Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Hej, min gamla favoritsåg Partner 410 CCS krånglade idag: startar normalt, stark och snabb acceleration som vanligt men sedan dör den plötsligt efter några minuter. Startar igen normalt, kör fint men dör sedan snabbare. Det är ungefär som om man stänger av den med dödarknappen, denna är dock bytt för några år sedan så jag tror inte det är problemet.
Sågen är ca 25 år gammal och Husqvarna har identiska modeller från den tiden, den gjordes o 42 - 46 - 50 cc modeller med något olika vikt men samma förgasare osv.
Tändstiftet ser ok ut tycker jag, har knappt behövt byta detta någonsin eftersom den håller sig ren och fin internt med Aspen 2T alkylatsoppa som den är inställd för.
Finns det någon här som har idéer? Tänker att det kanske är tändspolen, bränslefilter känns inte troligt och luftfiltret är fint. Bifogar bild på tändstiftet och en video på beteendet.
Sågen är ca 25 år gammal och Husqvarna har identiska modeller från den tiden, den gjordes o 42 - 46 - 50 cc modeller med något olika vikt men samma förgasare osv.
Tändstiftet ser ok ut tycker jag, har knappt behövt byta detta någonsin eftersom den håller sig ren och fin internt med Aspen 2T alkylatsoppa som den är inställd för.
Finns det någon här som har idéer? Tänker att det kanske är tändspolen, bränslefilter känns inte troligt och luftfiltret är fint. Bifogar bild på tändstiftet och en video på beteendet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du kollat bränsletillförseln till förgasaren?
Låter som den inte får fram bensinen tillräckligt fort.
När den stannat fylls förgasaren på och den går ett tag igen. Rengör slangar och sil i tanken samt eventuellt filter och prova igen
Låter som den inte får fram bensinen tillräckligt fort.
När den stannat fylls förgasaren på och den går ett tag igen. Rengör slangar och sil i tanken samt eventuellt filter och prova igen
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det är ju membranförgasare på dessa som drivs av tryckpulser från vevhuset, ingen bensin som fylls på i ett flottörhus som på gräsklippare. Men det är ju en grej att kolla, bränslefilter och -slangar så det är ok. Annars känns det som sagt som att tändningen bara försvinner plötsligt, svårt kolla detta också när den startar igen direkt efteråt. Fast vid närmare eftertanke har jag faktiskt en varvtalsmätare liggandes som går på tändpulser i tändkabeln, möjligt att man kan hinna se där om tändningen försvinner när den dör (om det är tändspolen som felar). Kanske värt prova byta tändstift till att börja med, kanske någon spricka eller något? Det har gått väldigt många timmar.
Det är inte någon avluftning av bränsletanken som satts igen? Skulle stämma med att den går en stund tills det blir tillräckligt undertryck i bränsletanken så att den inte längre får bränsle.
Lätt att testa genom att öppna tanklocket och notera om det är ett undertryck där och om den går när locket är "löst". Men tycker att den inte borde stanna så tvärt och vara så lätt att starta igen utan "manuell" luftning av tanken.Alfredo skrev:
Om känslan är att tändningen försvinner, kolla sladdarna så att de inte kommer åt "jord" någonstans. Man kan även testa att koppla ur stoppknappen tillfälligt om man misstänker glapp i den (förberedd på att man får jorda manuellt för att stoppa med lämpligt verktyg så man inte får en "stöt"). Annars kan de ju vara glappkontakt var som helst i tändsystemet, inklusive spolen. Många billiga generiska Husqvarna kinadelar passar till denna såg har jag noterat.
Har en liknande (401 tror jag den heter) som förra ägaren lämnade, funkar riktigt bra efter renovering av den märkliga kedjespänningen och byte av oljepumpen. 🙂
Speciellt troligt om tanken är full med bensin.Alfredo skrev:
Häll ut 2/3 och prova om det blir skillnad.
