4 925 läst ·
81 svar
5k läst
81 svar
Hjälp - FLVP hög förbrukning?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Vet ej hur dessa siffror ska bevisa ngt 🤔H hakfre skrev:Tack för förklaringen, jag gillar konkreta siffror!
Det jag egentligen var ute efter är väl någon form av SCOP beräkning för totallösningen. D.v.s. sett över ett helår, vilken lösning är mest kostnadseffektiv, liten FLVP med LLVP som komplement, eller en stor FLVP utan LLVP. Men jag inser att det är en komplex beräkning med många antaganden, och om man ska ge sig in på det spåret är det nog en egen tråd och inget som tillför TS något i detta läge.
Lite längre upp ser du SCOP jag delgett för Nibe S735-7 .
Jag blev nyfiken över påståendet att en liten FLVP (ex Nibe f370)i kombination med en LLVP är effektivare än en kraftigare FLVP (ex Nibe s735). Om någon är villig att beräkna SCOP för kombon FLVP/LLVP så att man kan jämföra med siffrorna för S735 så tycker i alla fall jag att det skulle vara intressant att se. Men det är nog ämne för en egen tråd med tillhörande diskussion då det inte hjälper TS med att komma till rätta med den höga förbrukningen.Tomture61 skrev:
SCOP enligt någon standard är mycket mer komplicerad då det ingår en modell av temperatursvängningarna över tex. en vinter (oftast i Europa, typ Bryssel, eller Köpenhamn för norra delen av Europa, inte svensk norrlandsklimat ala Umeå...), varmvattenförbrukning, olika värmebehov i huset med varierande elementvattentemperatur och sedan tillkommer det alla biförbrukare som cirkulationspumpars och fläktars och annan styrelektroniks förbrukning. Problemet är att den typen av standard måste man köpa för rätt stora pengar och inget man som privaterson kommer åt eller kan återskapa för att kontrollera sin nyinköpta FLVP att leverantören håller vad de lovar.
Med andra ord SCOP är lite som bilars uppgivna bränsleförbrukning, i verkligheten ligger förbrukningen mer för de allra flesta när det inte följer testcyklerna exakt.
vanlig (värme)COP som beräkningar nedan är en ögonblick i tiden vid en specifik driftsituation med bestämda temperaturer på olika punkte. Det är som att mäta elförbrukningen när du slå på plattan på en spis just den minuten, inte hur du använder den under 3 månaders tid med olika intervaller.
---
I tidigare inlägg var varmvattenproduktion satt vid 50 grader, men borde vara minst 55 grader C för Legionella nu när jag tänker efter...
När jag har simuleringarna fortfarande uppe kan jag göra för 55 grader vatten (57 grader kondensationstemperatur)
från 20 grader C -> 0 grader C och 35l/s på frånluften precis som innan
värme-COP 2,58
Här satt 57 grader kondensation på gassidan för att bli 55 grader på vattensidan (därav 2 grader underkylning på kondensat när inte värme längre överförs mellan vatten och gassidan) med pessimistisk satt 2 grader diff i värmeförlust i värmeväxlarens väggar i fasen när gasen kondenserar mot vatten på andra sidan väggen i värmeväxlaren - tyvärr tar inte simuleringen med saker som tex. temperaturdiffar mellan tex gasfasen och vattenfasen i en värmeväxlare och därför blir det lite konstigt att jag sätter 57 grader i kondensationstemperatur när man avser 55 grader varmvattenproduktion, men för COP-beräkning så måste man gå efter den faktiska kondensationstemperaturen - inte resulterande luftens/vattnets temperatur ur värmeväxlaren. Det är 1-2 graders diff lite var stans i en kylslinga som temperaturdiff i värmeväxlare, som tryckfall i rörledningar med kölmedelsgas och vätska etc. - och de är dyra sedd till hur de påverkar COP.
Och varmvattenproduktion med värme av hetgasen till 65 grader C från 57 graders inkommande vatten från kondensationsdelen i de fallen man har separat gaskylare av hetgasen eller kan lösa det med skiktning i tank innan det går i kondensationsdelen för varmvattenproduktion
Med utgående då satt som från 57 grader varmvatten (helst hade jag velat satt in 55 grader varmvatten men simuleringen tillåter inte det) från kondensation-delen in i gasvärmeväxlaren och sedan 8 grader höjning till utloppet med 65 grader varm vatten.
Ger då ca 37,7 liter vatten vid 65 grader i timmen med värmeeffekten från kylningen av hetgasen (utan kondensation) med 345 Watt värmeeffekt.
Samma men med 20 - -20 grader C temperatursänkning 40 grader C med 35 l/s i frånluft
värme-COP är under 2 i den är situationen - dvs. man får knappt dubbel värmemängd gentemot insatt eleffekt.
och varmvattenproduktion 65 grader C från inkommande 57 gradig vatten från kondensationdelen
121 liter i minuten, men bero också på att effektnivåerna generellt är högre eftersom värmeuttaget är dubbelt hög från frånluften.
