12 458 läst ·
68 svar
12k läst
68 svar
Hjälp med el/byggcentral.
prototypen: Aha. El är jäkligt lurigt när man inte kan något om det, så tack för det. Kan det förklara varför den ena centralen gick ett tag (jag använde 220) och sedan sprakade till och slutade funka? Men att jag saknar nolla förklarar väl inte att jag inte verkar få ut något ur centralerna, vare sig 380 eller 220?
EyEr0n: Jordfelsbrytare har jag ingen såvitt jag vet. Har ingen i elskåpet och i centralerna sitter det bara automatsäkringar.
EyEr0n: Jordfelsbrytare har jag ingen såvitt jag vet. Har ingen i elskåpet och i centralerna sitter det bara automatsäkringar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ja JFB är bra MEN det är bara ett utökat skydd (inte lösningen på alla elfaror som en del tycks tro) SAMT antalet dödsfall har inte minskat med så många personer per år sedan JFB infördes. Antalet personer som har dött av el har genom åren har inte varit särskilt högt ( även om varje dödsfall i sig är en tragik för dom drabbade) inte ens före JFBs tid. Vi har betydligt farligare saker i vårt samhälle som vållar mångfalt större dödsfall. Men det tycks vi acceptera
.
Byggcentralen från Malmö. Kan du kasta, ej godkänd. 1000 :- var ett ordentligt överpris.
hade du bara 4-ledare från centralen till byggskåpet?
hade du bara 4-ledare från centralen till byggskåpet?
ClaesK: min mobilladdare (och mobil) har varit lite skum ett tag. Jag funderar på om det rentav har att göra med tillfället när det sprakade till, men det vet jag inte så klart. Usch, jag gillar inte el. Bra med sådana här sidor och tips iaf. 
prototypen: det var precis det jag tänkte fråga - om det inte är bättre att ha en i elskåpet. Då löser ju den ut oavsett, antar jag.
el-richard: 500 kostade centralen. Den tusenlapp jag nämnde är ungefär var en mindre kostar mig ny, eller lite drygt det. Fyraledare, är det den moderna standarden med de runda kontakterna? I så fall, nej, jag har som sagt den äldre trestiftsmodellen de första 10 meterna från skåpet, och sedan en övergång till den nya som sedan löper resterande sträcka. Vad tänkte du på?
prototypen: det var precis det jag tänkte fråga - om det inte är bättre att ha en i elskåpet. Då löser ju den ut oavsett, antar jag.
el-richard: 500 kostade centralen. Den tusenlapp jag nämnde är ungefär var en mindre kostar mig ny, eller lite drygt det. Fyraledare, är det den moderna standarden med de runda kontakterna? I så fall, nej, jag har som sagt den äldre trestiftsmodellen de första 10 meterna från skåpet, och sedan en övergång till den nya som sedan löper resterande sträcka. Vad tänkte du på?
Kan vara så att mobil laddare fick sig en smäll om den fick 400 volt. Om nollan saknas/släppt så kan det bli för hög spänning. Spänningen varierar.
Gamla platta 3 fas kontakterna hade bara 3 faser och jord. 4 trådar.
Sen har dom fulkopplat nollan.
Nya 3 fas uttagen har har 5 trådar. 3 faser, nolla och jord.
Byt till nya röda CEE uttag. Dom gamla ska till skroten.
Gamla platta 3 fas kontakterna hade bara 3 faser och jord. 4 trådar.
Sen har dom fulkopplat nollan.
Nya 3 fas uttagen har har 5 trådar. 3 faser, nolla och jord.
Byt till nya röda CEE uttag. Dom gamla ska till skroten.
Så sammanfattningsvis kan man säga att det inte är någon större mening att felsöka mer innan jag bytt handske. Först då vet jag ju att jag har rätt ström ut och kan också mäta (eller be elnissen mäta lika väl) om en eller båda centraler funkar eller ej (samt kablage).
Rätt tänkt?
Rätt tänkt?