Testa en grej.
Normalt reagerar man på din höga kurvlutning men misstänker pga dina långa slingor så har man valt en högre kurvlutning men frågan är om cirkulationen hinner med när du har så hög kurvlutning så är radiatorpumpen ställd på max och verkar den fungera?

Redigerat:
V växelventil skrev:
Det finns 2st anledningar varför den löser på hysteresen occh när den kör värme nästa gång skulle det vara nice att se vad som händer om man tittar på menyn 5,4,4 värmesystem.
Om du tittar på framledningen så har du 2st värden och det är BÖR-värde och ett ÄR-värde.När du har ett värmeunderskott integralvärde -60 och när ÄR-värdet kommer över BÖR-värdet så får du ett värmeöverkott exempelBÖR=40grader och ÄR=44 så kommer nedräkningen vara 4 integralminuter/minut.Nu kommer ett exempel som inte behöver fel i ditt fall.När du får ett värmebehov så startar kompressorn och har du ett normalt flöde så ska framledningstemperaturen öka sakta och returen följa med men om exempel cirkulationspumpen står still så kommer framledningen rusa över hysteres värdet 8 grader så löser den och kompressorn stannar och du får ett värmeöverskott istället.Vet inte hur många cirkulationspumpar jag bytt när kunden säger att jag har känt med handen och cirkulationspumpen fungerar men i verkligheten så står den still och när hysteresten löser hinner du inte få något larm.OBS: detta är ett exempel men vi kan väl börja där för att se menyn 5,4,4 vad som händer när den kör en värmecykel.
Jag fångade en topp och när den slog ifrån.
Första bilden är börvärde/ärvärde under toppen och andra bilden är 30sek senare när den dalat i temperatur tillbaka till 27 grader. Den interna radiatorpumpen går hela tiden.
Värmesystemskontroll som visar framledningstemperatur på 44 grader och returledning på 27 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Digital display panel visar värden för fram- och returledning vid uppvärmningstoppen.
    Skapa konto
V VallValle skrev:
Jag fångade en topp och när den slog ifrån.
Första bilden är börvärde/ärvärde under toppen och andra bilden är 30sek senare när den dalat i temperatur tillbaka till 27 grader. Den interna radiatorpumpen går hela tiden.
[bild]
Den differensen är alldeles för stor mellan fram och retur.ställ ner kurvlutningen på 35 för att se skillnad.

V växelventil skrev:
Den differensen är alldeles för stor mellan fram och retur.ställ ner kurvlutningen på 35 för att se skillnad.
Märk att börvärdet var 30C, och det är det värdet som kurvorna påverkar. Att framledning rusar långt över 30C kan ingen kurva påverka.

K Kjanne skrev:
Märk att börvärdet var 30C, och det är det värdet som kurvorna påverkar. Att framledning rusar långt över 30C kan ingen kurva påverka.
Kan luft i golvslingorna/systemet vara orsak till detta dåliga flöde?
Kanske skulle testa och lufta ute i shuntgruppen.
Kan tillägga att jag avluftade uppe på värmepumpen och fyllde på tryck till rätt värde häromdagen, men jag funderar på om det kan ligga luft även ute i golvslingorna som skapar något stopp.
Alternativt luftar jag igen uppe på pumpen nu när jag kört alla pumpar på max ett tag

Att lufta GV är inget som är lätt, ta ett foto på din fördelare rakt framifrån så alla rör som är där kommer med

J jonaserik skrev:
Att lufta GV är inget som är lätt, ta ett foto på din fördelare rakt framifrån så alla rör som är där kommer med
Absolut, så här ser den ut.
Installation av flera uppmärkta rörledningar och ventiler på en vägg, en del av ett värmesystem.
Skapa konto

10 st slingor och skitiga slangar på tilloppet, men bara en skitig ( den till vänster ) på returen, inget flöde i dom andra, är då det rummet/delen varm.

Prova med att dra ner alla termostater på noll utom en och se vad som händer, det kan ta en bra stund innan trycket från pumpen ( som ska stå på max ) bygger upp och pressar ur ev luft. Går det vägen så gör lika med nästa osv. Annars avluftning av slinga för slinga.

