elmont skrev:
Det finns ju även uttag, intag, skarvdon som är avsedda för just fyrledare, så ska man ha en fyrledarkabel tycker jag att man även använder rätt "apparater". Dom är naturligtvis bara avsedda för trefas + jord.
Mikael gillar detta men jag O-gillar

Fyrledare kan man använda som fast ansluten anslutningskabel till de som inte behöver nolla men att skaffa proppar och uttag för fyrledare det är bara dumt att då ha ett A och B lag bland trefaskablar.

Protte

Mikael_L
Men alternativet är annars att antingen kasta kabeln ifråga eller att göra en förbjuden och "livsfarlig" fulkoppling där man skippar att ansluta nollan i vanliga 5-poliga CEE.
Då thomasp även har byggcentraler omkring sig så är det inte långt bort till den tråkiga händelsen att plötsligt har en byggcentral inte inkopplad nolla men blandat enfas och trefaslaster, och *poff* så pajar alla enfasgrejerna i ett vackert rökmoln. :(

Så, antingen ett B-lag bland sladdarna, eller så sälja kabeln som skrot till skrotuppköparna. Tycker jag.

edit:
Fast det var kanske det prototypen menade...? Dumt med ett B-lag, bättre kasta kabeln ... ? ;)

Redigerat:
Det var väl att kasta kabeln som var mitt förslag om den inte går att använda som anslutningskabel.

Har vi nu lyckats standardisera en trefaskontakt över stora delar av Europa så ska vi väl inte behöva ha 2 modeller här i Svedala (4 och 5 stift)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nu är ju även 4 stift en CEE standard som vi redan har och ska man ha kvar "skräpkabeln" tycker jag att man ska använda den med 4 stiftsdon i BÄGGE ändar och sätta upp 4 stiftsuttag, där man kan koppla in sin g:a vedkap och andra rena trefasmaskiner.

Men det någon, vem det nu var, avsåg från början med fyrledarkabeln var att använda den till någon maskin som inte behöver nolla och där kabeln sitter fast ansluten i maskinen, då kan den inte komma på avvägar och ställa till med något, även om det nu sitter en fempolhandske i änden. Mest stök med att ha dubbla uppsättningar kablar och uttag, även om det naturligtvis går.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Även jag håller med om att 4-ledaren bör skrotas, MEN om det inte blir fallet ska man i alla fall göra rätt dvs använda 4-poliga don.

Man kan ju ställa frågan, hur många av er har hållit i ett 4 stifts don? Och hur ofta?
De används säkert där det nästa är fast anslutning, dvs om en motor måste tas bort för att komma åt för underhåll men kommer du med en 4 stifts på ett bygge............

Protte

Aldrig på ett bygge några få ggr på industrin.

Jag borde ha ett till min spis, sitter i ett noll-löst Perilex...

Fotografen, om du skickar ditt elanläggningsnummer så ska jag se till att ditt nätbolag fjärravstänger din el tills du har nollat uttaget.:p;)

Prutte

prototypen skrev:
Man kan ju ställa frågan, hur många av er har hållit i ett 4 stifts don? Och hur ofta?
De används säkert där det nästa är fast anslutning, dvs om en motor måste tas bort för att komma åt för underhåll men kommer du med en 4 stifts på ett bygge............

Protte
Har sett många 4stifts på industrisidan.
Det är precis som du skriver, för att bla. mekanikerna ska kunna ta bort viss utrustning tex. pumpar, motorer mm som ej kräver neutralledare,
Och 4stifts uttag för att de inte ska kunna använada uttaget till annat. då utaget ofta är styrt via maskinens styrsystem. och föregås av bland annat motorskydd mm, som kan ge fellarm / störningar för övrig drift om motorskyddet löser ut.

prototypen skrev:
Fotografen, om du skickar ditt elanläggningsnummer så ska jag se till att ditt nätbolag fjärravstänger din el tills du har nollat uttaget.:p;)

Prutte
Det är ett arv från tidigare ägare, ingen ursäkt men...funderar på att trycka i en röd plugg i nollhålet.
Borde finnas en variant av Perilex utan nolla.

Perilex har ofta ingen nolla.

Ja det stämmer ju tyvärr, men det ska ha det!

Ja allt borde kopplas med alla trådar. För allas säkerhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.