V VallValle skrev:
Hur ser du att returen inte hänger med? Nu blir jag nyfiken. Jag har vid ett par tillfällen fått larm om för högt tryck pressostat. Men rensade filter häromdagen i hopp om att det inte återkommer.
Jag ska hålla koll på diffen och nedräkningen..
Vet inte hur ctc har för inställning på hysteresen men om hysteresen är inställd på 8 grader så får inte framledningsteperaturen kontra returen skilja mer än 8 grader för då bryter den på hysteresen och ditt integralvärde får ett värmeöverskott.mao så kan cirkulationen inte fungera tillfredsställad så därför viktigt att se att intrgralberäkningen räknar ner till 0.

G Gaston11 skrev:
Konstigt att CTC står röda framledning från dirftinfo gäller endast till radiator eller golvärme.
Skulle VVB eller VVC borde ha driftinfo visas att trycka nästa steg fler info eller?
CTC "Framledning" graf visar värmepump utgående temperatur. Om den håller på med varmvattenproduktion så visar det temperatur på vattnet som åker in i tanken.

Märk, när den gör varmvatten så står cirkulation till värmesystemet stilla, så returtemp på grafen uppdateras inte.

K Kjanne skrev:
CTC "Framledning" graf visar värmepump utgående temperatur. Om den håller på med varmvattenproduktion så visar det temperatur på vattnet som åker in i tanken.

Märk, när den gör varmvatten så står cirkulation till värmesystemet stilla, så returtemp på grafen uppdateras inte.
Jag rättar mig själv, grafen visar värmepump-in när den gör tappvarmvatten..

V växelventil skrev:
Vet inte hur ctc har för inställning på hysteresen men om hysteresen är inställd på 8 grader så får inte framledningsteperaturen kontra returen skilja mer än 8 grader för då bryter den på hysteresen och ditt integralvärde får ett värmeöverskott.mao så kan cirkulationen inte fungera tillfredsställad så därför viktigt att se att intrgralberäkningen räknar ner till 0.
Ok, jag försökte hålla koll på beräkningen. Såg dock ut som den gick från -64 och sen till 0. Men det där med hysteresen låter intressant....med bara några minuters intervall drar framledningen upp till 52grader medans returen ligger kvar på 26 grader. 2 minuter senare slår den ifrån och både framledning och retur droppar ner till 29 grader.
Den är i VS läge hela tiden.

Det intressanta är att innetempen ligger på 22.5 grader fast börvärdet är på 21.5, men ändå vill de trycka ut 52 grader framledning.

Kan det vara att den inte får feedback på returtempen och därför bara ökar och ökar framledningstempen tills den slår i taket och slår ifrån? Dvs att jag har för dåligt flöde i systemet?

Idag har jag satt pumpen på konstanttryck CP läge 3 och pumpen ligger på typ 10-13watt.
Borde pumpen gå med fast varvtal 3 istället kanske.. Värmesystemets display visar temperaturer för framledning, retur och inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Displaypanel för värmesystem som visar framledningstemperatur på 31°C och returtemperatur på 28°C.
Skapa konto
Display för värmesystem visar temperaturer för framledning, retur och inomhusmiljö.
Skapa konto
Display på en Grundfos Alpha2 cirkulationspump som visar 0.13 W energiförbrukning och flödesindikatorer är aktiva.
Skapa konto

V VallValle skrev:
Ok, jag försökte hålla koll på beräkningen. Såg dock ut som den gick från -64 och sen till 0. Men det där med hysteresen låter intressant....med bara några minuters intervall drar framledningen upp till 52grader medans returen ligger kvar på 26 grader. 2 minuter senare slår den ifrån och både framledning och retur droppar ner till 29 grader.
Den är i VS läge hela tiden.

Det intressanta är att innetempen ligger på 22.5 grader fast börvärdet är på 21.5, men ändå vill de trycka ut 52 grader framledning.

Kan det vara att den inte får feedback på returtempen och därför bara ökar och ökar framledningstempen tills den slår i taket och slår ifrån? Dvs att jag har för dåligt flöde i systemet?

Idag har jag satt pumpen på konstanttryck CP läge 3 och pumpen ligger på typ 10-13watt.
Borde pumpen gå med fast varvtal 3 istället kanske..[bild] [bild] [bild] [bild]
Okej då är det något med cirkulationen som felar så den bryter på hysteresen. Har du öppnat alla termostater.Känns cirkulationspumen väldigt varm?

V växelventil skrev:
Okej då är det något med cirkulationen som felar så den bryter på hysteresen. Har du öppnat alla termostater.Känns cirkulationspumen väldigt varm?
Pumpen känns inte alls varm och jag har inte medvetet forcerat alla termostater men just nu är 4 termostater öppna. Jag har iofs en del slingor som är ganska långa, flera stycken som är uppåt 100m långa.

Ska tillägga att jag har ju också bypass på slingorna ifall termostaterna mot förmodan skulle vara stängda.

• Värmerörsledningar och kopplingar med bypass i ett värmesystem.
    Skapa konto
Första bilden visar ett klart flödesproblem, med den diffen så är det inte konstigt att den bråkar, gasa på pumpen, tjust nu tryckstyrd, tryck på pilen några ggr tills 3 streck visas på den. samtidigt känner du på rören från växlaren, det ska vara en viss skillnad där med inte en så stor diff som visas.

