Kan du bilda ett förtroende för entreprenören så kör renoveringen på löpande kostnad. Blir billigast, du betalar för det hantverkarna gör och köper och hyr. Du kan om något är konstigt ifrågasätta timmar mm. Du kan om du vill minska din kostnad hjälpa till med städ och dyl.
Betala aldrig för ej utfört arbete eller ej monterat material.

Man kan ju faktiskt efterfråga löpande räkning med takpris, för att slippa få en prischock när allt är klart.

Ja det kan man men säljaren borde undvika det eftersom det inte är ett "win-win" upplägg. Jag accepterar aldrig sådant. Säljaren står med all risk utan någon möjlighet till uppsida.

Paul-Staffanstorp
nino skrev:
går det ens att jobba effektivt om man är 2 man i ett badrum? Visst är det många trappor att bära upp material i så...

Jag jobbar till 99% ensam, äter när jag blir hungrig, dricker te eller vatten när jag blir törstig, sätter mig och vilar en sväng om jag blir trött, gillar inte byggen med folk överallt som kommer och stör när man provar jobba, bestämda mat och kaffe tider osv osv

Har iof jobbat själv kanske 80% av tiden sen 2001, man har väl blivit enstöring :)
Kan bara instämma och hålla med dig till 100% för jag trivs med bäst på det viset. :)

blackadder skrev:
Det är alltså såpass lätt att uppskatta tidsåtgång på att göra ett badrum, så man inte ens behöver ha varit på plats och än mindre veta hur det ska bli?
JA, det är ganska enkelt när det bara är standard som i topic...
Då skiljer det sig inte så värst mycket fram å tillbaka i tidsåtgång... ;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino skrev:
går det ens att jobba effektivt om man är 2 man i ett badrum? Visst är det många trappor att bära upp material i så...

Jag jobbar till 99% ensam, äter när jag blir hungrig, dricker te eller vatten när jag blir törstig, sätter mig och vilar en sväng om jag blir trött, gillar inte byggen med folk överallt som kommer och stör när man provar jobba, bestämda mat och kaffe tider osv osv

Har iof jobbat själv kanske 80% av tiden sen 2001, man har väl blivit enstöring :)
Vinluncherna på fredagarna blir ju lite ensamma då :D

AndersMalmgren skrev:
Vinluncherna på fredagarna blir ju lite ensamma då :D
Hantverkare dricker öl och sprit. Ibland vatten.men inte för ofta...

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Enklast: gör det själv!

MathiasS skrev:
Ja det kan man men säljaren borde undvika det eftersom det inte är ett "win-win" upplägg.
På vilket sätt är fastpris win-win?

På vilket sätt är löpande räkning win-win?

Ett fast pris är för dig som kund en försäkring om att totalkostnaden inte överstiger en viss nivå. Bra för kunden.
Ett fast pris är för säljaren förvisso en risk (övertar risken om oväntade kostnader från kunden) men också en möjlighet till att utföra arbetet snabbare/effektivare. En positiv möjlighet för säljaren.

Löpande ger dig som köpare större inblick i antalet förbrukade timmar och går något snabbare än förväntat kommer detta dig till godo. Avigsidan är förstås risken för oväntade kostnader.

Löpande är riskfritt (inte helt sant eftersom lämnade estimat inte får överstigas hur mycket som helst) för säljaren men saknar möjlighet till "bonus" om arbetet kan avslutas snabbare än planerat.

Löpande med tak ger ingen möjlighet till uppsida för säljaren och han får all risk för oväntade kostnader. Ingen positiv del för säljaren här.

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Om taket sätts till samma som ett fastpris skulle ha varit finns det väl ingen risk för säljaren?

Tollarn skrev:
Enklast: gör det själv!
Enklast är väl att köpa sig fri?

Pengar är världens mest arbetsbesparande uppfinning!

Om taket sätts till det fasta priset har du som kund lämpat över risken för oväntade kostnader på säljaren och samtidigt tagit bort möjligheten till att dra nytta av att arbeta snabbare/effektivare eller om arbetet helt enkelt inte var så komplicerat som man kunde förvänta sig.

Ett fast pris ska kosta dig som kunde lite mer än samma arbete på löpande räkning. Det är din försäkringspremie. Det du begär med ett takpris är att få en försäkring om ett maxpris utan att betala försäkringspremien. Av naturliga skäl ska ingen säljare gå med på det. Det saknas helt enkelt logiska skäl för det.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det är väl bara att ta högre timpenning för jobb där man har satt ett takpris så får man in den där "försäkringspremien"?

Det finns hundratals sätt att ta betalt, i slutänden handlar det om att intäkterna ska vara högre än kostnaderna.

Mikael_L
Nerre skrev:
Det är väl bara att ta högre timpenning för jobb där man har satt ett takpris så får man in den där "försäkringspremien"?

Det finns hundratals sätt att ta betalt, i slutänden handlar det om att intäkterna ska vara högre än kostnaderna.
Eller att kostnaderna ska vara lägre än intäkterna ...

Nerre skrev:

Det kan man göra. Tror du det funkar i praktiken? Tycker din argumentation är lite märklig i denna tråd - du har uppenbarligen ingen som helst erfarenhet av tjänsteförsäljning men har ändå en bestämd uppfattning om hur det ska gå till.....

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.