Hej på er,
Jag har nyligen köpt en väldigt trevlig bostadsrätt, men badrummet är det enda jag verkligen känner att jag vill göra något åt. Problemet är att det är extremt litet, cirka 2,5–3 kvm, även om takhöjden på 2,70 m hjälper lite.
Jag har varken budget eller ambition att totalrenovera badrummet. Dels känns det svårt att motivera en större investering i ett så pass litet utrymme, dels tycker jag att det i grunden fungerar helt okej. Målet är därför att fräscha upp det så mycket som möjligt med relativt små medel och smarta lösningar. Budgeten är ungefär 40 000 kronor inkl. material och arbete.
Mina initiala planer ser ungefär ut så här:
– Föregående ägare målade väggarna ovanför kaklet knallgula, och dessutom är plafonden gul, vilket gör att hela badrummet känns väldigt dassigt. Planen är därför att måla om allt ovanför kaklet i någon varm beige ton eller "greige" och sätta in en snyggare lampa med bättre ljus. Taket ska målas vitt. Jag funderar även på om man ska ha någon form av snobbkant mellan tak och vägg i ett så här litet badrum, eller om det bara gör att det känns rörigare. Jag målar detta själv.
– Golvet är svartvitt schackrutigt, vilket jag faktiskt tycker har charm, så tanken är att måla/fräscha upp golvet men behålla schackrutemönstret för att få kvar lite karaktär. Jag målar även detta själv.
– I dagsläget finns bara en gemensam blandare för både dusch och tvättställ. Planen är att bygga om detta så att duschen får en egen blandare och regndusch, medan tvättstället får en separat blandare.
– Toaletten är relativt ny och kommer därför att behållas. Däremot vill jag byta ut tvättstället till ett grundare alternativ eftersom nuvarande tvättställ (56x46 cm) tar upp väldigt mycket plats visuellt och praktiskt i ett så litet rum.
– Jag har även ett äldre badrumsskåp som är integrerat i väggen. Själva lösningen känns egentligen ganska smart eftersom det inte bygger ut särskilt mycket (kanske 4 cm), så jag funderar på att försöka utnyttja det i stället för att riva ut det. I dagsläget sitter en klassisk retrolösning med spegeldörrar som är justerbara i sidled (på två axlar), men jag funderar på om man hade kunnat montera en betydligt större spegel där för att få badrummet att kännas större och ljusare. Hur detta bäst görs har jag ingen aning om.
Utöver detta är jag ganska blank. Jag har i princip ingen erfarenhet av badrumsrenoveringar och kommer därför att leja ut nästan allt arbete (förutom målningen). Mina initiala planer får självklart ratas om jag tänker dumt.
Alla tips tas tacksamt emot! 🙏
Jag har nyligen köpt en väldigt trevlig bostadsrätt, men badrummet är det enda jag verkligen känner att jag vill göra något åt. Problemet är att det är extremt litet, cirka 2,5–3 kvm, även om takhöjden på 2,70 m hjälper lite.
Jag har varken budget eller ambition att totalrenovera badrummet. Dels känns det svårt att motivera en större investering i ett så pass litet utrymme, dels tycker jag att det i grunden fungerar helt okej. Målet är därför att fräscha upp det så mycket som möjligt med relativt små medel och smarta lösningar. Budgeten är ungefär 40 000 kronor inkl. material och arbete.
Mina initiala planer ser ungefär ut så här:
– Föregående ägare målade väggarna ovanför kaklet knallgula, och dessutom är plafonden gul, vilket gör att hela badrummet känns väldigt dassigt. Planen är därför att måla om allt ovanför kaklet i någon varm beige ton eller "greige" och sätta in en snyggare lampa med bättre ljus. Taket ska målas vitt. Jag funderar även på om man ska ha någon form av snobbkant mellan tak och vägg i ett så här litet badrum, eller om det bara gör att det känns rörigare. Jag målar detta själv.
– Golvet är svartvitt schackrutigt, vilket jag faktiskt tycker har charm, så tanken är att måla/fräscha upp golvet men behålla schackrutemönstret för att få kvar lite karaktär. Jag målar även detta själv.
– I dagsläget finns bara en gemensam blandare för både dusch och tvättställ. Planen är att bygga om detta så att duschen får en egen blandare och regndusch, medan tvättstället får en separat blandare.
– Toaletten är relativt ny och kommer därför att behållas. Däremot vill jag byta ut tvättstället till ett grundare alternativ eftersom nuvarande tvättställ (56x46 cm) tar upp väldigt mycket plats visuellt och praktiskt i ett så litet rum.
– Jag har även ett äldre badrumsskåp som är integrerat i väggen. Själva lösningen känns egentligen ganska smart eftersom det inte bygger ut särskilt mycket (kanske 4 cm), så jag funderar på att försöka utnyttja det i stället för att riva ut det. I dagsläget sitter en klassisk retrolösning med spegeldörrar som är justerbara i sidled (på två axlar), men jag funderar på om man hade kunnat montera en betydligt större spegel där för att få badrummet att kännas större och ljusare. Hur detta bäst görs har jag ingen aning om.
