Gick händelserna i förväg och demonterade innerdörr och tröskel in till tvättstugan då vi behöver höja alla innerdörrar pga ny parkett. Vi fick bräcka och lirka för att få bort tröskeln som vi sedan förstod satt fast i tätskiktet.. Första klinkerraden mot tröskeln har vi också lyckats lossa när vi höll på. Behöver man göra om hela tätskiktet eller kan man reparera detta på något magiskt sätt? Har dessvärre inte koll på fabrikat men ser ut att vara gummi och en grå remsa/folie. Tar tacksamt emot hjälp!!

• IMG_FDADA0BA-8609-4953-9358-274C96A6031A.JPEG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_E1EFA5C8-731C-4443-AF8F-756124E09603.JPEG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
För att kunna reparera på ett korrekt sätt behöver man veta vilket tätskikt som används.

Jag hade bara tryckt dit en ny tröskel (och fixat med plattorna förstås).

• Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
Det ser inte ut som tätskiktet har varit korrekt innan heller. Det skall vara ett uppvik av tätskiktsfolie mot tröskeln. Antingen om det är foliebaserat tätskikt (efter 2011- 12), eller rollat tätskikt före det. I fallet rollat tätskikt, så skall det vara en fiberremsa uppvikt mot tröskeln. Av bilden att döma har det bara varit någon tätningsmassa mot tröskeln.

Formelt fel, men du kan återställa till samma tveksamma, men i praktiken fungerande nivå med ex. silikonfog mellan tröskel och klinkers. Se bara till att du kan få silikon ända ned till tätskiktet från golvet.

Men dettat är en tvättstuga? Ingen dusch i rummet? I så fall kommer det i praktiken att fungera.

• Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser inte ut som tätskiktet har varit korrekt innan heller. Det skall vara ett uppvik av tätskiktsfolie mot tröskeln. Antingen om det är foliebaserat tätskikt (efter 2011- 12), eller rollat tätskikt före det. I fallet rollat tätskikt, så skall det vara en fiberremsa uppvikt mot tröskeln. Av bilden att döma har det bara varit någon tätningsmassa mot tröskeln.

Formelt fel, men du kan återställa till samma tveksamma, men i praktiken fungerande nivå med ex. silikonfog mellan tröskel och klinkers. Se bara till att du kan få silikon ända ned till tätskiktet från golvet.

Men dettat är en tvättstuga? Ingen dusch i rummet? I så fall kommer det i praktiken att fungera.
Hur gör man med uppviket sen? Skärs det av i höjd med golvnivån eller ska det upp mer på karmen? Om det senare, hur gör man snyggt efteråt?

Regeln är att det skall var mer än 20 mm från golvbrunnens överkant upp till uppvikets slut. Men det skall vara uppvikt minst till översida av klinkers, även om det blir mer än 20mm. Men har du ett rum med inget eller lite fall mot brunnen, så kan uppviket behöva gå högre än ovansida klinkers.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
G
Jag vek upp mot tröskel efter att golvet var klart skar jag bort resterande matrial någon mm över klinkerna sedan på med mjukfog.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag hade satt in en ny tröskel och sedan fyllt utrymmet mellan klinkern och tröskeln med en fukttät massa. Jag hade börjat med att sätta massa mot klinkern redan innan tröskeln kommer på plats för att visuellt kunna försäkra mig om att inga fickor uppkommer.

• Gilla
AmandaN och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Regeln är att det skall var mer än 20 mm från golvbrunnens överkant upp till uppvikets slut. Men det skall vara uppvikt minst till översida av klinkers, även om det blir mer än 20mm. Men har du ett rum med inget eller lite fall mot brunnen, så kan uppviket behöva gå högre än ovansida klinkers.
Fattar! Har lite special i källaren pga snålt med takhöjd, nog därför plattsättaren drog upp tätskikt på karm, ovanför klinkersen. Jag fattar inte hur jag ska få det snyggt nu. Ej kakel/klinker på väggar bredvid så skulle se galet ut med en platta där. Kanske får bygga ut karmen med en "offerbräda"/smyglist. Osannolikt men möjligt med vatten där.

