Farstatjej90
PetterGe PetterGe skrev:
Du har helt rätt. Det finns ingen norm för asbestfibrer som visar på att det finns en gräns för när man blir sjuk. Det tror jag har att göra med väldigt många både yttre och inre faktorer. Rökning är en bevisad faktor som ökar risken att insjukna i asbestrelaterade sjukdomar ja. Det jag vill flika in i denna diskussionen är att det gemene man inte tänker på är att hur försiktigt du än river/borrar/sågar/bryter så frigör du asbestfibrer vid en sådan process. Det är som som är farliga och kryper in och sätter sig precis överallt. Det jag vill att gemene man förstår är att det är det som är farligt när "alla" skyddar sig själva men inte andra i deras omgivning. För att garantera en asbestfri rivning krävs både zonbygge och avluftning med hepafilter där tiden baseras på storleken av den lufttäta zonen. Så, det är inte att en idiot får för sig att riva asbest och är nonchalant som stör mig. Bor du själv mitt ute i skogen så varsågod, riv på. Men bor du i ett hushåll där det vistas fler människor än du själv som rivare så är du en idiot om du inte gör det ordentligt
Risk att dö i bilkrasch på väg till jobbet: en på en miljon
Risk att dö i skidbacken: en på tio miljoner
Risk att dö av flygkrasch: en på hundra miljoner
Risk att dö av asbest när du borrar ett (1) hål i en vägg: en på femhundra miljarder

tillägg: förtydligade ovan lite
tillägg 2: förtydligade lite mer

• Gilla
Rickard B och 1 till
  • Laddar…
PetterGe PetterGe skrev:
Stämmer inte tyvärr. Det finns inget som visar på vad som avgör och hur mycket som avgör om du blir sjuk senare i livet eller ej. Det enda som är säkert är att det är ett livsfarligt material för oss människor som ska behandlas med aktsamhet, vilket i det här forumet verkar vara för mycket macho☺️
Känns mer som att de finns annat att oroa sig över än att man borrat ett hål i en vägg som kan innehålla asbets. Kommer ryssen? Kommer ryssarna spränga kärnkraftverket i Ukraina? Bensinen? Oljan? Trump? Mikroplaster?...
Jag slipade bort fixet från väggarna i mitt badrum med bandslip. De var garanterat asbets i fixet men de tänkte ingen på då. De var 25 år sedan och jag mår fortfarande rätt ok efter +30 i byggsvängen. Chansen att du blir överkörd av ett ratfyllo, krockar med bilen, ihjälslagen på gatan eller oroar dig för mycket och får en hjärtattack är nog mer akut. Men de är vad jag tycker, inte politisktkorrekt att säga så.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.