Hej allihopa.
Jag behöver hjälp med min Nibe f310 Fighter värmepump från 2004. För några dagar sedan hade kompressorn svårt att starta och gav ifrån sig ett högt ljud vid start, fram till igår, då den började misslyckas med att hålla vattentemperaturen mellan 48 och 54 grader. Så idag bestämde jag mig för att stänga av kompressorn och kompressorvärmaren. När jag öppnade panelen såg jag att kablarna anslutna till temperaturbegränsaren hade smält. Igår när jag slog på elvärmaren tillsammans med kompressorn fluktuerade vattentemperaturen runt 40-42 grader och normaliserades senare mellan 48 och 52 grader. Kanske smälte dessa kablar på grund av en felaktig kompressor, men jag tror att temperaturbegränsaren fortfarande fungerar. Är det en bra idé att korta kablarna lite och ansluta dem igen med nya kontakter eller finns det en fara?

• Öppen panel av en Nibe värmepump, med synliga kretskort, kablar och komponenter. Kablarna anslutna till temperaturbegränsaren är delvis smälta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smälta kablar och svarta märken runt temperaturbegränsaren i en Nibe F310 Fighter värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är över 20 år gammal.
Inte värtatt riva i. Köp en ny. Och på köpet dessutom mycket bättre maskin.
Det är mitt råd.

P Per i Hamrånge skrev:
Den är över 20 år gammal.
Inte värtatt riva i. Köp en ny. Och på köpet dessutom mycket bättre maskin.
Det är mitt råd.
Ja, självklart tänkte jag inte på att laga den. Min idé är att använda den ett tag med bara elvärmaren och kompressorn avstängda, 1-2 månader tills jag får offerter och installerar en ny pump. Tills dess behöver jag varmvatten och ventilation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.