Om det gör det, så är det fel på luftningen.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Tack för alla tips så långt. Testat om det är undertryck i tanken, hällt ut litet soppa men samma beteende även med tanklocket litet löst. Kanske har jag sån tur att det sitter samma typ av stift i någon av röjsågarna, får kolla. Gräver litet mer med detta i morgon, batterisågen får duga så länge men denna ska återupplivas var så säker!
Jag har en liknande såg, Partner 350, anno 1995 så typ 30 årH Harald Blåtumme skrev:Tack för alla tips så långt. Testat om det är undertryck i tanken, hällt ut litet soppa men samma beteende även med tanklocket litet löst. Kanske har jag sån tur att det sitter samma typ av stift i någon av röjsågarna, får kolla. Gräver litet mer med detta i morgon, batterisågen får duga så länge men denna ska återupplivas var så säker!
Exakt samma fel uppstod förra våren när jag skulle dra igång den för säsongen. Går en kort stund, sedan tvärstannar den men uppenbara symptom av bränslebrist. Låter EXAKT som det gör på din video!
Har felsökt seriöst och det mesta lutar åt att det är bränsle-"dongeln" som ligger i tanken, den som ska se suga upp bränslet oavsett hur man håller sågen.
Testade att ställa in låg/högfarts-munstyckena men utan framgång, rengjorde luftfilter, verifierade bränsleslangarna, gjorde ren förgasaren, nytt tändstift, kollade gnistan, inget undertryck i tanken, bytt bensinen till ny mm ... inget hjälpte.
Så antingen är det något i förgasaren som gör att den inte suger soppan, alternativt är "dongelsvampen" i tanken slut.
Men eftersom den är 35 år så la jag den åt sidan och köpte en ny liknande Stiga på Jula för 1499 SEK, inget som jag ångrar. Startar direkt, går jämnt och fint på tomgång, tjuvstannar aldrig, tillräckligt stark. Ett fynd (kampanjpris) för 1499 SEK 😎 Man inser att dom 35 åren som min gamla Partner slet satte sina spår, otrolig skillnad på dom 😉
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ehor/bensindrivna-motorsagar/motorsag-004477/
Redigerat:
Hade börjat med att kolla membranet i förgasaren, har du inte bytt det sen sågen var ny så är det inte osannolikt att det spruckit.H Harald Blåtumme skrev:Hej, min gamla favoritsåg Partner 410 CCS krånglade idag: startar normalt, stark och snabb acceleration som vanligt men sedan dör den plötsligt efter några minuter. Startar igen normalt, kör fint men dör sedan snabbare. Det är ungefär som om man stänger av den med dödarknappen, denna är dock bytt för några år sedan så jag tror inte det är problemet.
[bild]
[video]
Brukar gå en stund om man tryckt på flödarknappen innan man startade innan de dör.
Annars tändspole, men det brukar inte vara nåt bekymmer förrän de blir redigt varma.
Nu är det så att det ofta är en kombinerad s.k. tändmodul där spole och transistor/kondensator sitter.
Det du beskriver kan mycket väl bero på att kondensatorn är kass. Lömskt för gnistan kan se normal ut men den är svagare än normalt. Då byter du hela tändmodulen/tändspolen. Det hade jag gjort om du kan slå fast att den får soppa som den ska.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Förgasaren är ZAMA C1Q-EL1, det finns ingen flödarblåsa på dessa: man kör några drag med full choke tills den tänder till och dör direkt av choken, in med choken, några drag och den startar på förhöjd tomgång - gasa till och driftsklar på stabil tomgång. Extremt repeterbar startprocedur och den beter sig likadant även nu, med full kraft och acceleration till ett abrupt stopp ett par minuter efter start.S Snikholt skrev:Hade börjat med att kolla membranet i förgasaren, har du inte bytt det sen sågen var ny så är det inte osannolikt att det spruckit.
Brukar gå en stund om man tryckt på flödarknappen innan man startade innan de dör.
Annars tändspole, men det brukar inte vara nåt bekymmer förrän de blir redigt varma.
