E elmont skrev:
Och är dom i minoritet så kommer det aldrig att hända, så se till att samla "likatänkande" och gå på möten.
Gå med i styrelsen för samfälligheten och delta aktivt... det är lättare att vara med och besluta än att sitta på sidan och försöka påverka någon ledamot.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Inte precis så att vem som helst kan gå med i samfälligheten.
 
  • Gilla
Frodo_99
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
Inte precis så att vem som helst kan gå med i samfälligheten.
Då får de bara gilla läget om det nu blir så att lagen för strandskyddet försvinner och det blir en majoritet i samfälligheten som vill ha en parkering/uppställningsplats där.

Att det inte finns en majoritet idag betyder inte att det inte finns en imorgon.
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Har du alltså fått klart att din fastighet inte redan är med i samfälligheten?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
Inte precis så att vem som helst kan gå med i samfälligheten.
Är ni inte med i samfälligheten så är det som sagt bara att gilla läget, ev kan du påverka dom som är med. MEN när man köper en fastighet köper man inte utsikten, har man tur förblir den som när man köpte men ändras den så är det nått man får leva med.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Du har kopplat in en advokat. Låt advokaten sköta det, och prata inte strategi öppet på internet.

Det här känns som ett för komplicerat fall för gör-det-självare.
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Du har kopplat in en advokat. Låt advokaten sköta det, och prata inte strategi öppet på internet.

Det här känns som ett för komplicerat fall för gör-det-självare.
Rätt tråd?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
harry73
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Rätt tråd?
Så skrev TS om sin juristhjälp

S Spongebob92 skrev:
Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt
 
  • Gilla
Nickstar och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så skrev TS om sin juristhjälp
Ja, men jag har inte sett något om att TS faktiskt har anlitat någon av de advokater som tipsats om i tråden, därav kändes det lite malplacerat. Men om det är juristen som Troberg avser så kan det givetvis vara rätt tråd.
 
F
Som allmän rekommendation kan man tänka på att försöka hålla god ton och hålla sig väl med markägaren. Min egen utsikt skulle försvinna rätt snabbt bakom en vägg av sly om grannen bestämde sig för att lägga den sidan till
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
Jag tror inte det men vet inte säkert, hur kan jag kolla upp det? Vad jag tror så är det en campingplats/parkering dom tänkt upprätta
Är din fastighet med i samfälligheten har du rätt att läsa alla tidigare protokoll från årsmöte. Nämns det då något om detta och säljaren suttit med på det mötet är han ganska körd vad gäller upplysningsplikten
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?
Uppställningsplats kräver bygglov och föreningen kommer att få problem med avlopp från husbilarna samt brandskyddet , det ska finnas vägar och vatten poster mm om dom ska driva detta Du kommer nog inte ha de hos er länge innan länstyrelsen o kommun sätter käppar i hjulen
 
H
S Spongebob92 skrev:
Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?
Ring Boverket och kolla. Vet att man inte får ställa upp en husvagn om det inte finns ett hus på tomten. Du får heller inte bo i husvagnen. Är det uppställningsplats alt. Camping så behövs alla gånger godkännande från kommunen och förmodligen bygglov. Ett bygglov att överklagas i olika instanser, Går man alka instanser tar det säkert ca 3-4 år. Har svårt att tro att de får tillstånd alt. Bygglov så nära vattnet.
 
  • Gilla
Miss Sunshine
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
Jag har inte fått någon information om att vår fastighet är med i samfälligheten men ska försöka ta reda på det.

jag tror samfälligheten tänkt upprätta en campingplats eller bara göra en skogsväg ner vid vårt hus på samfällighetens mark och göra en omärkt parkering nere vid vattnet.

Vi har ett kontrakt med samfälligheten gällande vår flytbrygga och det är dags att förnya kontraktet så jag misstänker att ordförande kommer hålla vår brygga som ”gisslan” (får inte vi ha vår uppställningsplats får ni inte ha eran brygga)
:love:I Grönhögen på Öland fanns en ställplats för husbilar som hade drivits av en förening. Hade. Den fick läggas ner när Länsstyrelsen blev varse att strandskyddsdispens saknadeskolla upp med Mörbylånga kommun för bättre besked.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
R
S Spongebob92 skrev:
Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?
Enligt Plan- och Byggförordningen (PBF) 6 kap §1 p.8, krävs det bygglov för att anlägga parkeringsplatser utomhus. Det betyder att kommunen måste höra sakägare och rågrannarna. Ni kan således överklaga ett eventuellt bygglov i flera instanser och därmed fördröja parkeringsplatserna i flera år. Samfälligheten kommer sannolikt även att anlita jurister vilket kostar pengar, som i förlängningen medlemmarna i samfälligheten inte tycker det vara värt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.