13 518 läst ·
106 svar
14k läst
106 svar
Hjälp – världens minsta badrum från 40-talet.
Det där är inte så dumt och kan bli ett fint retrobadrum. Jag skulle inte bekymra mig om särskilt mycket, mest se till att nyttja väggar för förvaring. Rörhyllor är praktiska för t.ex. handdukar, häng på S-krokar om du vill hänga upp t.ex. städredskap.
Jag skulle absolut inte montera glas/plastdörrar istället för draperi, ytterst opraktiskt och tar bara massa plats.
Måla om om du inte gillar färgerna. Jag skulle kaklat upp i duschhöjd, ~1.80 eller så. För bättre belysning, släng upp en vattentät LED på kaklet. På kaklet sätter du enkelt hyllor med sugpropp eller självhäftande, men de sistnämnda brukar inte klara så hög belastning så ska du ha några schampoflaskor där, fäst med latex istället.
En handdukstork kan du ju peta upp om du vill, med eller utan värme. Utan funkar ju med tid och är enklast om du inte själv kan el eller vatten, eller vill betala hantverkare för det. Annars kan ju den tidigare rörhyllan funka som handdukstork.
Ja, ungefär så skulle jag börja.
Jag skulle absolut inte montera glas/plastdörrar istället för draperi, ytterst opraktiskt och tar bara massa plats.
Måla om om du inte gillar färgerna. Jag skulle kaklat upp i duschhöjd, ~1.80 eller så. För bättre belysning, släng upp en vattentät LED på kaklet. På kaklet sätter du enkelt hyllor med sugpropp eller självhäftande, men de sistnämnda brukar inte klara så hög belastning så ska du ha några schampoflaskor där, fäst med latex istället.
En handdukstork kan du ju peta upp om du vill, med eller utan värme. Utan funkar ju med tid och är enklast om du inte själv kan el eller vatten, eller vill betala hantverkare för det. Annars kan ju den tidigare rörhyllan funka som handdukstork.
Ja, ungefär så skulle jag börja.
Tack för input. Det såldes nyligen en lägenhet i föreningen där de, enligt mitt tycke, hade löst rördragningen på ett väldigt snyggt sätt (se bifogat). Det badrummet är såklart betydligt fräschare än mitt då det är helkaklat, har snyggare plattor och generellt känns mer modernt och påkostat. Samtidigt känns det inte som att jag behöver landa särskilt långt ifrån det resultatet. Regnduschen kommer att placeras på väggen till höger (samma vägg som tvättstället) och alltså inte på långsidan av badrummet.T Thomas_Blekinge skrev:Fundera en gång till om rördragningen. Enda utloppet från väggen är ju där nuvarande blandare sitter. Vill du dra rör därifrån till "fördelaren" under tvättställ och därifrån tillbaka till duschen? Det kommer att bli klumpigt och dyrt. Du kan ju byta blandaren till en ny av samma typ: [länk]
Att dra nya utanpåliggande rör är ett jobb som kan bli snyggt eller jättefult, beroende på hantverkarens begåvning. Avrådes.
Samtidigt tänker jag: hur dyrt kan det egentligen bli? Måleriet räknar jag redan bort då jag har fri tillgång till färg och dessutom kommer att göra det själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt senaste svar har jag lagt upp bilder på en i föreningen som har fått det snyggt med rören.pelpet skrev:
Hur går rören egentligen? Jag ser att det går ner rör från blandaren. Kommer vattnet in där underifrån borde det funka att ta bort blandaren och ersätta med två stycken. Men du kommer att få fula märken på väggen. Det drar också iväg kostnader i ett badrum som redan är gammalt.
Jag tror inte det blir bra med listen. Den riskerar att inte matcha kaklet. Tänker att kakel och list bör köpas tillsammans.
Gällande listen: matcha färgmässigt eller "stil"?
Det finns mer diskreta lösningar också, exempelvis: https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/kakel/kakelbard-och-kakeldekor/kakelbard-konradssons-evolution-torello-vit-blank-2x15-cm/p-1027926?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gbraid=0AAAAAD8-GQkIsp8aNecXb476HPfIdiFtS&gclid=CjwKCAjwn4vQBhBsEiwAq3hhN0Nx1dsHOxcGABAfdmaZ0TZhxkN8s7T4YdxXvGizW_PnU_AcaNcHchoCfJQQAvD_BwE
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Kanterna på spegeln är rätt risiga och stör mig en hel del. Om den går att restaurera eller limma på en större spegel ovanpå nuvarande vore det toppen. Alternativt kan man sätta någon slags ram på spegeln, så det rent optiskt blir bättre.Fridzor skrev:
Eftersom du inte ska/kan helrenovera tänker jag att det är klokt att bevara och stärka retrokänslan i badrummet.
