i hydroforen trots att pumpen går och försöker.
Jag tar för givet att du fyllde pumpen med vatten innan du startade den.
Man kan få göra om detta moment några gånger, innan luft är borta. Pumpen ska ju fungera även om inte hydroforen är öppen. Pumpen slår då ifrån när trycket är högt nog.
Troligtvis har du en luftbubbla någonstans mellan brunnen och pumpen. Fyll med vatten, starta, gör om det hela tills det fungerar. Jag brukar stänga kranen till kärlet, när jag gör detta. Du bör höra skillnad när pumpen suger vatten, och när den går torr.
Man kan få göra om detta moment några gånger, innan luft är borta. Pumpen ska ju fungera även om inte hydroforen är öppen. Pumpen slår då ifrån när trycket är högt nog.
Troligtvis har du en luftbubbla någonstans mellan brunnen och pumpen. Fyll med vatten, starta, gör om det hela tills det fungerar. Jag brukar stänga kranen till kärlet, när jag gör detta. Du bör höra skillnad när pumpen suger vatten, och när den går torr.
Jag fyllde pumpen absolut.AG A skrev:Jag tar för givet att du fyllde pumpen med vatten innan du startade den.
Jag har gjort en ny jobbig upptäckt!
Vattnet rinner ner till brunnen när jag fyller i vatten i pumphuset
Jag har då antagligen en trasig bottenventil?!
Men jag har en fundering till.
Jag hade en backventil installerad som satt på trycksidan direkt efter pumpen som jag tog bort förra veckan.
Kan det vara så att jag inte har en bottenventil i brunnen?
Alltså : Fungerar det om man har en backventil intill vattenpumpen istället för en bottenventil längst ner i brunnen?
Det kan vara som du misstänker, nämligen att du saknar bottenventil. I och med att du har väldigt låg sughöjd, är det inte säkert att det behövdes någon, utan räckte med en efter pumpen. Men det enklaste är att fiska upp slangen ur brunnen och titta.Davil skrev:Jag fyllde pumpen absolut.
Jag har gjort en ny jobbig upptäckt!
Vattnet rinner ner till brunnen när jag fyller i vatten i pumphuset
Jag har då antagligen en trasig bottenventil?!
Men jag har en fundering till.
Jag hade en backventil installerad som satt på trycksidan direkt efter pumpen som jag tog bort förra veckan.
Kan det vara så att jag inte har en bottenventil i brunnen?
Alltså : Fungerar det om man har en backventil intill vattenpumpen istället för en bottenventil längst ner i brunnen?
Ursäkta att jag svamlar fram och tillbaka men det snurrar i huvudet :-/.AG A skrev:
Jag har ju fyllt på med vatten flertalet gånger förr och då har det inte sjunkit tillbaka. Detta upptäckte jag första gången idag.
Jag har 40mm plaströr som kommer in i brunnen ca 2 meter ner. Det går inte att fiska upp. Måste klättra ner. Suck.
Brunnen är knappt 4 meter djup men det är rätt mycket vatten i den som måste ur om man ska kunna gå ner...
Jag har en biltema dränkpump som kanske klarar att pumpa bort vatten ur brunnen när man ska gå ner i den och arbeta men detta får bli ett jobb för erfaren vvsare.
Lossa pluggen vid inkommande rör, före pumpen. Ta en vattenkanna och fyll ordentligt, 5-10 liter. Bara för att säkerställa att vattnet verkligen försvinner ner i brunnen. Det är svårt att få en helhetsuppfattning av dina bilder. Om det kan vara något du missat. Men prova som sagt, först om det verkligen inte går att fylla slangen. Prova även att blåsa i ventilen som du tagit bort. Om den inte är trasig bör du återmontera den.Davil skrev:Ursäkta att jag svamlar fram och tillbaka men det snurrar i huvudet :-/.
Jag har ju fyllt på med vatten flertalet gånger förr och då har det inte sjunkit tillbaka. Detta upptäckte jag första gången idag.
Jag har 40mm plaströr som kommer in i brunnen ca 2 meter ner. Det går inte att fiska upp. Måste klättra ner. Suck.
Brunnen är knappt 4 meter djup men det är rätt mycket vatten i den som måste ur om man ska kunna gå ner...
Jag har en biltema dränkpump som kanske klarar att pumpa bort vatten ur brunnen när man ska gå ner i den och arbeta men detta får bli ett jobb för erfaren vvsare.
Du har nog trots allt läge att sanera delarna nere i brunnen som var på tal förra gången. Bort med de onödiga delarna där och sätt bottenventil direkt bara på sugledningen till din pump. Du kom ju igång med gamla pumpen så det sitter nog ventil där redan. Annars skulle pumpen starta nästan direkt när vattnet strömmar tillbaka ner i brunnen.
Börja som AG A skrev med att göra en rejäl fyllning där det är lätt att komma till tex vid proppen på T-röret. Du börjar bli van nu så att ordna brunnsdelen är heller inget problem, och sätt inte tillbaks backventilen nu när du fått bort den.
Börja som AG A skrev med att göra en rejäl fyllning där det är lätt att komma till tex vid proppen på T-röret. Du börjar bli van nu så att ordna brunnsdelen är heller inget problem, och sätt inte tillbaks backventilen nu när du fått bort den.