Badrummet har passerat sitt bäst före. En totalrenovering borde gjorts för många, många år sedan. Märkligt inte stammarna bytts, man undrar hur resten av de delar som är BRFs ansvar ser ut.

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Badrummet har passerat sitt bäst före. En totalrenovering borde gjorts för många, många år sedan. Märkligt inte stammarna bytts, man undrar hur resten av de delar som är BRFs ansvar ser ut.
Det gör att en renovering kommer bli ogjord inom 10 år när stammarna renoveras. Dvs lite pengar i sjön att göra något.

Kanske har de relinat och hoppas på några år till?

Undrar hur föreningar i små orter där lägenheter kostar några hundra tusen gör? Har medlemmarna råd att byta stammar? Gäller de fonderar pengar för byte.

BirgitS
J JohanLun skrev:
Det gör att en renovering kommer bli ogjord inom 10 år när stammarna renoveras. Dvs lite pengar i sjön att göra något.
TS skrev i inlägg 56 att en relining planeras kring 2030. En relining påverkar inte badrummen normalt.

• Gilla
Plommonkompott och 1 till
  • Laddar…
T Therese Winblad skrev:
Inte alls! 🙂 En varm greige kulör skulle göra susen. Vitt är kallt och hårt. Golvet skulle kunna gå i ett par nyanser mörkare greige. Skrapa ur fogen och fyll upp med ny i samma färg som golvet för ett enhetligt intryck. Så få kulörer som möjligt när ytan/volymen är liten gör intrycket lugnare och större. Putsa också upp gallret på golvbrunnen.
En glasvägg vid duschen kan bli svårt att få in, tänker jag. Byter du inte kran är glaset i vägen när kranen ska vridas mot badkaret.
Byter du kran och rördragningen görs så kort som möjligt, alltså rakt över från handfat till badkar, behöver du ha en specialtillverkad duschvägg med urtag i glaset för att kunna gå förbi rören.
Det finns många snygga draperier som kostar en bråkdel av glasmästarens första besök för mätning hos dig 😄 Välj då ett draperi som är mjukt och följsamt. Är det för plastigt blir det stelt och ser billigt ut.
Jag förstår inte riktigt vad du menar gällande golvet.

Putsa upp gallret kommer garanterat göras, likaså gallret som sitter på "väggen" till badkaret. 😄

Jag hade en VVS-kille på plats som förklarade att det relativt enkelt går att dra rören genom bakstycket på duschväggen. Glaset är ju fäst i en cirka fem centimeter bred metallskena, och enligt honom går det att såga ur den delen för att få plats med rören. 👍🏻

TickyNucker
G gaia skrev:
Jag skulle skura golvet ordentligt med såpa och se om det blir lättare att acceptera. Måla golvet i svart/vit är inte det enklaste. Ska du måla över fogarna också? Det är ju dom som åldras och ser värst ut. Risken är att kanterna blir inte så skarpa för det är svårt att inte kladda över kanterna.
Som du var på ska en större spegel göra skillnad men du kanske kan sätta en eller fler speglar på andra väggar i stället för att riva skåpet? En spegelkomposition kan bli en fin accent som skapar känsla att rummet är större.
Om det var mitt badrum så skulle jag måla om väggarna och taket, skaffa en fin golvmatta och en drapperi som inte behöver vara dyster. Skulle hänga några speglar som tål fukt. Skulle spara pengarna till en totalrenovering i framtiden.
Det är troligen klinkers i granitkeramik på golvet, som var vanligt på den tiden. De ska INTE rengöras med såpa! Såpan bildar en yta på keramiken som gör att smuts lättare fastnar. För daglig rengöring används ljummet vatten och ett lätt alkaliskt rengöringsmedel (pH 9). För kalkfläckar använd ljummet vatten med surt rengöringsmedel (pH 1-2). Vid kraftig kalkbeläggning - använd syra – typ Klinkerrent.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
TickyNucker TickyNucker skrev:
Det är troligen klinkers i granitkeramik på golvet, som var vanligt på den tiden. De ska INTE rengöras med såpa! Såpan bildar en yta på keramiken som gör att smuts lättare fastnar. För daglig rengöring används ljummet vatten och ett lätt alkaliskt rengöringsmedel (pH 9). För kalkfläckar använd ljummet vatten med surt rengöringsmedel (pH 1-2). Vid kraftig kalkbeläggning - använd syra – typ Klinkerrent.
Jo sannolikt hårdbrända ifö/höganäsplattor gjorde av finaste råvaran och av högsta kvalitet.
Antagligen ännu värre än dagen "granitkeramik".