V VallValle skrev:
Pumpen känns inte alls varm och jag har inte medvetet forcerat alla termostater men just nu är 4 termostater öppna. Jag har iofs en del slingor som är ganska långa, flera stycken som är uppåt 100m långa.
Hm något blockerar din cirkulation i systemet
Du har ju långa slingor och frågan är om cirkulationen inte hinner med på returen så det är därför den löser på hysteresen. Sedan är ju frågan varför den skickar ut så hög framledning .

VP vill ha en viss diff men flödet är för svagt/tunt så VB värms upp till hög temp, då det inte går fort genom växlaren. En klassiker med tempen när det är tätt/trångt flöde någonstans. Strypta ventiler/shunt går fel/cirk-pumpfel och det kan misstänkas hos TS

Tittar på din första bild på grafen i ditt inlägg när du hade VVC igång och är det verkligen varmvattenkörningar den visar eller är det värmekörningar?

V växelventil skrev:
Hm något blockerar din cirkulation i systemet
Du har ju långa slingor och frågan är om cirkulationen inte hinner med på returen så det är därför den löser på hysteresen. Sedan är ju frågan varför den skickar ut så hög framledning .
Hem - skiftnyckel - inställningar:
- värmesystem1 - Laddpump% = ?
- värmepump - start vid gradminut = ?

På Översiktsbilden och på "Driftinfo Värmesystem" är det fördröjning på visning av returtemp åtminstone vid växling från VV till VS, värdet är fryst nån minut eller två.

På "Driftinfo Kompressor" visas det alltid realtid.

Ifall flödet snurrar bara runt via bypassröret istället för att åka ut i golvet kan det tänkas att den lilla mängd vatten som finns i rören till bypassröret och tillbaka skulle värmas upp mycket snabbt?

K Kjanne skrev:
- värmesystem1 - Laddpump% = ?
- värmepump - start vid gradminut = ?

På Översiktsbilden och på "Driftinfo Värmesystem" är det fördröjning på visning av returtemp åtminstone vid växling från VV till VS, värdet är fryst nån minut eller två.

På "Driftinfo Kompressor" visas det alltid realtid.

Ifall flödet snurrar bara runt via bypassröret istället för att åka ut i golvet kan det tänkas att den lilla mängd vatten som finns i rören till bypassröret och tillbaka skulle värmas upp mycket snabbt?
- värmesystem1 - Laddpump% = 60
- värmepump - start vid gradminut = -60

Men om jag har problem med flödet är det märkligt att bypassen fungerar..det betyder att jag skulle ha stopp i flödet tidigt i kretsen direkt efter värmepumpen...

J jonaserik skrev:
Första bilden visar ett klart flödesproblem, med den diffen så är det inte konstigt att den bråkar, gasa på pumpen, tjust nu tryckstyrd, tryck på pilen några ggr tills 3 streck visas på den. samtidigt känner du på rören från växlaren, det ska vara en viss skillnad där med inte en så stor diff som visas.
Ja, jag testar att forcera pumpen i läge 3 (III) inatt och ser om det gör skillnad....

V VallValle skrev:
- värmesystem1 - Laddpump% = 60
- värmepump - start vid gradminut = -60

Men om jag har problem med flödet är det märkligt att bypassen fungerar..det betyder att jag skulle ha stopp i flödet tidigt i kretsen direkt efter värmepumpen...
Så där hypotetiskt, om bypassen fungerar helt som den ska, och om alla termostat vore stängda, så skulle vattnet åka till bypassröret och tillbaka? Det är väl en ganska liten volym med vatten? Jag menar att den lilla volymen skulle väl bli varm väldigt snabbt?

60% laddpump är ungefär vad jag brukar ha för att få hög differens på varmvattenproduktion när sambon står i duschen och skriker att det blev kallt. Jag tror 90% är fabriksinställning.

Känns lite som om att det är en massa olika saker som är skumma med ditt system.
VVC värmer upp golven. (Så pass att GSi aldrig försöker värma golvet med flit)
Utan VVC försöker GSI värma golvet, men beter sig som om det inte fanns någon cirkulation och/eller volym alls. Dock på en av bilderna förbrukade en cirkulationspump många tiotals watt, vilket skulle ge massor av flöde. Blir inte riktigt klok på det här..

Det finns 2st anledningar varför den löser på hysteresen occh när den kör värme nästa gång skulle det vara nice att se vad som händer om man tittar på menyn 5,4,4 värmesystem.
Om du tittar på framledningen så har du 2st värden och det är BÖR-värde och ett ÄR-värde.När du har ett värmeunderskott integralvärde -60 och när ÄR-värdet kommer över BÖR-värdet så får du ett värmeöverkott exempelBÖR=40grader och ÄR=44 så kommer nedräkningen vara 4 integralminuter/minut.Nu kommer ett exempel som inte behöver fel i ditt fall.När du får ett värmebehov så startar kompressorn och har du ett normalt flöde så ska framledningstemperaturen öka sakta och returen följa med men om exempel cirkulationspumpen står still så kommer framledningen rusa över hysteres värdet 8 grader så löser den och kompressorn stannar och du får ett värmeöverskott istället.Vet inte hur många cirkulationspumpar jag bytt när kunden säger att jag har känt med handen och cirkulationspumpen fungerar men i verkligheten så står den still och när hysteresten löser hinner du inte få något larm.OBS: detta är ett exempel men vi kan väl börja där för att se menyn 5,4,4 vad som händer när den kör en värmecykel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.