G gaia skrev:
Jag skulle skura golvet ordentligt med såpa och se om det blir lättare att acceptera. Måla golvet i svart/vit är inte det enklaste. Ska du måla över fogarna också? Det är ju dom som åldras och ser värst ut. Risken är att kanterna blir inte så skarpa för det är svårt att inte kladda över kanterna.
Som du var på ska en större spegel göra skillnad men du kanske kan sätta en eller fler speglar på andra väggar i stället för att riva skåpet? En spegelkomposition kan bli en fin accent som skapar känsla att rummet är större.
Om det var mitt badrum så skulle jag måla om väggarna och taket, skaffa en fin golvmatta och en drapperi som inte behöver vara dyster. Skulle hänga några speglar som tål fukt. Skulle spara pengarna till en totalrenovering i framtiden.
Jag har testat att skura golvet ordentligt, men tycker faktiskt inte att det blir särskilt mycket bättre. Tanken är inte heller att måla över hela golvet eller fogarna rakt av, utan snarare att göra ett rutnät med maskeringstejp och måla en ruta i taget för att få det så jämnt och prydligt som möjligt. Eftersom golvytan är så pass liten känns det ändå ganska görbart tidsmässigt. Nuvarande fogar är dessutom redan målade med vit färg sedan tidigare, och den har börjat skava av på flera ställen, så fogarna hade behövt fyllas i eller åtgärdas oavsett.

Om jag väljer att behålla skåpet känner jag också att jag behöver göra något åt nuvarande spegel. Framför allt kanterna ser rätt tråkiga och slitna ut idag, så där hade man kanske kunnat rama in den med trä eller göra någon annan enklare lösning för att lyfta helhetsintrycket lite. 👍

Jag skulle inte rekommendera att måla golvet, de klinkergolv jag sett målade har alla sett kluddigt amatörmässiga ut. Foga om det isf.

• Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag skulle inte rekommendera att måla golvet, de klinkergolv jag sett målade har alla sett kluddigt amatörmässiga ut. Foga om det isf.
Färgen brukar även släppa fläckvis efter ett tag.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Den här lampan ger retrokänsla och är till salu billigt:
IMG_2547[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För väggmontering över kabelutlopp eller infällt väggdosa. På bilden bara tillfälligt monterad med sladd. Två extra oanvända kupor medföljer.

J
Jag skulle nog tänka att hellre måla en svart rand ovanför kaklet än kakellist, iofs är det nog inte jättesvårt att sätta en sådan, men vill du göra en budgetrenovering är måla tex gallren vid badkaret, måla om väggar och tak och tänker jag. Börja byta saker, sätta dushväggar osv blir det snabbt dyrt. Hyllor, lampor, toasits låter alla som bra förslag. Snyggt dushdraperi. Men jag tror man kan få lampor och hyllor för betydligt mindre än många av förslagen och att det ändå ser bra ut. Jag tänker om det är en temporär renovering så lägg inte för mycket pengar. Färg och piffiga tillbehör tror jag går att få både snyggt och för lite pengar...

• Gilla
Plommonkompott och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
TRJBerg TRJBerg skrev:
Då är det inte "de" som kan köpas. Att falska recensioner kan köpas är inte nödvändigtvis så att det är på uppdrag av eller under kontroll av Trustpilot.
Och det är ofta enkelt att upptäcka det.
Recensionerna, det är dom som kan köpas

I det där badrummet kan man göra stora förändringar på liten budget. Hade det varit mitt badrum hade jag målat golvet. 2-färgat ger, för mig, ett stökigt intryck när ytan är så begränsad. Tak och vägg ovanför kaklet i samma kulör. Inte vitt tak. Har man samma kulör på de båda ytorna som möter varandra trollar man bort gränserna och volymen känns större. Byt toasits. Sätt en, eller 3, tavlor på väggen bakom toaletten. Häng en ampel med grön växt, äkta eller plast, i hörnet vid badkaret. Liten mjuk matta på golvet. Byt ut den lampan till något som ger ett mjukt ljus.
Separat blandare vid badkaret är den extra lyxen som kostar lite mer men som såklart ger mycket för bekvämligheten.

TRJBerg
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Recensionerna, det är dom som kan köpas
Ja men det gäller alla sådana sajter. Men de ska man kolla, det är ofta enkelt att se om det är fallet.
(Annars brukar jag kolla på allabolag etc.)

T Therese Winblad skrev:
I det där badrummet kan man göra stora förändringar på liten budget. Hade det varit mitt badrum hade jag målat golvet. 2-färgat ger, för mig, ett stökigt intryck när ytan är så begränsad. Tak och vägg ovanför kaklet i samma kulör. Inte vitt tak. Har man samma kulör på de båda ytorna som möter varandra trollar man bort gränserna och volymen känns större. Byt toasits. Sätt en, eller 3, tavlor på väggen bakom toaletten. Häng en ampel med grön växt, äkta eller plast, i hörnet vid badkaret. Liten mjuk matta på golvet. Byt ut den lampan till något som ger ett mjukt ljus.
Separat blandare vid badkaret är den extra lyxen som kostar lite mer men som såklart ger mycket för bekvämligheten.
Tack för tipsen! :-) Hur hade du målat golvet? Så beige vägg och beige tak t.ex.? Riskerar det inte att det känns som en grotta då?

