J Josth skrev:
Först hade 410P 550 W kompressor precis som 310P men de sista årsmodellerna av 410P fick 650 W kompressor (samma som 360P). Man tjänar på att välja 650 W kompressorn vid byte även om den är lite dyrare (undantag om man har ett väldigt litet hus). För att snabbstarta kompressorn kan man bläddra fram till kanal 14 och trycka ner den vänstra knappen. Har kompressorn nyss gått måste den först få tryckutjämna innan man gör detta (viktigt). Kanal 08 måste också vara under kompressorns stopptemperatur.
Jag hade tur och förra ägarna hade tillägsförsäkring på pumpen så i min kastade dom i en kompressor på 650w.

K Kane skrev:
Kontrollera avluftstemperaturen enligt sid 26 i instruktionsboken när kompressorlampan lyser. Skall vara klart lägre än rumstempen.
Jag har bytt kompressorn 2 ggr på min 410P på 10 år.......
Kostar ca 25.000 före rotavdrag.
Oj två gånger :sweat:
Men ja avluftningstempraturen är aldeles för hög! :(

R robertsund skrev:
Oj två gånger :sweat:
Men ja avluftningstempraturen är aldeles för hög! :(
Då kan du räkna med trasig kompressor. Jag frågar min tekniker imorgon vad han säger så återkopplar jag.

G ekaa88 skrev:
Då kan du räkna med trasig kompressor. Jag frågar min tekniker imorgon vad han säger så återkopplar jag.
Okej, ja fråga gärna!

Jag har prata med en rörmockare som jag jobbat mycket med förr. Han ska byta en nibe f410p åt en dam som bara säger att hon behöver en ny pump då hon tycker den låter för mycket. Det är en årsmodell 2006. Om det är tex bara en fläkt som låter (som är enkelt att byta) hade han förslag om att sätta i den o jag vella.
Är detta nått att tänka på? Jag får den gratis såklart, arbetskostnaden att sätta in den då. Det är ju ca 85k mot ca 9k. Men en 2006 års gammal pump då.

Synpunkter?

R robertsund skrev:
Okej, ja fråga gärna!

Jag har prata med en rörmockare som jag jobbat mycket med förr. Han ska byta en nibe f410p åt en dam som bara säger att hon behöver en ny pump då hon tycker den låter för mycket. Det är en årsmodell 2006. Om det är tex bara en fläkt som låter (som är enkelt att byta) hade han förslag om att sätta i den o jag vella.
Är detta nått att tänka på? Jag får den gratis såklart, arbetskostnaden att sätta in den då. Det är ju ca 85k mot ca 9k. Men en 2006 års gammal pump då.

Synpunkter?
Jag förstår inte rikigt, får du en ny fläkt eller vad handlar det om?
Servicekillen kommer förhoppningsvis idag då han hade fått ett akutfall i tisdags som gjorde att han inte kunde komma.

G ekaa88 skrev:
Jag förstår inte rikigt, får du en ny fläkt eller vad handlar det om?
Servicekillen kommer förhoppningsvis idag då han hade fått ett akutfall i tisdags som gjorde att han inte kunde komma.
Okej. Ursäkta om jag var otydlig, men den här damen tänkte kasta hennes nibe 420p på tippen... och rörmockaren trode inte det var nått fel alls på den(han skulle kolla lite på den) Då fråga han om jag skulle ha den istället för att kasta den.

Så jag får en begagnad pump gratis kan man säga (om rörmockaren tyckt det va nått att ha).

R robertsund skrev:
Okej. Ursäkta om jag var otydlig, men den här damen tänkte kasta hennes nibe 420p på tippen... och rörmockaren trode inte det var nått fel alls på den(han skulle kolla lite på den) Då fråga han om jag skulle ha den istället för att kasta den.

Så jag får en begagnad pump gratis kan man säga (om rörmockaren tyckt det va nått att ha).
Men du får inga garantier på delar? På kompressorn fick jag 5 års garanti

G ekaa88 skrev:
Men du får ings garantier på delar? På kompressorn fick jag 5 års garanti
Näe det är klart får inga garantier. Jag har frågat 2 rörmockare nu och ingen av dom varken vill eller rekomenderar att byta kompressor på en pump från -04. Var får man tag på nån som vill det igentligen då?

R robertsund skrev:
Näe det är klart får inga garantier. Jag har frågat 2 rörmockare nu och ingen av dom varken vill eller rekomenderar att byta kompressor på en pump från -04. Var får man tag på nån som vill det igentligen då?
Kollat på NIBES hemsida för att se om du hittar nån som är certifierad av dom?

G ekaa88 skrev:
Kollat på NIBES hemsida för att se om du hittar nån som är certifierad av dom?
Okej jag ska göra det, för 5års garanti på kompressorn lät ju fint!

R robertsund skrev:
Okej jag ska göra det, för 5års garanti på kompressorn lät ju fint!
Ja det fick jag iaf, sen om det är vedertaget eller om nått speciellt denna gång vet jag dock ej

Sådär, då var mitt exp.kärl bytt och frågor ställda.

Allt är taget från servicekillen:

Det är garanterat din kompressor som gått och behöver bytas.

Att byta till den andra 410 är ju rent tärningsspel men kan vara värt det, framförallt om du endast måste ge 9k för bytet som jag förstod på dig.

Räkna med 15-25k för bytet av kompressor.

Även fast nya luft/vatten VP blivit bättre så anser man att dom fortfarande inte betalar sig själva under sin livstid.

Hoppas du blev nått klokare av detta

G ekaa88 skrev:
Även fast nya luft/vatten VP blivit bättre så anser man att dom fortfarande inte betalar sig själva under sin livstid.
?? Visst måste luftvattenvärmepumpar av kvalitetsfabrikat betala sig inom sin livslängd! Kan spara många kWh/år. Går ju också att få med långa garantier och fortsättningsförsäkring om man tror det kan uppstå fel.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
J Josth skrev:
?? Visst måste luftvattenvärmepumpar av kvalitetsfabrikat betala sig inom sin livslängd! Kan spara många kWh/år. Går ju också att få med långa garantier och fortsättningsförsäkring om man tror det kan uppstå fel.
Han menar innan du behöver göra en handpåläggning och laga, jag är bara budbärare.

G ekaa88 skrev:
Sådär, då var mitt exp.kärl bytt och frågor ställda.

Allt är taget från servicekillen:

Det är garanterat din kompressor som gått och behöver bytas.

Att byta till den andra 410 är ju rent tärningsspel men kan vara värt det, framförallt om du endast måste ge 9k för bytet som jag förstod på dig.

Räkna med 15-25k för bytet av kompressor.

Hoppas du blev nått klokare av detta
Hoppas ditt byte gick bra med expansionskärlet! :)

Tack för att du frågade det va jätte snällt! Jag har bett en rörmockare som nibe rekomenderar att ska kolla på den nästa vecka vad det blir för pris med att byta kompressor och om det är nå mer som behövs bytas.

Tänker även säga att jag tar den andra begagnade värmepumpen i morgon hem till mig så länge istället för att slänga den på tippen. Då har jag lite utav en reserv tills nästa vecka beror på felsökningen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.