Violina Violina skrev:
Eftersom en av definitionerna av kvalitet är "storhet som i ord eller siffror beskriver graden av önskvärda egenskaper hos en produkt eller annat" och du betalar elektrikern för både dennes tid och dennes hantverksskicklighet är det faktiskt så att tiden denne lägger på att göra en installation faktiskt i allra högsta grad bestämmer den upplevda kvaliteten av det utförda arbetet (just detta berör bla Klefsjö och Bergman i boken "Kvalitet, från behov till användning", samt att det även är ett mått på kvaliteten i produktionen på Toyota, vilket Liker beskriver i "The Toyota Way", men där ligger fokus mer på Lean-filosofin).

Edit: Angående vad tråden handlar om så är det något som inte riktigt framgår i trådstarten, ts har hela tiden kommit med nya uppgifter, men tydligen är bakgrunden en utbyggnad/nyinstallation av ett elsystem och det även har förklarats att detta är med en tight budget
...och resonemanget är inte tillämpbart på inlägget jag refererar till, något som du antagligen är väl medveten om.

Nej då, precis som alla andra som har läst tråden är jag övertygad om att även du kan se vad TS resonerar och frågar om.

jbr jbr skrev:
Det tycker jag absolut du kan göra.
Du missförstår nog. Jag konverserar inte med enbart en medlem men eftersom jag citerade en medlem så var givetvis inlägget riktat till denne medlem. Det faktum att man som du, citerar mina inlägg men sedan resonerar om något annat, skapar i regel förvirring. (Att däremot relevant kommentera eller komplettera ett inlägg är ju alltid välkommet.)
Fortsätt gärna skriva dina trevliga inlägg men varför inte bara låta bli att citera något som du sedan inte berör?

Som sagt, det är bekymmersamt att man känner att kvaliteten på ett arbete blir lidande när man jobbar med produkter man inte är van vid. Särskilt i det här fallet då det är fråga om produkter med förhållandevis enkel konstruktion, dvs. elmateriel.
Det är ju synd om kunden som har inhandlat förhållandevis dyra komponenter från t.ex. Jung och då får en installation som inte blir lika väl utförd som om denne hade valt billigare komponenter ur t.ex. apparatserien Exxact pga. att elektrikern inte var van vid den förstnämnda tillverkarens prylar.

Är för övrigt inte tillnärmelsevis en absolut korrelation.
Du hänger upp dig på saker och ting

jbr jbr skrev:
Jaha ja, så det är din uppfattning om vad hela den här tråden handlar om. Det förklarar till viss del dina val av ämnen i dina inlägg.
TS antyder överhuvudtaget inte att han har ambitionen att köpa billiga produkter.
Som vanligt kan @Grizzlybjörnen123 inte låta bli att, som i de flesta trådar, helt utan anledning plötsligt spåna lite om Biltema och du har gjort diverse utläggningar om problem vid installation av undermåliga produkter.
TS har dock aldrig berört ämnet och tråden har verkligen inte primärt handlat om tight budget.

Jag valde dock att kommentera något helt annat, nämligen påståendet att om en elektriker jobbar med materiel denne inte är van vid så resulterar det i sämre kvalitet på jobbet jämfört med om elektrikern väljer sina favoritprylar.
Om det stämmer tycker jag det är mycket bekymmersamt. Det har inget med val av billiga eller dyra produkter att göra.
Varför skulle kvalitén på jobbet bli sämre för? Tidsmässigt tar det längre tid med Biltemas eller julas egna grejer än exempelvis Schneider. En anledning är att Biltemas och julas egna produkter är riktade till hempulare medans Schneider är för proffs.

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför skulle kvalitén på jobbet bli sämre för? Tidsmässigt tar det längre tid med Biltemas eller julas egna grejer än exempelvis Schneider. En anledning är att Biltemas och julas egna produkter är riktade till hempulare medans Schneider är för proffs.
Jag är helt enig i den frågeställningen, varför ska kvalitén på jobbet bli sämre?
Det var precis det som framfördes och som jag också tyckte var märkligt.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
jbr jbr skrev:
Vilket ju även elektrikerfavoriten Schneider har. ;)
Schneider är ett väldigt stort företag, förstår du ens hur stort det är och hur många andra företag de ätit upp som tyckte de var stora?

