N
Finns en intressant Facebookgrupp med liknande problem.
 
  • Text på bild som säger "Torsö Fiskehamn Eller Husbilsparkeringplats
  • Tidningsartikel om Hamnföreningens konflikt med foto av en hamnscen under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tidningsartikel om konflikt kring husbilsparkering med bild på skylt "Ställplats för husbil" och utsikt över landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
En vanlig parkeringsplats kan inhysa husbilar utan att det är en campingplats. räcker med att det går att åka bil dit och att det finns plats som kan parkeras på för att det skall kunna funka att parkera där.. Det behövs inte automatiskt nåt bygglov utan det räcker att det går att komma dit med en husbil utan att bryta mot nån terrängkörningslag eller annan skyltning. Man kan även övernatta i sin parkerade husbil utan att det är att campa vilket är ett ord med rätt luddig användning.

Så att det skulle krävas bygglov för att få ställa upp husbil och sova i den enstaka natt på en parkeringplats eller annan lämplig plats för parkering där man inte bryter mot terrängkörningslag eller p lagar eller lokala ordningsföreskrifter i kommunen är rena fantasier.

Överallt där du kan parkera din husbil lagligt vilket ofta funkar på dom flesta platser där du lagligt kan parkera din vanliga bil så är det normalt sett lovligt även att sova i din bil..det finns lite kreativa lokala ordningstadgar och olika varianter där man försökt förbjuda övernattning med något tveksam om det verkligen är helt lagligt korrekt. och vägrar du berätta att du är där så lär det bli svårt med husrannsakan i husbilen för att inse att nån sov där eller om det faktiskt bara är en vanlig parkerad bil eller husbil.

Att nån fått nej till att ställa sin husbil som boende eller gäststuga på din tomt är nåt helt annat och att kommunen då kan försöka få bort den och hävda att det krävs bygglov för att parkera den på din obebyggda tomt är nåt helt annat än det vi pratar om här..eller när folk försöker skriva sig i sin husbil på en obebyggd tomt..
 
H hempularen skrev:
Är din fastighet med i samfälligheten?

Uppställningen, är den tänkt som en campingplats, eller är det vinteruppställningsplats?
Han skrev ställplats!
 
S Spongebob92 skrev:
Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?[/QUOTE
S Spongebob92 skrev:
Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?
Det kommer att krävas bygglov och strandskyddsdispens för att anlägga en uppställningsplats, för att anlägga en väg inom strandskyddat område krävs det strandskyddsdispens.
 
A Arnta skrev:
Han skrev ställplats!
Nej, faktum är att han skrev ”uppställningsplats” vilket är något annat. Han menade vad jag förstår ”ställplats”.
 
S Spongebob92 skrev:
Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?
Det låter jättebra att fler kan njuta av samma utsikt som er, bra initiativ där av styrelse. Att det blir ett förskräckligt gnäll är kanske ett bevis på att det inte skulle ha varit någon dipens. Heder åt samfälligheten
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är din fastighet med i samfälligheten?

Uppställningen, är den tänkt som en campingplats, eller är det vinteruppställningsplats?
Det är säkert en plats där man kan parkera sin husbil i ett par dagar för att sedan åka vidare. Mycket vanligt ute i övriga Europa men där är det naturligtvis betydligt billigare
 
F fredrik.johansson skrev:
Det som man verkar vilja anlägga är en ställplats, som till skillnad från camping sällan har toaletter, dusch eller andra bekvämligheter. Ibland finns el, men oftast är det bara en parkeringsplats där man får parkera med husbil en natt, men inte husvagn. Husbilsfolket har uppdaterade GPS-kartor över alla dessa ställplatser och tipsar varandra om bra platser att övernatta på.
De verkar oftast behöva bygglov (tycker åtminstone tierps kommun: [länk]) och det är väl inte givet att det beviljas något bygglov på den ytan du beskriver?
Då ska ju alla ställen där bilar parkeras utmed sommarstugan ha bygglov för husbilen parkerar ju bara
 