Purre
Plommonkompott Plommonkompott skrev:
Jag hade en VVS-kille på plats som förklarade att det relativt enkelt går att dra rören genom bakstycket på duschväggen. Glaset är ju fäst i en cirka fem centimeter bred metallskena, och enligt honom går det att såga ur den delen för att få plats med rören. 👍🏻
Alternativt får man köpa till en rördragningsprofil för att det ska gå att dra rören där det är beskrivit. Men det kostar inte många kronor.

TickyNucker TickyNucker skrev:
Snyggt. Tack! Detta kan jag göra innan jag målar plattorna då ;-)!

Purre Purre skrev:
Alternativt får man köpa till en rördragningsprofil för att det ska gå att dra rören där det är beskrivit. Men det kostar inte många kronor.
Precis, det är troligtvis en bättre lösning. Oavsett lär det behövas någon form av profil eller distans mellan väggen och duschväggens väggprofil. Duschväggens väggprofil kommer ju delvis att monteras ovanpå kakelplattorna och delvis direkt mot väggen. Där profilen hamnar mot väggen uppstår därför en större distans till duschprofilens bakstycke, eftersom kakelplattorna bygger ut mer än väggen.

Jag förstår inte riktigt vad du menar gällande golvet.

Putsa upp gallret kommer garanterat göras, likaså gallret som sitter på "väggen" till badkaret. 😄

Jag menar att om du vill måla om golvet bör du fixa fogarna också, annars kommer de se smutsiga ut. När man gör iordning gamla fogar skrapar man ur lite av den gamla fogen med en liten krats, blandar till ny fog och brer ut den som om du fogade ett helt nytt golv. Skrapar du inte ur fogen innan du drar på ny blir lagret för tunt och det släpper lättare.
Man kan också måla fogarna med fogfärg, men då kan du behöva fylla i den med jämna mellanrum. Jag har själv målat fogar i min hall. Det har suttit bra i 5 år, men i vintras behövde jag bättra på.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Teknikern kommer dit. Borrar i kaklet.
Nej, nej, nej och åter nej. Asbesten sitter inte bara i fogarna. Under den tidseran var förekomsten av asbest i både kakel och fix mycket vanligt. Så nej. Borra inte i kaklet vad du än gör innan ni tagit prov på det. Jag har gjort åtskilliga provtagningar där asbest påvisats i alla 3 elementen (inte kontaminering)

Hej på er,

Jag har nyligen köpt en väldigt trevlig bostadsrätt, men badrummet är det enda jag verkligen känner att jag vill göra något åt. Problemet är att det är extremt litet, cirka 2,5–3 kvm, även om takhöjden på 2,70 m hjälper lite.

Jag har varken budget eller ambition att totalrenovera badrummet. Dels känns det svårt att motivera en större investering i ett så pass litet utrymme, dels tycker jag att det i grunden fungerar helt okej. Målet är därför att fräscha upp det så mycket som möjligt med relativt små medel och smarta lösningar. Budgeten är ungefär 40 000 kronor inkl. material och arbete.

Mina initiala planer ser ungefär ut så här:

– Föregående ägare målade väggarna ovanför kaklet knallgula, och dessutom är plafonden gul, vilket gör att hela badrummet känns väldigt dassigt. Planen är därför att måla om allt ovanför kaklet i någon varm beige ton eller "greige" och sätta in en snyggare lampa med bättre ljus. Taket ska målas vitt. Jag funderar även på om man ska ha någon form av snobbkant mellan tak och vägg i ett så här litet badrum, eller om det bara gör att det känns rörigare. Jag målar detta själv.

