P
Allt beror ju på om man lyckas "bevisa betydande olägenhet" heter det väl i en del rättsfall på ämnet.. Det är såklart allas rätt att överklaga och försöka skydda sina intressen , men jag vill nog påstå att dom flesta fall man hör om som överklagas med just störd utsikt som enda argument så är det ett svårt ämne och det känns som dom flesta överklagan underkänns. jag grundar inte det på nån statistik utan på det man hör om ämnet och läser i press osv...

Sen är det svårt med alla variabler i såna här fall, ev detaljplaner och vad som står i dom, andra sålda tomter framför som redan fanns när man själv fick bygga /köpa osv

Visst finns det fall som som vinner absolut men skulle säga att merparten av dessa överklagningar med grund i utsikt misslyckas och lyckas inte bevisa det. Eller att man kan se ett visst mönster i att det är vanligare att stora fall i storstad där det påverkar många människors utsikt verkar väga tyngre än när det är en sommarstuga som får nåt i en riktning där man har fin utsikt åt övriga 180 grader.

Sen är det ju skillnad i det här fallet då en parkering är en betydligt mindre störning så länge den är tom på fordon än om det stog en byggnad eller annan fast sak som hindrar utsikten..

Folk verkar dra stora paraleller mellan strandskydd och att då allt skulle vara helt förbjudet som ens tillfälligt hindrar utsikt.

det liknar dock litegrann problemen med fjäll miljö och bebyggelse där som jag följt en längre tid pga stuga på en fjällsida där vi var själva från början i men man idag bygger en ny väg längst upp varje år och säljer dessa tomter "längst upp" till stora pengar och diverse bråk och överklaganden har följt denna soppa.. men det är svårt med att vinna rätten till sin utsikt , det är iaf solklart och långt ifrån självklart

P polaris78 skrev:
Allt beror ju på om man lyckas "bevisa betydande olägenhet"
Näe, det där blir en halmdockeargumentation. Det är inte utsikten som är den juridiska frågan, den är bara målet. TS vill förvisso skydda sin utsikt, men argumenten är ju inte att utsikten förstörs, utan att grannmarken planeras att användas på ett sätt den inte får.

Det är poängen med att utsikten de facto är skyddad.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
En del människor här håller då inte med det är ju en sak som är säker:sleep:Hur som haver så får deras hat/skadeglädje stå för dom och till er andra som kommit med kloka ord tackar jag ödmjukast :)
Då är de bara vem som är klok nog att bedöma vilka kloka ord som är klokast

K kortis skrev:
Då är de bara vem som är klok nog att bedöma vilka kloka ord som är klokast
Ja eftersom att rubriken lyder hjälp så torde det väl ändå vara så att jag är ute efter svar som hjälper mig? Eller om du ber om hjälp att bedöma hur dina nya kläder ser ut så kanske du blir nöjd över att någon säger det spelar ingen roll vilka kläder du har för du är ändå så ful?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vad är det med ”lusläs stadgarna” som du inte begrep?

K kortis skrev:
Och ja som trodde att det räckte med med stämma och majoritetsbeslut i stora ekonomiska förslag/frågor så har det fungerat i vår ekonomiska förening vem som får vara ombud är olika i vår förening får bara de som är anhöriga vara ombud med fullmakt.
En parkering är inte en fråga för någon stämma om det inte är en stor kostnad av föreningens totala budget

OlssonX OlssonX skrev:
Vad är det med ”lusläs stadgarna” som du inte begrep?
Om du menar just den föreningen så vet jag inte ett dugg det var därför jag skrev jag trodde. Jag har inför min förening läst in föreningslagen ekonomiska föreningar och specifikt bostadsrättslagen som är mycket lika varandra så jo har lusläst och förhindrat stolligheter i min bostadsrättsförening. Jag har hela mitt yrkesliv läst in lagar och avtal.
Nu vill jag veta vilken lag och vilken paragraf du hänger upp dig på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.