Nu är det så att det ofta är en kombinerad s.k. tändmodul där spole och transistor/kondensator sitter.
Det du beskriver kan mycket väl bero på att kondensatorn är kass. Lömskt för gnistan kan se normal ut men den är svagare än normalt. Då byter du hela tändmodulen/tändspolen. Det hade jag gjort om du kan slå fast att den får soppa som den ska.
Att det skulle vara fel på förgasaren känns inte troligt men jag ska kolla bränsleledning och -filter, detta har aldrig bytts. Membranbyte i förgasare är en ganska känslig procedur och sätter detta som en av de sista grejerna att testa om inget annat funkar.
Jag ska försöka hitta nytt tändstift i morgon när affärerna öppnar, faktiskt aldrig bytt ser jag nu i min servicejournal. Funkar inte det så byter jag tändmodul eftersom magkänslan säger att gnistan försvinner, alla kablar sitter som de ska. Finns förmodligen på samma ställe jag beställde ny dödarknapp, gäller bara att hitta detta ställe igen.
Mats-S, tack för input men jag gillar den här maskinens vikt/effektförhållande och den är dessutom trimmad på portar/avgas för litet extra kraft och acceleration. Jag måste ge detta en ärlig chans annars blir det en rätt dyr maskin jag får välja som ersättare (eller kanske en begagnad proffssåg).
H Harald Blåtumme skrev:Förgasaren är ZAMA C1Q-EL1, det finns ingen flödarblåsa på dessa: man kör några drag med full choke tills den tänder till och dör direkt av choken, in med choken, några drag och den startar på förhöjd tomgång - gasa till och driftsklar på stabil tomgång. Extremt repeterbar startprocedur och den beter sig likadant även nu, med full kraft och acceleration till ett abrupt stopp ett par minuter efter start.
Att det skulle vara fel på förgasaren känns inte troligt men jag ska kolla bränsleledning och -filter, detta har aldrig bytts. Membranbyte i förgasare är en ganska känslig procedur och sätter detta som en av de sista grejerna att testa om inget annat funkar.
Jag ska försöka hitta nytt tändstift i morgon när affärerna öppnar, faktiskt aldrig bytt ser jag nu i min servicejournal. Funkar inte det så byter jag tändmodul eftersom magkänslan säger att gnistan försvinner, alla kablar sitter som de ska. Finns förmodligen på samma ställe jag beställde ny dödarknapp, gäller bara att hitta detta ställe igen.
Mats-S, tack för input men jag gillar den här maskinens vikt/effektförhållande och den är dessutom trimmad på portar/avgas för litet extra kraft och acceleration. Jag måste ge detta en ärlig chans annars blir det en rätt dyr maskin jag får välja som ersättare (eller kanske en begagnad proffssåg).
Tar det lång tid innan den går att starta igen?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Nej den startar direkt efter att den stannat, som på filmen. Ingen choke eller startgas bara att dra i startsnöret om den varit igång innan. Måste kolla så kortslutningsknappen inte pajat, felet förra gången var att den inte kortslöt alls och nu kanske den kortsluter av sig själv...
Jag tror på tändspolen. Har haft några snöskotrar som gjort sådär och då har det varit överslag i statorlindningen ,som är en del av tändsystemet. Två har jag lindat om och det var kraftigt förkolnat längst in i kopparlindningen mot järnkärnan. Men de maskinerna gick perfekt tills de fick upp lite temp, sen tvärdog de, gick att starta om men gick allt kortare stunder.
På snöskotern var lågspännings och högspänningssida skilda så där kunde jag koppla in en liten glödlampa och se att det var tändningen som bröt.
Motorsågen har väl allt inbyggt i tändspolen men kanske går det att mäta på dödarsladden?
På snöskotern var lågspännings och högspänningssida skilda så där kunde jag koppla in en liten glödlampa och se att det var tändningen som bröt.
Motorsågen har väl allt inbyggt i tändspolen men kanske går det att mäta på dödarsladden?