8 829 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Hjälp med dimensionering av jordkabel!
Sida 1 av 2
Hej på er!
Jag ska lägga ner jordkabel av typen N1XV till en friggebod. Det blir lååång sträcka, ca 50m. Tanken är att ansluta i huvudcentralen (3 fas) och sedan ut till en undercentral. Förbrukningen i friggeboden är svår att sia om, men jag vill ha en 3-fas handske, så att jag kan såga ved iaf...
Just nu funderar jag på att lägga 5x6mm2, men frågan är om det kanske skulle vara 10mm2 istället...Det kan aldrig bli större belastning 25A just nu. Ska man högre, behöver en del andra saker bytas i huvudcentralen och det är inte troligt att det någonsin skulle behövas heller. Jag bara tänker att det är en lååång kabel och det är bättre att ha för kraftig än för klen kabel, som man måste byta. Förvisso är det enkelt med ett rör, men det är ju också förenat med en viss kostnad...
Vidare finns ingen jordfelsbrytare i huvudcentralen, men det är väl inget som hindrar att man sätter en i undercentralen? Huvudcentralen är gammal och kommer bytas så småningom.
Vad säger ni som vet?
Jag ska lägga ner jordkabel av typen N1XV till en friggebod. Det blir lååång sträcka, ca 50m. Tanken är att ansluta i huvudcentralen (3 fas) och sedan ut till en undercentral. Förbrukningen i friggeboden är svår att sia om, men jag vill ha en 3-fas handske, så att jag kan såga ved iaf...
Just nu funderar jag på att lägga 5x6mm2, men frågan är om det kanske skulle vara 10mm2 istället...Det kan aldrig bli större belastning 25A just nu. Ska man högre, behöver en del andra saker bytas i huvudcentralen och det är inte troligt att det någonsin skulle behövas heller. Jag bara tänker att det är en lååång kabel och det är bättre att ha för kraftig än för klen kabel, som man måste byta. Förvisso är det enkelt med ett rör, men det är ju också förenat med en viss kostnad...
Vidare finns ingen jordfelsbrytare i huvudcentralen, men det är väl inget som hindrar att man sätter en i undercentralen? Huvudcentralen är gammal och kommer bytas så småningom.
Vad säger ni som vet?
har du kollat med program Eldim eller vad det heter... finns länk på forumet....
Jag skulle nog kört med 5X6... Jag kommer nog bli nerröstad har jag en känsla av... Pen ledaren ska vara minst 10mm2 om jag minns rätt...
Jag skulle nog kört med 5X6... Jag kommer nog bli nerröstad har jag en känsla av... Pen ledaren ska vara minst 10mm2 om jag minns rätt...
Nej, var inne och kollade bland de "klistrade" länkarna, men fann inga länkar till Eldim. Ska googla på det!
Men vad som behövs, är en sak, men vad man bör lägga, en annan....Det kanske hade räckt med 5x2,5mm, men det skulle jag aldrig lägga!!! Minst 5x6mm2 och som sagt, kanske 10mm2?
Men vad som behövs, är en sak, men vad man bör lägga, en annan....Det kanske hade räckt med 5x2,5mm, men det skulle jag aldrig lägga!!! Minst 5x6mm2 och som sagt, kanske 10mm2?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Länken till eldim finns som länk i den här samlingstråden (klistrad först i detta forum):
http://www.byggahus.se/forum/el/222966-vanliga-elproblem-nyttiga-lankar.html
http://www.byggahus.se/forum/el/222966-vanliga-elproblem-nyttiga-lankar.html
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det där om PEN ledare, minst 10 kvmm, gäller vid 4 ledarkoppling, dvs. det är då man har PEN ledare. Nu verkar det ju handla om 5 ledare, Då har man en PE ledare och en N ledare. Och det är bra.
Om du ska ha en undercentral så behöver du inte lägga ner så grov kabel. Om du lägger friggeboden på 3x16A i huvudcentralen så räcker 5x2.5mm2. Läggs den på 3x20 A i huvudcentralen så räcker 5x4 mm2. Det gäller dock bara med en undercentral som är avsäkrad i huvudcentralen. Med 6mm2 så kan du säkra av friggeboden med 25 A....
Sen beror det iofs på hur längt det är mellan huvudcentralen och friggeboden.
Sen beror det iofs på hur längt det är mellan huvudcentralen och friggeboden.
Nej, men tack för era svar! Själv tyckte jag att 5x6mm2 borde bli lagom, med tanke på avståndet. Ni som svarat verkar iaf dela min åsikt, så då är det bara att köra på! 
Men vad säger ni om jordfelsbrytaren? Det är väl inget som hindrar att ha en jordfelsbrytare i undercentralen, trots att huvudcentralen i nuläget saknar det?
Men vad säger ni om jordfelsbrytaren? Det är väl inget som hindrar att ha en jordfelsbrytare i undercentralen, trots att huvudcentralen i nuläget saknar det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej absolut inte, självklart ska du sätta en JFB i friggan. Det underlättar om det då inte är en undercentral, dvs matas direkt från huvudledningen, inte via säkringar i en huvudcentral.
Varför underlättar det? Det är väl bara bra att redan ha delat på nolla och jorden? Om man sedan sätter en JB i huvudcentralen också, kanske detta kan störa och lättare lösa ut någon av dem, vad vet jag, men i nuläget gör det väl inget?
Min tanke var nämligen att "säkra ner" hela vägen, d v s 25A huvudsäkring, 20A på de tre faserna i huvudcentralen där undercentralen kopplas och sedan 16A i undercentralen. Vill man ha mera, får man i sådant fall öka huvudsäkringen, eller hoppas att säkringarna går i rätt ordning, så man slipper leta....-Men jag vill ha ordning och att allt ska vara korrekt!
Min tanke var nämligen att "säkra ner" hela vägen, d v s 25A huvudsäkring, 20A på de tre faserna i huvudcentralen där undercentralen kopplas och sedan 16A i undercentralen. Vill man ha mera, får man i sådant fall öka huvudsäkringen, eller hoppas att säkringarna går i rätt ordning, så man slipper leta....-Men jag vill ha ordning och att allt ska vara korrekt!