martinradbo skrev:
6 mm² får det bli, återstår då bara att hitta lämplig kabel för detta.

Är det ett krav med dubbelisolering? Annars borde en "vit kabel" (kan inte beteckningen) med tre ledare 6 mm² duga. Tror det blir svårt att hitta 6-kvadrat med bara två ledare.
Ja, det ska vara dubbelisolerade enkelledare. http://solarlab.se/solpanel/klimatkabel-6mm2.html

Jag har precis varit på en kurs om solceller förra veckan och med den i tankarna så vill jag tipsa dig om att ta kontakt med någon firma som installerar mycket solcellsanläggningar för att få lite konsultation, om det nu inte är så att du själv är väldigt insatt! Det är ganska mycket att tänka på och när man plöjer ner ganska mycket pengar i en sådan anläggning så är det ju viktigt att den blir så effektiv som möjligt!
Har du t.ex. tänkt ut en bra lutning och hur ser det ut med skuggning? Kan t.ex. ett träd komma att skugga någon solcellspanel? Känner du till att det räcker med att en cell blir skuggad för att slå ut en halv modul (solcellspanel)?

//Patrik

Redigerat:
Det är marginella skillnader på kabelarea mellan växelström och likström man kan använda samma beräkningsgrund i "normala" anläggningar.

Om vi kan använda 1,5 mm2 till våra vanliga 230 V installationer för upp till 14 A, åtminstone någon timme så ska det inte behövas 6 mm2 för 500 V likström och 11 A.
IOM att det rör sig om drygt dubbla spänningen så kan man tillåta dubbelt spänningsfall / dubbelt lång kabel.

EKLK 3x1,5 är väl godkänd upp till 500 V. Är man byxis så ta 2,5.

Vid likström är det bara resistansen man räknar med, vid växelström så påverkar induktansen lite också så spänningsfallet blir lite högre.

prototypen skrev:
IOM att det rör sig om drygt dubbla spänningen så kan man tillåta dubbelt spänningsfall / dubbelt lång kabel.
Men TS vill ju ha en optimal utvinning ur systemet och varje Volt i spänningsfall leder ju till minskad produktion i invertern.

Jag skulle nog överdimmensionerat kablarna från panelen.

I
elmont skrev:
Det är marginella skillnader på kabelarea mellan växelström och likström man kan använda samma beräkningsgrund i "normala" anläggningar.
Menar du att jag kan använda 1,5m2 kabel i mitt elfordon med motor på 3kW ?
TS du kan ju lägga dubbla 2,5m2 då får du åtminstone 5m2 , hade du inte bott så långt bort kunde du fått köpa 10m2 billigt av mig, har även 16m2 över.
index.php

Göran.W
Det som saknas här är inspänningen till invertern för att kunna ge korrekt råd.
Vet att en en fas har inspännings område 80-400 volt och då får man lägga det i 2 grupper på vardera 10 paneler och då får man 240 volt 5 kw när dom sedan parallell kopplas och då blir 6 mm2 lagom.
Värt att notera är att när man räknar på max spänningen till invertern måste man räkna på topp spänningen som solcellen ger på 33 volt så inte invertern rasar om den tappar nätet och slutar skicka ut el på det för då stiger system spänningen.

orparn skrev:
Men TS vill ju ha en optimal utvinning ur systemet och varje Volt i spänningsfall leder ju till minskad produktion i invertern.

Jag skulle nog överdimmensionerat kablarna från panelen.
Nja..

Det enda man behöver bekymra sig för är nog energiförlusten i kabeln vilken beräknas enligt

P = I^2 x R där R = .012 Ohm/m för 1,5 mm2 och .0074 Ohm/m för 2,5 mm2.

Om vi antar 10 meter kabel, dvs 2x10=20 meter ledare så får vi

P = 11^2 x 20 x 0.012 = 29 W för 1,5 mm2
och
P = 11^2 x 20 x 0.0074 = 18 W för 2,5 mm2

Edit: Jag skrev energi och räknade ut effekt. Men ni fattar säkert.

Redigerat:
ion, det beror helt på vilka spänningar/strömmar du har, P (efkt) =U (spänning) x I (ström). 3 kW ger en ström på 12,5 A och det är för mycket. Ledningen kommer att bli varm, även om man under optimala omständigheter kan belasta den med 14 A. Ska en 1.5mm2 belastas kontinuerligt bör belastningen inte ligga över ca 7 - 8 A om man vill undvika att det blir varmt.

• Gilla
AndersPer
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Nja..

Det enda man behöver bekymra sig för är nog energiförlusten i kabeln vilken beräknas enligt

P = I^2 x R där R = .012 Ohm/m för 1,5 mm2 och .0074 Ohm/m för 2,5 mm2.

Om vi antar 10 meter kabel, dvs 2x10=20 meter ledare så får vi

P = 11^2 x 20 x 0.012 = 29 W för 1,5 mm2
och
P = 11^2 x 20 x 0.0074 = 18 W för 2,5 mm2

Edit: Jag skrev energi och räknade ut effekt. Men ni fattar säkert.
:) Jo men det är ju just det jag menar... Resistans och ström ger ju just spänningsfall som beror på att energi utvecklas över resistansen.
Baserat på dina resistansvärden du angett så ger ju ett enkelt räkneexempel att med 29w i förlust och om man räknar på 6h produktion per dag under 5 år en energiförlust på 317kWh och livslängden på systemet är ju längre än så får man hoppas.

orparn skrev:
:) Jo men det är ju just det jag menar... Resistans och ström ger ju just spänningsfall som beror på att energi utvecklas över resistansen.
Baserat på dina resistansvärden du angett så ger ju ett enkelt räkneexempel att med 29w i förlust och om man räknar på 6h produktion per dag under 5 år en energiförlust på 317kWh och livslängden på systemet är ju längre än så får man hoppas.
När du säger sådär skulle det säkert löna sig att dra 20mm2 kabel till värmepumpen. Livslängden på en PVC isolerad kopparkabel inomhus måste väl vara uppåt 100 år?

Tack för all input. Dock börjar det närma sig sandlådenivå snart...

Sammanfattningsvis:
1. Dimensionen blir 6 mm². Punkt.
2. Oavsett sen kabelsort så tänker jag mig ett "kabelskyddsrör" ett par meter på taket, t.ex. 20 mm armerad flexslang. Klarar den att exponeras för solljus eller vad kan jag lägga istället?
3. Typ av kabel?Kabeltypen är jag mer osäker på, har fått ett förslag på EKLK och ett annat på den speciella dubbelisolerade "solcellskabeln"? Om jag vidhåller 6 mm², kan ni enas om bästa valet vad gäller detta?

Konstigt med ekonomi, när vi köper el för en och femtio per kilowattimme då oroar vi oss inte för en förlust på 29 watt.
När vi då ska sälja ström för femtio öre (eller vad man nu får) då är 29 watt mycket mer.
Men det är klart, koppar kostar ju inte så mycke.

Protte

Du ska använda svart kabel tex pex och lägga den under ett kabelskydd av galvad plåt

Göran.W
Pem slang är ett billigt alternativ och den ska vara tålig mot uv strålar med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.