Förlåt AmandaN för jag kapade din tråd.

Jag som är dum kanske... men är tröskeln nära duschen? Alltså spelar det någon roll ifall tätskiktet har blivit kass där?

• Gilla
kjelland och 1 till
  • Laddar…
F Fresafres skrev:
Jag som är dum kanske... men är tröskeln nära duschen? Alltså spelar det någon roll ifall tätskiktet har blivit kass där?
Hela golvet är våtzon 1 oavsett storlek, så samma krav på korrekt utförande oavsett var i rummet det är.

• Gilla
AmandaN
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Tack! Huset är från 2011, ser ut som att det är en typ av folie ovan massan som va uppvikt mot tröskeln.. Det är en tvättstuga med teknik så som vattenberedare och värmepump.
Om man vill göra det korrekt för att slippa ev problem i framtiden med försäkringsbolag, då borde man göra om?

AmandaN AmandaN skrev:
Tack! Huset är från 2011, ser ut som att det är en typ av folie ovan massan som va uppvikt mot tröskeln.. Det är en tvättstuga med teknik så som vattenberedare och värmepump.
Om man vill göra det korrekt för att slippa ev problem i framtiden med försäkringsbolag, då borde man göra om?
Vilka problem med försäkringsbolag har du tänkt att du skall få?

Vattnet bör aldrig nå tröskeln i ett korrekt utfört badrum. Det skall luta minst 2 cm, vilket gör att det enbart är täppt brunn som kommer att kunna orsaka det. Men har du täppt brunn så kommer vattnet med största sannolikhet rinna över tröskeln också, så det hjälpte ju inte. Detta kommer inte att hindra dig från att få ut försäkringen. Det är bara om det som är felaktigt utfört är orsaken till vattenskadan som du inte får ut den.

I mitt hus så fick jag vattenskada pga en läckande rörkoppling. Ingen, varken besiktningsman eller hantverkarna brydde sig ens om att titta på den, inte ens när jag försökte få dem att titta på den för att få ett utlåtande rörande vad felet var.

Om det smygläcker vatten i den av dig orsakade skadan så får du inte full täckning på försäkringen.

Om du vill undvika denna (lilla) risk så plockar du in en hantverkare som försiktigt river delar av badrummet runt dörrposten, som skarvar tätskiktet och som sedan sätter ny klinker. Detta leder då till:
1) större risk för nya vattenskador eftersom du flyttat riskområdet in i rummet
2) risk att du inte hittar samma klinker/kakel
3) risk att hela badrummet måste göras om för att man inte klarar av att laga befintligt tätskikt

Jag hade tätat det så gott det går och satt dit en ny tröskel.

I praktiken är det extremt svårt att ta loss en tröskel till ett badrum utan att riva sönder tätskiktet, något att tänka på till nästa gång...

• Gilla
Aritan och 3 till
  • Laddar…
Njaa.. OM det är etrt foliebaserat tätskiktsystem, så kall det vara möjligt att knacka bort en del plattor (men risken att de spricker är väldigt stor), frilägga så att ny folie kan limmas med 10 cm överlapp. Men det är ett stort, riskabelt jobb. Klinkerplattorna måste knackas bort försiktigt, Folien friläggas utan att skada den.

Skall detat vara helt "by the book", så måste du fä tag på instruktioner på exakt hur just detta fabrikat av folie kan skarvas,

2011 var ett brytningsår. Det utfördes fortfarande våtrum med rollat tätskikt. I så fall kan det du uppfatta som folie vara fiberremsan som skall sitta i alla hörn. Rollat trätskikt går inet att skarva på ett godkänt sätt. Det blir skador om man frilägger yta. Så får man frilägga mer, får en ny skada osv.

Jag skulle inte riva upp mer.

• Gilla
AmandaN och 1 till
  • Laddar…
Hur högt med vatten har du som mest över hela golvet?
2 cm?

Det är ju lite lustigt att det inte finns något krav på tröskel, men om man har tröskel måste tätskiktet vikas upp. Dock bara minst 20 mm över golvbrunnen...

• Gilla
Per Per och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.