(lyckas supa bort bilderna, men är fixat igen)
Med andra ord SCOP är lite som bilars uppgivna bränsleförbrukning, i verkligheten ligger förbrukningen mer för de allra flesta när det inte följer testcyklerna exakt.
vanlig (värme)COP som beräkningar nedan är en ögonblick i tiden vid en specifik driftsituation med bestämda temperaturer på olika punkte. Det är som att mäta elförbrukningen när du slå på plattan på en spis just den minuten, inte hur du använder den under 3 månaders tid med olika intervaller.
---
I tidigare inlägg var varmvattenproduktion satt vid 50 grader, men borde vara minst 55 grader C för Legionella nu när jag tänker efter...
När jag har simuleringarna fortfarande uppe kan jag göra för 55 grader vatten (57 grader kondensationstemperatur)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
värme-COP 2,58
Här satt 57 grader kondensation på gassidan för att bli 55 grader på vattensidan (därav 2 grader underkylning på kondensat när inte värme längre överförs mellan vatten och gassidan) med pessimistisk satt 2 grader diff i värmeförlust i värmeväxlarens väggar i fasen när gasen kondenserar mot vatten på andra sidan väggen i värmeväxlaren - tyvärr tar inte simuleringen med saker som tex. temperaturdiffar mellan tex gasfasen och vattenfasen i en värmeväxlare och därför blir det lite konstigt att jag sätter 57 grader i kondensationstemperatur när man avser 55 grader varmvattenproduktion, men för COP-beräkning så måste man gå efter den faktiska kondensationstemperaturen - inte resulterande luftens/vattnets temperatur ur värmeväxlaren. Det är 1-2 graders diff lite var stans i en kylslinga som temperaturdiff i värmeväxlare, som tryckfall i rörledningar med kölmedelsgas och vätska etc. - och de är dyra sedd till hur de påverkar COP.
Och varmvattenproduktion med värme av hetgasen till 65 grader C från 57 graders inkommande vatten från kondensationsdelen i de fallen man har separat gaskylare av hetgasen eller kan lösa det med skiktning i tank innan det går i kondensationsdelen för varmvattenproduktion
Logga in
Skapa konto
Med utgående då satt som från 57 grader varmvatten (helst hade jag velat satt in 55 grader varmvatten men simuleringen tillåter inte det) från kondensation-delen in i gasvärmeväxlaren och sedan 8 grader höjning till utloppet med 65 grader varm vatten.
Ger då ca 37,7 liter vatten vid 65 grader i timmen med värmeeffekten från kylningen av hetgasen (utan kondensation) med 345 Watt värmeeffekt.
Samma men med 20 - -20 grader C temperatursänkning 40 grader C med 35 l/s i frånluft
Logga in
Skapa konto
värme-COP är under 2 i den är situationen - dvs. man får knappt dubbel värmemängd gentemot insatt eleffekt.
och varmvattenproduktion 65 grader C från inkommande 57 gradig vatten från kondensationdelen
Logga in
Skapa konto
121 liter i minuten, men bero också på att effektnivåerna generellt är högre eftersom värmeuttaget är dubbelt hög från frånluften.
Redigerat:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Kan säga att efter ett år med Nibe S735 så har det varit den bästa investeringen jag gjort ut energisynpunkt.
Bytte ut en underdimensionerad Nibe 310p mot s735:an i november förra året.
Hus från 2006, 190kvm. Vattenburen golvvärme
Fristående garage/liten lägenhet på 80kvm, vattenburen golvvärme från husets flvp.
Inte optimalt då energin inte återvinns för garage/lägenhet av flvp så håller 15grader som grundvärme med golvvärmen och värmer sen upp resten med annan värmekälla.
Jag, frun med 4st barn varav 2 tonåringar med pojkvänner stundtals.
Duschas flera gånger om dagen och badas i princip varenda dag.
Håller 21 grader inomhus ungefär.
Sänkt våran förbrukning av el med
10 000 kWh/år ENBART genom att byta flvp.
Hittills iår på bara värme och varmvatten: 6436 kWh med Nibe s735.
Många ligger säkerligen mycket lägre med liknande förutsättningar men vi prioriterar ett bra klimat utan att frysa och kunna duscha/bada när vi vill.
Scop för oss på Nibe S735 ligger nästan exakt på 3.
Fristående garage/liten lägenhet på 80kvm, vattenburen golvvärme från husets flvp.
Inte optimalt då energin inte återvinns för garage/lägenhet av flvp så håller 15grader som grundvärme med golvvärmen och värmer sen upp resten med annan värmekälla.
Många ligger säkerligen mycket lägre med liknande förutsättningar men vi prioriterar ett bra klimat utan att frysa och kunna duscha/bada när vi vill.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Antar det är frågan om ett 2 pl. hus .R RalleB skrev:Kan säga att efter ett år med Nibe S735 så har det varit den bästa investeringen jag gjort ut energisynpunkt.