J jonaserik skrev:
Prova med att dra ner alla termostater på noll utom en och se vad som händer, det kan ta en bra stund innan trycket från pumpen ( som ska stå på max ) bygger upp och pressar ur ev luft. Går det vägen så gör lika med nästa osv. Annars avluftning av slinga för slinga.
Ok, det låter som ett relativt enkelt test att göra..men måste jag öppna någonstans för att luften ska tryckas ut eller trycks den automatiskt ut någonstans?

Om det kommer luft så brukar det liksom knastra i fördelarna och den luft som kommer farande åker till VP, har du någon avluftare på röret som går ut till GV från VP.. Du kan för att få lite tryck på slingorna stänga din baypass, är motståndet för stort så åker flödet runt i den tillbaka till VP med hög temp.

Det var länge sedan jag gave en uppdatering på min VP och hur felsökningen gått. Här kommer en liten status-rapport.
Jag har öppna fler golvvärmeslingor på max och har idag bara termostater som kan stänga i sovrummen och i köket. Sen har jag korrigerat ner min kurva från 45 till 40 och justeringen från 0 till -2.

Nu ser kurvorna något bättre ut men jag får fortfarande "spikar" i loggarna på upp till 40 grader framledning under någon minut...flera gånger efter varandra. Och det märkliga är att det sker dag som natt, dvs svårt att se samband.
Jag lyckades iallafall förstå hur man kan logga data till USB-sticka och eftersom jag får spikar varje dag så tänkte jag dela en logg här ifall någon kan tyda loggen. Jag har läst lite på forumet att fler upplevt liknande spikar på sina CTC'er och det är inte helt glasklart vad som händer.
Jag har försökt hitta data-rubriker/översättning av kolumnerna på ett annat ställe här i forumet och man kan tydligt se att kompressorn går till ON och någonting t.ex. händer med KB-in / KB-ut värdena. Vad står KB för ?
Någon som kan kika på loggen och försöka förstå vad som händer när min temperatur VB-ut / framledning spikar från 25 grader till 40 grader under bara 2-3 minuter. Det är ju inte kopplat till VV-produktion kan jag konstatera nu iallafall. (dom spikarna syns också men ligger upp mot 60 grader)

KB står för KöldBärare dvs brinevätskans temperatur.

Har temperaturen verkligen varit exakt 7,0 hela dygnet eller är det något fel på utegivaren/loggen av den?

Hmm, kanske inte går att lita på några av kolumnnamnen, de verkar rätt konstiga många av de?

Redigerat:
Som skrivits flödesproblem verkar vara orsak, är tillopp och retur kopplat rätt, den externa cirkpumpen kopplat i rätt riktning så flödet inte krockar. Smutsfilter som inte är tät.... något jag reagera på var som jag fattade det i tidigare inlägg att laddpump var bara på 60% å som jag har fattat det så är det pumpen som driver värmen. Kanske kolla upp det med det övriga som jag skrivit

V Vector skrev:
Som skrivits flödesproblem verkar vara orsak, är tillopp och retur kopplat rätt, den externa cirkpumpen kopplat i rätt riktning så flödet inte krockar. Smutsfilter som inte är tät.... något jag reagera på var som jag fattade det i tidigare inlägg att laddpump var bara på 60% å som jag har fattat det så är det pumpen som driver värmen. Kanske kolla upp det med det övriga som jag skrivit
Ja, men jag har som sagt öppnat fler golvfördelare (tagit bort termostat), jag har dessutom satt den externa pumpen på läge III, dvs max flöde (tidigare i tråden inställd på att hålla ett visst konstant flöde). De externa pumparna är trippel-kollade att dom trycker vattnet i rätt riktning så det är inte felet.
Vad gäller 60% laddpump i inställningarna så är ju detta default/standardvärde för GSI16, så det borde inte vara lågt kan jag tycka.
Smutsfiltret som sitter upp på VP rengjordes för 2veckor sedan.

Det märkliga tycker jag är att systemet fungerar bra stora delar av dygnet och dessa spikar endast kommer sporadiskt vid helt slumpmässiga tillfällen.

Vad gäller yttertempen reflekterade jag också på att loggen bara sa 7 grader, men det är faktiskt 7 grader ute nu också. Yttertempen har fungerat utmärkt förut och jag tror helt sonika att det faktiskt varit 7 grader i ett dygn just nu, haha :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.