Spegeln: Spara! Den är guld ur ett retro perspektiv. Överväg att tillföra ytterligare spegel på annan vägg om du vill ha mer spegelyta. Du kan exempelvis ha en liknande spegel över toaletten. Eller, om du förlägger duschandet till den plats där det är nu så kan du sätta ett spegelglas som täcker hela väggen bakom toaletten, över kaklet. Kanske med en liten marmorhylla under, som också löper längs hela den väggen. Skulle göra underverk för den upplevda storleken på rummet. Du kommer dock behöva putsa bort en del stänk från duschen.
Uppfattat. Däremot är det avskavt på flera rutor och behöver fixas till. Ett alternativ är att sätta över sån där trendig dekorfilm, men det känns som en fattig nödlösning.Fridzor skrev:
Blandning mellan ljust, sobert och lyxigt antar jag. Jag har funderingar på att måla med färgen "Soft" från Lady Jotun. Samma färg har jag tänkt ha i sovrummet. Något varmare beige. Eftersom ljusinsläppet i sovrummet är toppen och ljusinsläppet i badrummet är obefintligt kommer det upplevas som två olika färger tänker jag. Provmåla får jag se till att göra! Med tanke på att badrummet är så litet tror jag det känns som en Gollum-grotta om jag inte målar det ljust (vitt).Fridzor skrev:
Vägg och takfärg: Välj med omsorg. Fundera på vilken känsla du vill ha. Sobert? Glatt? Lyxigt? Ljust? Mörkt? - Leta fram bilder på interiörer med färg som du gillar där ncs-kod eller förnamn anges. Om du är petig med exakt nyans: provmåla.
Jag hade valt en kulör, snarare än vitt i taket. Antingen samma som väggen eller en matchande.
Smart. Tack! Passar golvet också ;-)...Fridzor skrev:
Hur ser egentligen en lyxig retrolampa ut? Det finns bara en enda vägglampa i badrummet, så all belysning hänger i princip på den.Fridzor skrev:
Stänkskydd: Fullfölj definitivt planen att byta duschdraperi mot glasvägg.
Rördragning till dusch: Kan bli riktigt fint och riktigt retro om du har en duktig hantverkare som gör rördragningen dekorativ.
Detaljer: små detaljer har stor effekt i ett litet badrum. En liten hylla i exempelvis kolmordsmarmor precis över väggkaklet kan göra underverk.
Välj en lyxig retrolampa.
När du har valt övrig interiör: Överväg om en annan färg på fogarna på väggkaklet skulle lyfta rummet ytterligare.
Vad hade du valt för färg på fogarna? Jag nämnde svart som idé för en VVS-kille, men blev ganska snabbt sågad. Han hävdade att folk skulle missta det för asbest (fortfarande oklart hur), så efter det vågade jag inte komma med fler "smarta" idéer.
Toppentips, tack för svaren! 🙌😊
Min plan var egentligen att svartmåla golvbrunnen, inkl. tillhörande kanter, i samband med att jag målar golvet schackrutigt. Tanken var då att köra vita fogar mellan samtliga plattor, inkl. mellan golvbrunnens kant och plattorna runt omkring. Kan ju även massakrera den med Svinto och ev. kroma om den.Fridzor skrev:
Jag kommer i så fall att montera en vikbar glasdörr som går att fälla helt in mot väggen där regnduschen sitter. Antingen blir det en bredare variant med två vikpunkter (en vid väggen och en på mitten), eller en något smalare modell som endast viks in vid väggen. Jag har räknat på att en dörr om cirka 750 mm bör fungera och kunna vikas 90 grader, så att den i princip “försvinner” längs väggen när den inte används.B byabin skrev:Det där är inte så dumt och kan bli ett fint retrobadrum. Jag skulle inte bekymra mig om särskilt mycket, mest se till att nyttja väggar för förvaring. Rörhyllor är praktiska för t.ex. handdukar, häng på S-krokar om du vill hänga upp t.ex. städredskap.