Har du kollat upp avluften , isoleringen på detta , hur tät den är ?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Nope ett enplans.Tomture61 skrev:
Ja avluften har jag stenkoll på då jag isolerade om hela i samband med bytet då avluften går ner till typ -17.
Så där såg jag till att jobbet blev ordentligt gjort innan. PE50 hela vägen utan skarvar.
Samt att ventilationsfirman som gjorde bytet av pannan gjorde en efterkontroll på mitt arbete. . Rör sig om max 2 meter.
Om man ska få jämförbara siffror med en lvvp eller bvp så kanske man skulle göra beräkningen baserat på utomhus tempen? Då flvp suger in kall utomhusluft i huset och i praktiken bara återvinner ventilationsluftens värmeinnehåll.X xxargs skrev:SCOP enligt någon standard är mycket mer komplicerad då det ingår en modell av temperatursvängningarna över tex. en vinter (oftast i Europa, typ Bryssel, eller Köpenhamn för norra delen av Europa, inte svensk norrlandsklimat ala Umeå...), varmvattenförbrukning, olika värmebehov i huset med varierande elementvattentemperatur och sedan tillkommer det alla biförbrukare som cirkulationspumpars och fläktars och annan styrelektroniks förbrukning. Problemet är att den typen av standard måste man köpa för rätt stora pengar och inget man som privaterson kommer åt eller kan återskapa för att kontrollera sin nyinköpta FLVP att leverantören håller vad de lovar.
---
[bild]
värme-COP 2,58
[bild]
[bild]
[bild]
Jag såg den dyra elräkningen i mitt hus med flvp och bytte till bvp+ftx, vilket halverade elräkningen.
HejR RalleB skrev:Nope ett enplans.
Ja avluften har jag stenkoll på då jag isolerade om hela i samband med bytet då avluften går ner till typ -17.
Så där såg jag till att jobbet blev ordentligt gjort innan. PE50 hela vägen utan skarvar.
Samt att ventilationsfirman som gjorde bytet av pannan gjorde en efterkontroll på mitt arbete. . Rör sig om max 2 meter.
Vi har precis uppgraderat från p310 till s735-4 .
Vi har PE-30 från att huset byggdes av SmålandsVillan 2004
Vi frågade Nibe som sa att PE-30 är godkänd isolering.
Borde vi ha isolerat mer eller vad tycker ni här i forumet?
Vi har kommit ner i -18,7 på avluft.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Beror på hur avluftsröret är förlagt .Henriq99 skrev:
Ligger det mot byggnadsdelar så är det ej ok med PE30 - 50 .
Isoleringen blir då ihoppressad mot metallröret = dåligt isolerat .
Isoleringen måste vara tät (diffusionsplasten) hela vägen från VP till utsidan av yttertaket .
Är det tajt förlagt i tex böjar = mindre bra .
Lämpligast är att använda cellgummi (självhäftande) detta om det är tajta böjar och ligger mot byggnadsdelar .
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Du är inne på rätt spår, det går att trimma in värmekurvan en hel del då det är din FLVP som är svaga länken.R robbieswe skrev:
Se till att LLVP står i HEAT, högt fläktläge, öppna innedörrar och några grader högre inställd temperatur än du vill ha i rummet så värmen sprids hyggligt till övriga rum.
Du kan även blockera elpatronen för värme i FLVP
Testade tidigare att skruva upp rumstermostater på max som jag fått tips om ifrån flera och sedan sänka ifrån värmekurvan istället, men då stack det iväg något helt brutalt som ni ser, har den på värmekurva 3 av 10, framledningen ligger på ca 38. grader. Detta för att kombinera med LLVP men ändå få upp golvvärme, golven är ganska kalla… Vad gör jag för fel? Gott nytt år 🥳
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Du får göra en egen värmekurva. Jag räknade fram min baskurva från husets u-värde för att sen finjustera. De här upp och ner från nån kass standardkurva och knäckpunkt blir inte perfekt.R robbieswe skrev:Testade tidigare att skruva upp rumstermostater på max som jag fått tips om ifrån flera och sedan sänka ifrån värmekurvan istället, men då stack det iväg något helt brutalt som ni ser, har den på värmekurva 3 av 10, framledningen ligger på ca 38. grader. Detta för att kombinera med LLVP men ändå få upp golvvärme, golven är ganska kalla… Vad gör jag för fel? Gott nytt år 🥳
38 grader är superhögt för golvvärme
Kom just på du har alldeles för vek värmepump för att köra på det sättet, 2kw total uteffekt kompressor är inte mycket värme, den maxar elpatroner under vintern. Har man en vp med mer kompressoreffekt, så funkar det bäst att köra på öppna slingor och full cirkulation, då behöver den inte värma vattentempen lika högt