Utöver detta är jag ganska blank. Jag har i princip ingen erfarenhet av badrumsrenoveringar och kommer därför att leja ut nästan allt arbete (förutom målningen). Mina initiala planer får självklart ratas om jag tänker dumt.
Alla tips tas tacksamt emot! 🙏
Jag tycker att du tänker i rätt banor, själv hade jag kanske gjort mig av med badkaret också om det är något du kan leva med? Det blir ju förstås inget badande då men på bytet får du ju att blir mer utrymme! Du kan få ännu mer utrymme om du också satsar på att ha en hörn dusch. Jag hade nog också målat om, gul är en fin färg, men tror inte det passar i ett badrum.
Jag tror också att man kan komma långt med inredning också. Ett duschdraperi är ju ett stort visuellt element, det finns ju många snygga draperier som liknar linnen nu för tiden. Jag hade skaffat några snygga och gedigna beslag också och sedan hängt upp bomullshandukar.
Jag tror också att man kan komma långt med inredning också. Ett duschdraperi är ju ett stort visuellt element, det finns ju många snygga draperier som liknar linnen nu för tiden. Jag hade skaffat några snygga och gedigna beslag också och sedan hängt upp bomullshandukar.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 610 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 610 inlägg
Jag övervägde absolut att sätta in en hörndusch, men under badkaret är det liksom "inget" (inga plattor/golv). Det innebär att jag kommer få sätta nytt tätskikt (och ytskikt). Det är liksom sten/jord där under. Eftersom badkaret utgör typ 50 % av badrumsytan kommer ju en totalrenovering ligga lika nära till hands. Tydligen är detta vanligt i badrum från 40-talet 😆...N Nash John skrev:Jag tycker att du tänker i rätt banor, själv hade jag kanske gjort mig av med badkaret också om det är något du kan leva med? Det blir ju förstås inget badande då men på bytet får du ju att blir mer utrymme! Du kan få ännu mer utrymme om du också satsar på att ha en hörn dusch. Jag hade nog också målat om, gul är en fin färg, men tror inte det passar i ett badrum.
Såvitt avser duschdraperi tänker jag att det kanske är aktuellt att köpa en justerbar glasvägg (likt en sån här: https://hillceramic.se/shop/badrum/...num0YXkrUywHb8XYtmIr_9Au-kvmAsH0aAvc7EALw_wcB). Det tar kanske bort den dystra känslan av ett draperi.
Även bra tips med handduksbeslagen. Tack!
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 610 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 610 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Du skulle nästan kunna kopiera min lösning rakt av
Scrolla ner i första inlägget i tråden så ser du en sketchup på badrummet
https://www.byggahus.se/forum/threa...0-talslagenhet-och-villa.229497/#post-1935762
Visa bilaga 105558
Slutresultat
https://www.byggahus.se/forum/threa...genhet-och-villa.229497/page-261#post-5829753
Det smarta med lösningen är att duschdörrarna är bara 800x800 men du får 1000x800 då djupet av den vägghängda toaletten nyttjas
Scrolla ner i första inlägget i tråden så ser du en sketchup på badrummet
https://www.byggahus.se/forum/threa...0-talslagenhet-och-villa.229497/#post-1935762
Visa bilaga 105558
Slutresultat
https://www.byggahus.se/forum/threa...genhet-och-villa.229497/page-261#post-5829753
Det smarta med lösningen är att duschdörrarna är bara 800x800 men du får 1000x800 då djupet av den vägghängda toaletten nyttjas
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Undrar över vad som är tanken med att måla golvet? Är det original klinkerplattor som ligger där så tänker jag att det finns en viss poäng att inte försämra hur de kan andas när man har ett golv utan tätskikt under.
Jag skulle föreslå en enkel modernisering med färg och nytt spegelskåp. Att byta blandaren blir inte bra, du får en massa rör som går åt olika håll. Jag hade valt våtrumsfärg.
Kanske kan du sätta upp en modern handdukstork bakom toastolen också?
Kanske kan du sätta upp en modern handdukstork bakom toastolen också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultat blev kanon, men det kostar mer än 40 000 kronor ;-). Hade jag totalrenoverat badrummet hade jag definitivt kört på en liknande lösning.AndersMalmgren skrev:
I dagsläget är plattorna svarta/väldigt mörkgrå och "mörkvit"/beige. Jag vill ha svart-vitt-rutigt helt enkelt. Tanken är alltså att det ska se bättre ut. Golvet ser allmänt slitet ut och är avskavt här och där. En uppfräschning helt enkelt.R Räknenisse skrev:
Snyggt! Ser väldigt simpelt och bra ut. Förgrenaren tänker jag hamnar under tvättstället, så problemet med rören ser jag inte riktigt. Det till tvättstället kommer inte synas mer än det gör nu och det till regnduschen kommer gå längs med badkarskanten till höger (och i så fall via två hål igenom bakstycket för den eventuella justerbara duschväggen jag sätter upp).pelpet skrev:
Vad tror du om en kakelbård/kantlist/bröstlist i övergången mellan kakel och vägg? Antingen något subtilt eller något likt denna: https://www.sekelskifte.com/product...tX8P-F2DLx0afgVpC_Be6PFNZpOoJaZBoCaWIQAvD_BwE
Jag är fullt medveten om att det inte är helt tidsenligt, men det är likafullt snyggt!