19 825 läst ·
83 svar
20k läst
83 svar
Hjälp med nibe fighter 410p!
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Okej men kanal 15 är utegivaren väll? Och vad är kanal 16 igentligen det hittar jag inte riktigt? Fungerar det inte att bara "klippa" och isolera trådarna vid inne termostaten? Ja det passar ganska bra nu att testa mig fram också då jag ha tagit bort min gammla kamin i väntan på en ny Aduro h1!J Josth skrev:Det bästa är att tillfälligt koppla bort innegivaren (lossa och isolera trådarna till kanal 15 och 16) och öppna alla termostater på radiatorerna och golvvärmen om man har det. Sedan får man prova sig fram till rätt värmekurva och förskjutning som hela tiden ger precis lagom varmt inne oavsett om det är varmt eller kallt ute. Passar bra att göra nu när det är kyligare väder och inte finns någon solstrålning som påverkar. Själv använder jag kurva 7 med förskjutning 0 i ett ganska välisolerat hus från slutet av 90-talet. Enligt NIBE karta är utgångsvärdena +10,--2 men det stämde inte alls så det måste provas fram för varje hus. Därefter kan man koppla in innegivaren igen och den behöver då bara göra små justeringar av aktuell värmekurva. Det räcker normalt med läge 1 på cirkulationspumpen i de flesta hus. Står också på värmeritningen till huset vilket tryckfall man har i systemet och man kan jämföra med NIBE-manualen att det stämmer.
15 är rumsgivare börvärde och 16 är rumsgivare ärvärde.R robertsund skrev:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Hej. Har nu satt tillbaka rumsgivaren då jag kaminen är igång just nu. Men jag har upptäkt att panntempraturen skiftar otroligt fort mellan 47-53 liksom bara jag står o kollar i va 5 min så. Kan de skifta 6 grader. Är det värkligen normalt?
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
A
Vid 49 grader ska väl elpatronen gå igång och trycka upp det till 53/54 grader. Men 47 låter kallt, hur kallt har du ute? Kör du elpatronen på vanliga inställningar/kraft?R robertsund skrev:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Ja precis 47 låter kallt utan man har duschat eller nått liksom. Jag kör just nu på elpatron 8 kw. Jag tänker mer att är det normalt att pannan sjunker så pass fort? Det är -11 grader ute
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Min 310 gör inte så iaf, den tar rätt lång tid på sig emellan gångerna patronen hoppar igång.R robertsund skrev:
Vet tyvärr inte vad de kan bero på
Antar att man har ett vanligt modulhus som drar 7,5 kW värme vid DUT -20 grader. Är det då -11 grader ute så behöver huset ca 5,8 kW. Om man har 650 W kompressor så ger den ungefär 2 kW värme. Då behöver el-patronen ge ca 3,8 kW. Har man el-patronen inställd på 8 kW så behöver den alltså gå knappt 50 % av tiden. El-patronen går t.ex. 1 minut och är av 1 minut osv. Om man gör av med mycket hushålls-el i huset, vilket också blir till värme, behöver el-patronen gå mindre.
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Hmm okej, börjar fundera på om de är nån temp givare eller nått som som strular
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Fått lite problem med min fighter igen

Lite tips vore guld igen! 
Nu när sommarn närmar sig så provade jag slå av elpatronen då kompressorn borde orka göra jobbet när de är rätt varmt om dagarna. Provade 1,5 dygn men det fungerade inte alls så pannan gick ner i ca 18 grader eller nått.
Som sagt slog igång elpatronen igen och efter det har inte kompressorn velat starta.
I början hördes det att han försöker hosta igång sig 2 gånger då och då men nu hör man inget alls från kompressorn.
Är det helt färdigt med kompressorn tro? Eller några andra tips?
Nu när sommarn närmar sig så provade jag slå av elpatronen då kompressorn borde orka göra jobbet när de är rätt varmt om dagarna. Provade 1,5 dygn men det fungerade inte alls så pannan gick ner i ca 18 grader eller nått.
Som sagt slog igång elpatronen igen och efter det har inte kompressorn velat starta.
I början hördes det att han försöker hosta igång sig 2 gånger då och då men nu hör man inget alls från kompressorn.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Lyser lampan för kompressorn men den går ej?R robertsund skrev:Fått lite problem med min fighter igen
Lite tips vore guld igen!
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Ja det känns som en otroligt typisk tidG ekaa88 skrev:
Prata med en kylgubbe och han prata om nått rör som går igenom tanken som kan sätta igen och är det så kan man lika gärna skrota allt.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Jag bytte endast kompressor, vissa säger att även kondensatorn ska bytas och någon mer del som jag ej minns.R robertsund skrev:
Fick kompressorn bytt, vacumsuget och fyllt system för 13 000kr inkl moms. Jag hade extra försäkring som tog allt utom självrisk som jag ej minns storleken på.
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Det var rätt bra pris måste jag säga! Vad var detta för försäkring?
Jag har kollat lite på att byta kompressorn själv, själva bytet är ju inga problem med lödning, men just själva vaccumet och sedan fyllning som blir svårare då det inte finns nå fasta kranar som det ser ut.
Jag har kollat lite på att byta kompressorn själv, själva bytet är ju inga problem med lödning, men just själva vaccumet och sedan fyllning som blir svårare då det inte finns nå fasta kranar som det ser ut.