Vi ska renovera badrummet på stugan. I samma seans planerar vi att den befintliga pumpen som pumpar vatten från sjön, humusfiltret (Watermax) och UV filtret som idag huserar inne i badrummet och orsakar mycket oljud (pumpen) ska då flytta ut till en nytt pumphus. Pumphuset ska byggas på badrummets yttervägg. Fönstret på bild ska täckas.

Pumphuset ska isoleras, där behövs avlopp (pga filtret som backspolar ca 100-150 liter var 4e dag),ventilationsöppning, el förstås, frostvakt, belysning och dörr förstås. Måtten ca 1m djup och 1,5m brett. Takhöjd blir knappt 2m. Lutande tak, betongpannor. Träpanel i Falu rödfärg.

Huset står på betongplintar och är byggd 70-tal. Jag vill nu planera inför bygget som ska dra igång någon gång under sommaren som det ser ut. Jag har byggt altaner, renoverat badrum och andra vanliga projekt. Jag skulle verkligen behöva hjälp med hur jag ska konstruera pumphuset. Den ska helst hålla i 30 år..

Jag behöver råd om allt från om markskruv kan vara lämpligt, infästning mellan bjälklag och markskruv, väggarnas konstruktion, val av isolering, ja allt. Finns det färdiga ritningar ni kan hänvisa till så är jag förstås mycket tacksam. Bifogas enkel ritning nedan.

Ritning på röd stugvägg med markerad plats för nytt pumphus över fönster och markskruvar nedanför, omgiven av snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.