19 825 läst ·
83 svar
20k läst
83 svar
Hjälp med nibe fighter 410p!
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Låter som ett bra beslut!R robertsund skrev:Hoppas ditt byte gick bra med expansionskärlet!
Tack för att du frågade det va jätte snällt! Jag har bett en rörmockare som nibe rekomenderar att ska kolla på den nästa vecka vad det blir för pris med att byta kompressor och om det är nå mer som behövs bytas.
Tänker även säga att jag tar den andra begagnade värmepumpen i morgon hem till mig så länge istället för att slänga den på tippen. Då har jag lite utav en reserv tills nästa vecka beror på felsökningen![]()
Ja 20 minuter tog de för honom att byta och städa efter sig.
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
När man byter kompressor på 310P/410P etc brukar man också samtidigt byta expansionsventil, lågtryckspressostat, förångarpaketet och sätta dit kompressorvärmare på kompressorn om det saknas sedan tidigare. I princip helrenovering av värmepumpsdelen.R robertsund skrev:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Okej, när man har gjort det va är det mer igentligen som kan gå sönder då? För sen är de väll typ bara elpatron, fläktar, tank och lite el kvar?J Josth skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Ja det är samma styrkort i 310P som 410P men 410P har ett extra litet kort för bl.a. fläktstyrningen. Har dock inte märkt något problem med styrkortet, det är ju väldigt basic med enklast möjliga display och några lysdioder. Reläkortet har däremot ett par svartbrända reläer och man undrar hur länge de håller liksom kondensatorerna som ska ge fin 12 V DC utan rippel. Mycket rippel skulle kunna störa styrkortets funktion.
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Nu har en en tekniker vart o kolla på min skapelse.
Och kom fram till att startkondensatorn till frånluftsfläkten är trasig så förmodligen har inte frånluftsfläkten gått på länge. Och det har gjort att kompressor gått varm så motorskyddet på komressorn har löst, så inge ström alls går till kompressorn just nu. Lika att Driftkondensatorn till kompressorn förmodligen är trasig. Ska börja med att byta det så får se vad som händer eftert det!
Och kom fram till att startkondensatorn till frånluftsfläkten är trasig så förmodligen har inte frånluftsfläkten gått på länge. Och det har gjort att kompressor gått varm så motorskyddet på komressorn har löst, så inge ström alls går till kompressorn just nu. Lika att Driftkondensatorn till kompressorn förmodligen är trasig. Ska börja med att byta det så får se vad som händer eftert det!
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Gör du detta jobbR robertsund skrev:Nu har en en tekniker vart o kolla på min skapelse.
Gör du detta jobb själv eller vad har du fått för pris på arbete + delar?R robertsund skrev:Nu har en en tekniker vart o kolla på min skapelse.
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Jag har haft hit en tekniker som hjälpt mig. Men i slutändan var det nog jag som fick hjälp han med elschemat i pupen. Vet ej va det kommer kosta men kan väll knappast va mycket då det tog 1,5 timme och delarna bör väll inte va dyra?G ekaa88 skrev:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Kanske behöver lite tips för att kolla så allt är rätt inställt.
Ska man tillåta körning av elpatron och element hela tiden?
Det var ju bra! Har tidigare inte hört talas om att den typen av motorskydd (till kompressorn?) kunde gå sönder. Fläktarna liksom kompressorn har var sin driftkondensator, inte startkondensator. En traditionell frånluftsvärmepump såsom 410P brukar med enbart kompressorn klara värmen i huset ner till en utetemperatur om ca +6 grader om man är sparsam med varmvattnet. Senast när det blir kallare än så behöver man aktivera el-patronen.
Redigerat:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg
Jasså men det syns tydligt. Laddar upp en bild där man ser att själva stål brickan (motorskydd) är av.J Josth skrev:Det var ju bra! Har tidigare inte hört talas om att den typen av motorskydd (till kompressorn?) kunde gå sönder. Fläktarna liksom kompressorn har var sin driftkondensator, inte startkondensator. En traditionell frånluftsvärmepump såsom 410P brukar med enbart kompressorn klara värmen i huset ner till en utetemperatur om ca +6 grader om man är sparsam med varmvattnet. Senast när det blir kallare en så behöver man aktivera el-patronen.
Okej. Ja inatt var det bara 2 grader här så jag det är nog bäst att elpatronen får vara i drift också.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Låt maskinen själv bestämma över elpatronen, ställ ist in en bra värmekurva så ni är nöjda med temperaturen både på dagen och natten. Du får ju räkna med en betydligt högre elräkning på vintern då elpatronen får gå mkt merR robertsund skrev:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 175 inlägg