Smart, tack! Riskerar inte en LED på kaklet att få det att se lite billigt ut?B byabin skrev:Måla om om du inte gillar färgerna. Jag skulle kaklat upp i duschhöjd, ~1.80 eller så. För bättre belysning, släng upp en vattentät LED på kaklet. På kaklet sätter du enkelt hyllor med sugpropp eller självhäftande, men de sistnämnda brukar inte klara så hög belastning så ska du ha några schampoflaskor där, fäst med latex istället.
Rörhyllan lär nog få agera handdukstork i stället. I dagsläget har jag ett litet element precis bredvid toaletten där handhanddukarna hänger ovanför, vilket både täcker elementet och gör att handdukarna torkas av värmen från det. Rörhyllan hade för övrigt sannolikt hamnat där den nuvarande hyllan i duschen sitter idag.B byabin skrev:
Grymt. Tack så mycket för svar! 👊🏻😁B byabin skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Jag har bara bra erfarenheter av byggghemma. Men har aldrig behövt reklamera något eller så. 4.2 på trustpilot
Inte handlat så mycket från Bygghemma men en lite har det blivit ändå. Även handlat från andra bolag inom samma koncern. Även fått en trasig armatur där globen var helt trasig. Tog kort vid utlämningsstället, gjorde sedan en reklamation och önskade en ny glob (kändes onödigt med en helt ny armatur). Inget problem och det kom en ny glob efter någon vecka.
Du kan inte göra mycket för 40 tusen och tar du bort badkaret så har du varken golvyta eller väggyta och dessutom kan du stöta på asbest när du frilägger betumen som sitter på väggen bakom badkaret sen så är det antagligen en betongyta under badkaret, så du får nog göra lite småsaker som att byta handfat och badrumsskåp samt måla väggarna men vi får hoppas att jag har fel men jag har rustat massor med badrum av den typen.Plommonkompott skrev:
Hej på er,
Jag har nyligen köpt en väldigt trevlig bostadsrätt, men badrummet är det enda jag verkligen känner att jag vill göra något åt. Problemet är att det är extremt litet, cirka 2,5–3 kvm, även om takhöjden på 2,70 m hjälper lite.
Jag har varken budget eller ambition att totalrenovera badrummet. Dels känns det svårt att motivera en större investering i ett så pass litet utrymme, dels tycker jag att det i grunden fungerar helt okej. Målet är därför att fräscha upp det så mycket som möjligt med relativt små medel och smarta lösningar. Budgeten är ungefär 40 000 kronor inkl. material och arbete.
Mina initiala planer ser ungefär ut så här:
– Föregående ägare målade väggarna ovanför kaklet knallgula, och dessutom är plafonden gul, vilket gör att hela badrummet känns väldigt dassigt. Planen är därför att måla om allt ovanför kaklet i någon varm beige ton eller "greige" och sätta in en snyggare lampa med bättre ljus. Taket ska målas vitt. Jag funderar även på om man ska ha någon form av snobbkant mellan tak och vägg i ett så här litet badrum, eller om det bara gör att det känns rörigare. Jag målar detta själv.
– Golvet är svartvitt schackrutigt, vilket jag faktiskt tycker har charm, så tanken är att måla/fräscha upp golvet men behålla schackrutemönstret för att få kvar lite karaktär. Jag målar även detta själv.
– I dagsläget finns bara en gemensam blandare för både dusch och tvättställ. Planen är att bygga om detta så att duschen får en egen blandare och regndusch, medan tvättstället får en separat blandare.
– Toaletten är relativt ny och kommer därför att behållas. Däremot vill jag byta ut tvättstället till ett grundare alternativ eftersom nuvarande tvättställ (56x46 cm) tar upp väldigt mycket plats visuellt och praktiskt i ett så litet rum.
– Jag har även ett äldre badrumsskåp som är integrerat i väggen. Själva lösningen känns egentligen ganska smart eftersom det inte bygger ut särskilt mycket (kanske 4 cm), så jag funderar på att försöka utnyttja det i stället för att riva ut det. I dagsläget sitter en klassisk retrolösning med spegeldörrar som är justerbara i sidled (på två axlar), men jag funderar på om man hade kunnat montera en betydligt större spegel där för att få badrummet att kännas större och ljusare. Hur detta bäst görs har jag ingen aning om.