Jung är äkta tysk ädelplast och jag hoppas de kan hålla sig kvar på marknaden med sin erkända kvalitet, blir lite trist om det bara finns två företag kvar till slut, så är det ju även med bilarna.

M
Om man ska lyssna på vissa elektriker här på forumet så blir man som privatkund lite rädd...
Tänk om en kund behöver installera en extra dvärgbrytare, ska man då vara orolig för att installationen blir sämre gjord eller rent av bristfällig för att man råkar ha tex Hager i sin normcentral men elektrikern tycker bara om Schneider.

Kommer att bli svårt att anlita hantverkare i framtiden om man måste ta hänsyn till en kombination av materialval som en viss hantverkare tycker om eller inte.
Man får väl lägga ut en annons i så fall: Elektriker sökes... Du ska tycka om Hager dvärgbrytare, elkabel från Draka osv.

Jag som betalande kund måste väl få välja vilka material som ska användas, så länge de är godkända att användas i Sverige.
Om jag sen kan handla till lägre pris än vad elektrikern hade fakturerat mig för är ju ytterligare en anledning att få välja vad som ska användas eller inte.

M Mekplatsen skrev:
Om man ska lyssna på vissa elektriker här på forumet så blir man som privatkund lite rädd...
Tänk om en kund behöver installera en extra dvärgbrytare, ska man då vara orolig för att installationen blir sämre gjord eller rent av bristfällig för att man råkar ha tex Hager i sin normcentral men elektrikern tycker bara om Schneider.

Kommer att bli svårt att anlita hantverkare i framtiden om man måste ta hänsyn till en kombination av materialval som en viss hantverkare tycker om eller inte.
Man får väl lägga ut en annons i så fall: Elektriker sökes... Du ska tycka om Hager dvärgbrytare, elkabel från Draka osv.

Jag som betalande kund måste väl få välja vilka material som ska användas, så länge de är godkända att användas i Sverige.
Om jag sen kan handla till lägre pris än vad elektrikern hade fakturerat mig för är ju ytterligare en anledning att få välja vad som ska användas eller inte.
Nu gör du dig själv till åtlöje. En jäkla skillnad på att byta dvärgbrytare eller vägguttag

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
D
Ska jag ha något extra nollplint i min central?

Lista över elcentralstillbehör inklusive dörrar, lås, sammankopplingssats, extra PE/N-plint, bakstycke och färgkod vit RAL 9010.

D Derbyboy skrev:
Ska jag ha något extra nollplint i min central?

[bild]
Hae för mig att Dörren är lika"dyr " som hela kappslingen jag valde bort den hemma ..

D
Frågan gällde extra plint

M Mekplatsen skrev:

Vi kan ta andra ex. Du ringer en målare ,färg finns i garaget nyss köpt b...ema med 90% vatten .. blir du nöjd blir målaren glad? Kommer resultatet bli bra? Kommer tiden/priset dra iväg??

richardtenggren
D Derbyboy skrev:
Den frågan skulle ju vara lätt att svara på om du skissat upp centralen, förslagsvis på hagercentral.se som tidigare föreslagits.
Men ska du ha fler än en JFB så behöver du ju minst två, sen om man ska ha några psa:er eller grupper utanför så kanske man vill ha en plint för detta också.

Till mina centraler ingick en liten och en större nollplint, på den ena var det även två jordplintar med.

D Derbyboy skrev:
Har du inte redan en central i huset?

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
D
Johan Adam men den ska också byggas från grunden.

D
richardtenggren richardtenggren skrev:
Den frågan skulle ju vara lätt att svara på om du skissat upp centralen, förslagsvis på hagercentral.se som tidigare föreslagits.
Men ska du ha fler än en JFB så behöver du ju minst två, sen om man ska ha några psa:er eller grupper utanför så kanske man vill ha en plint för detta också.

Till mina centraler ingick en liten och en större nollplint, på den ena var det även två jordplintar med.

Tror det ingick i mina också. Beställer inget nu så tar jag det i bästa runda när jordis nr 2 och PSA eventuellt ska in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.