A Anders1st skrev:
Jämför med campingplats, ska väl finnas möjlighet att tömma slamtanken. Camping nämns i PBF och miljöanmälan gäller då det ska tömmas slam.
Varför ska det finnas möjlighet att någon tank det kan man göra utmed de stora vägarna
 
FreQa FreQa skrev:
Finns mer att läsa men hittade denna från Mariestads kommun (borde vara saxat länsstyrelsen eller annat verk)
I bland ska man inte ställa frågor man inte vill ha svar på för tänk om TS inte följt allt till punkt o pricka, tänk om länsstyrelsen river upp bygglovet
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Detta kommer troligen inte att gå igenom då det krockar med strandskyddet där man dessutom inte får sätta upp bommar som hindrar allmänheten. TS bör kunna vara lugn.
I skärgården är just bommar det som är mest förekommande, det är ju helt omöjligt att komma fram till vatten med bil
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
I skärgården är just bommar det som är mest förekommande, det är ju helt omöjligt att komma fram till vatten med bil
Sen är det väldigt vanligt med olovliga bommar som saknar tillstånd och är olovligt uppsatta..
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Att hårdgöra en yta på mark utanför detaljplanelagt område krävs det inte något tillstånd för. Dvs om samfälligheten har rådighet över marken och bestämmer på ett årsmöte att anlägga en 'grusplan' med tillkommande körspår, så kan ingen hindra dom.

Det som kräver tillstånd är verksamheten som ska bedrivas där. Så länge samfälligheten gör det för 'egen skull' och inte hindrar allmänheten så kan ingen blockera en sådan 'grusplan'.

Dock kommer en 'grusplan' + väg att kosta ganska mycket pengar (fler hundratusen kr) och jag tror att hela grejen är att samfälligheten på något sätt ska försöka få inkomster på 'grusplanen' för att kunna finansiera anläggandet plus drift. Ska det fås inkomster => Verksamhet => Tillstånd.

Jag tror inte medlemmarna vill lägga ut en massa pengar, när dom inte ens kan se ett nollsummespel. Kan man inte heller blockera tillträdet för allmänheten blir det oftast ett 'tillhåll' för grillning och festande med nedskräpning etc.
 
T Tostarp skrev:
Att hårdgöra en yta på mark utanför detaljplanelagt område krävs det inte något tillstånd för.
KFUK-KFUM har ansökt om dispens från strandskyddet för att hårdgöra ett område på fastighetens västra del.
Ansökan avser en yta om 15 x 30 meter.
Mark- och miljööverdomstolen
kan konstatera att det krävs strandskyddsdispens för att anordna en sådan yta som ansökan avser eftersom en sådan anläggning kan avhålla allmänheten från att beträda området.
https://www.domstol.se/globalassets...olen/avgoranden/2020/m-7394-20-2020-07-06.pdf
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten.
Ursäkta att jag säger detta men du skriver att ni visste marken mellan huset och havet ägdes av en samfällighet. Här finns många saker att reagera på. Fanns det information i prospektet om samfälligheter och servitut? Mest troligt då du skriver att förra ägaren var revisor i samfälligheten. Man köper inte en fastighet utan att be om att få gå igenom samfällighetens mötesprotokoll, just av orsaken man vill veta vad som är på gång inom det samägda området. Även om ert hus inte ingår i samfälligheten hör det till att man kontrollerar upp vad som är planerat inom grannfastigheten, på samma sätt som man kontrollerar med kommunen vad som är på G inom området man tänker köpa hus.

Att köpa hus är den största investeringen man gör i sitt liv, sitt inte på händerna och tro allt serveras på guldfat, utan gör er hemläxa. Lite som du gör nu. En snabb googling och du hade hittat denna länken...

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t/bygglov-for-anlaggningar/parkeringsplatser/

... läs och gör intryck av att du tar tag i dina egna problem istället för att låta andra lösa dem åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.