Utöver detta är jag ganska blank. Jag har i princip ingen erfarenhet av badrumsrenoveringar och kommer därför att leja ut nästan allt arbete (förutom målningen). Mina initiala planer får självklart ratas om jag tänker dumt.
Alla tips tas tacksamt emot! 🙏
Ingen inspiration att bjuda på direkt utan mer en fundering. Iom att badrummet ser så gammalt ut funderar jag på om inte föreningen har stambyte planerat. Tråkigt att lägga tid energi och pengar på något som rivs upp alldeles strax. Bara en tanke.
Helt rätt en renovering borde ha gjorts förlänge sedan med tanke på avloppet och kallvatten röret.P Petra Anneli Eriksson skrev:
Vi har ett liknande badrum där vi bytte till en mindre tvättfat, det ångrar vi idag. Man behöver inte så mycket plats att röra sig, däremot är det bra med ett tvättfat som fångar upp vattenstänk. Handtaget på väggen är väldigt bra för småbarn som tränar vindsurfning!Plommonkompott skrev:
Hej på er,
Jag har nyligen köpt en väldigt trevlig bostadsrätt, men badrummet är det enda jag verkligen känner att jag vill göra något åt. Problemet är att det är extremt litet, cirka 2,5–3 kvm, även om takhöjden på 2,70 m hjälper lite.
Jag har varken budget eller ambition att totalrenovera badrummet. Dels känns det svårt att motivera en större investering i ett så pass litet utrymme, dels tycker jag att det i grunden fungerar helt okej. Målet är därför att fräscha upp det så mycket som möjligt med relativt små medel och smarta lösningar. Budgeten är ungefär 40 000 kronor inkl. material och arbete.
Mina initiala planer ser ungefär ut så här:
– Föregående ägare målade väggarna ovanför kaklet knallgula, och dessutom är plafonden gul, vilket gör att hela badrummet känns väldigt dassigt. Planen är därför att måla om allt ovanför kaklet i någon varm beige ton eller "greige" och sätta in en snyggare lampa med bättre ljus. Taket ska målas vitt. Jag funderar även på om man ska ha någon form av snobbkant mellan tak och vägg i ett så här litet badrum, eller om det bara gör att det känns rörigare. Jag målar detta själv.
– Golvet är svartvitt schackrutigt, vilket jag faktiskt tycker har charm, så tanken är att måla/fräscha upp golvet men behålla schackrutemönstret för att få kvar lite karaktär. Jag målar även detta själv.
– I dagsläget finns bara en gemensam blandare för både dusch och tvättställ. Planen är att bygga om detta så att duschen får en egen blandare och regndusch, medan tvättstället får en separat blandare.
– Toaletten är relativt ny och kommer därför att behållas. Däremot vill jag byta ut tvättstället till ett grundare alternativ eftersom nuvarande tvättställ (56x46 cm) tar upp väldigt mycket plats visuellt och praktiskt i ett så litet rum.
– Jag har även ett äldre badrumsskåp som är integrerat i väggen. Själva lösningen känns egentligen ganska smart eftersom det inte bygger ut särskilt mycket (kanske 4 cm), så jag funderar på att försöka utnyttja det i stället för att riva ut det. I dagsläget sitter en klassisk retrolösning med spegeldörrar som är justerbara i sidled (på två axlar), men jag funderar på om man hade kunnat montera en betydligt större spegel där för att få badrummet att kännas större och ljusare. Hur detta bäst görs har jag ingen aning om.
Utöver detta är jag ganska blank. Jag har i princip ingen erfarenhet av badrumsrenoveringar och kommer därför att leja ut nästan allt arbete (förutom målningen). Mina initiala planer får självklart ratas om jag tänker dumt.
Alla tips tas tacksamt emot! 🙏
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Ja, kan Bygghemma få det till en transportskada och lämpa över kostnaden på någon annan så fungerar supporten. Däremot om det är de själva som måste betala kan det ta månader att få några pengar/ersättningsprodukt. Enligt många inlägg i forumet.Purre skrev:
Inte handlat så mycket från Bygghemma men en lite har det blivit ändå. Även handlat från andra bolag inom samma koncern. Även fått en trasig armatur där globen var helt trasig. Tog kort vid utlämningsstället, gjorde sedan en reklamation och önskade en ny glob (kändes onödigt med en helt ny armatur). Inget problem och det kom en ny glob efter någon vecka.