Plommonkompott Plommonkompott skrev:
Tack för tipsen! :-) Hur hade du målat golvet? Så beige vägg och beige tak t.ex.? Riskerar det inte att det känns som en grotta då?
Inte alls! 🙂 En varm greige kulör skulle göra susen. Vitt är kallt och hårt. Golvet skulle kunna gå i ett par nyanser mörkare greige. Skrapa ur fogen och fyll upp med ny i samma färg som golvet för ett enhetligt intryck. Så få kulörer som möjligt när ytan/volymen är liten gör intrycket lugnare och större. Putsa också upp gallret på golvbrunnen.
En glasvägg vid duschen kan bli svårt att få in, tänker jag. Byter du inte kran är glaset i vägen när kranen ska vridas mot badkaret.
Byter du kran och rördragningen görs så kort som möjligt, alltså rakt över från handfat till badkar, behöver du ha en specialtillverkad duschvägg med urtag i glaset för att kunna gå förbi rören.
Det finns många snygga draperier som kostar en bråkdel av glasmästarens första besök för mätning hos dig 😄 Välj då ett draperi som är mjukt och följsamt. Är det för plastigt blir det stelt och ser billigt ut.

Plommonkompott Plommonkompott skrev:
Hej på er,

Jag har nyligen köpt en väldigt trevlig bostadsrätt, men badrummet är det enda jag verkligen känner att jag vill göra något åt. Problemet är att det är extremt litet, cirka 2,5–3 kvm, även om takhöjden på 2,70 m hjälper lite.

Jag har varken budget eller ambition att totalrenovera badrummet. Dels känns det svårt att motivera en större investering i ett så pass litet utrymme, dels tycker jag att det i grunden fungerar helt okej. Målet är därför att fräscha upp det så mycket som möjligt med relativt små medel och smarta lösningar. Budgeten är ungefär 40 000 kronor inkl. material och arbete.

Mina initiala planer ser ungefär ut så här:

– Föregående ägare målade väggarna ovanför kaklet knallgula, och dessutom är plafonden gul, vilket gör att hela badrummet känns väldigt dassigt. Planen är därför att måla om allt ovanför kaklet i någon varm beige ton eller "greige" och sätta in en snyggare lampa med bättre ljus. Taket ska målas vitt. Jag funderar även på om man ska ha någon form av snobbkant mellan tak och vägg i ett så här litet badrum, eller om det bara gör att det känns rörigare. Jag målar detta själv.

– Golvet är svartvitt schackrutigt, vilket jag faktiskt tycker har charm, så tanken är att måla/fräscha upp golvet men behålla schackrutemönstret för att få kvar lite karaktär. Jag målar även detta själv.

– I dagsläget finns bara en gemensam blandare för både dusch och tvättställ. Planen är att bygga om detta så att duschen får en egen blandare och regndusch, medan tvättstället får en separat blandare.

– Toaletten är relativt ny och kommer därför att behållas. Däremot vill jag byta ut tvättstället till ett grundare alternativ eftersom nuvarande tvättställ (56x46 cm) tar upp väldigt mycket plats visuellt och praktiskt i ett så litet rum.

– Jag har även ett äldre badrumsskåp som är integrerat i väggen. Själva lösningen känns egentligen ganska smart eftersom det inte bygger ut särskilt mycket (kanske 4 cm), så jag funderar på att försöka utnyttja det i stället för att riva ut det. I dagsläget sitter en klassisk retrolösning med spegeldörrar som är justerbara i sidled (på två axlar), men jag funderar på om man hade kunnat montera en betydligt större spegel där för att få badrummet att kännas större och ljusare. Hur detta bäst görs har jag ingen aning om.

Utöver detta är jag ganska blank. Jag har i princip ingen erfarenhet av badrumsrenoveringar och kommer därför att leja ut nästan allt arbete (förutom målningen). Mina initiala planer får självklart ratas om jag tänker dumt.

Alla tips tas tacksamt emot! 🙏
Hade kanske tagit ut badkaret och satt in en duschhörna med dörrar som skjuts in när den inte används. Ger mer plats och luftigare intryck?!

M Mette Törnblad skrev:
Hade kanske tagit ut badkaret och satt in en duschhörna med dörrar som skjuts in när den inte används. Ger mer plats och luftigare intryck?!
Det funkar antagligen inte för det är antagligen ett betonggolv under karet och bakom saknas det säkert kakel.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Mette Törnblad skrev:
Detta triggar en komplett badrumsrenovering.

• Gilla
Plommonkompott och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Detta triggar en komplett badrumsrenovering.
Det är riskabelt när inte stammen är bytt för du kan få en skada dagen efter renoveringen om något går sönder i väggen m.m

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Just så. Låt badkaret sitta där det sitter, vilket jag har för mig var meningen här.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.