– Golvet är svartvitt schackrutigt, vilket jag faktiskt tycker har charm, så tanken är att måla/fräscha upp golvet men behålla schackrutemönstret för att få kvar lite karaktär. Jag målar även detta själv.

– I dagsläget finns bara en gemensam blandare för både dusch och tvättställ. Planen är att bygga om detta så att duschen får en egen blandare och regndusch, medan tvättstället får en separat blandare.

– Toaletten är relativt ny och kommer därför att behållas. Däremot vill jag byta ut tvättstället till ett grundare alternativ eftersom nuvarande tvättställ (56x46 cm) tar upp väldigt mycket plats visuellt och praktiskt i ett så litet rum.

– Jag har även ett äldre badrumsskåp som är integrerat i väggen. Själva lösningen känns egentligen ganska smart eftersom det inte bygger ut särskilt mycket (kanske 4 cm), så jag funderar på att försöka utnyttja det i stället för att riva ut det. I dagsläget sitter en klassisk retrolösning med spegeldörrar som är justerbara i sidled (på två axlar), men jag funderar på om man hade kunnat montera en betydligt större spegel där för att få badrummet att kännas större och ljusare. Hur detta bäst görs har jag ingen aning om.

Utöver detta är jag ganska blank. Jag har i princip ingen erfarenhet av badrumsrenoveringar och kommer därför att leja ut nästan allt arbete (förutom målningen). Mina initiala planer får självklart ratas om jag tänker dumt.

Alla tips tas tacksamt emot! 🙏
Vill inte vara den men är de badrummet ens godkänt utav föreningen? Gjutjärnsbrunn?

• Gilla
Plommonkompott
  • Laddar…
PetterGe PetterGe skrev:
Nej, nej, nej och åter nej. Asbesten sitter inte bara i fogarna. Under den tidseran var förekomsten av asbest i både kakel och fix mycket vanligt. Så nej. Borra inte i kaklet vad du än gör innan ni tagit prov på det. Jag har gjort åtskilliga provtagningar där asbest påvisats i alla 3 elementen (inte kontaminering)
Rätt säker på att de är asbets i kakelfixet. Nej man dör inte om man borrar i kaklet. Vad jag vet kan de bli farligt om du utsätts för asbets under en lång period. Asbets är inte som att bli skjuten, mer som att röka 3 paket cigaretter om dagen i 20 år 😆

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Farstatjej90
PetterGe PetterGe skrev:
Det var ett skämt..

Intet Intet skrev:
Välkommen till forumet.

Kaklet innehåller knappast asbest. Fix och fog, kanske.
Den lilla mängden spelar ingen som helst roll. Framförallt när man spolar ner dammet med duschen. Att du själv beklagar dig för att vara "asbesttekniker" vad det nu är? Är ingen anledning till att skrämma upp folk i onödan.

Att byta ut blandaren mot två nya tycker jag är en dålig idé, helt enkelt. Men det har inget med asbest att göra. Bara rätt mycket pengar rakt i sjön.
Hej och tack. Att du som lekman(kvinna)? Inte besitter mer kunskap om asbest är oroande. Ta och gå en kurs så får vi se hur du ser på saken därefter. Att "bara borra" några hål i ett kakel som mycket väl kan innehålla asbest fibrer må kännas oskyldigt. Om inte vi var miljarder människor på hela jordklotet som tänkt samma sak, men vad vet jag, att leva i ett asbestkontaminerat hus resten av livet är kanske jättebra (ironi) nej asbest är så små mikrobiska fibrer som både tar sig överallt och sätter sig fast precis överallt. Och det finns inget som bevisar att gemene man måste utsättas för asbest si eller så längre och så mycket för att riskera att bli sjuk. Då forskning visat att det har räckt med 5 minuters kontakt för vissa medans vissa har ett helt oskyddat arbetsliv inom asbest bakom sig utan minsta symptom eller sjukdom. Så det finns absolut inga garantier och framförallt så ska man väl kanske inte utsätta andra för asbest i onödan om man vet att det förekommer. Men vad vet jag🤷 asbesttekniker-utbildad och certifierad för att hantera asbest vid rivning/sanering/hantering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.