DonPablo DonPablo skrev:
Kom just på du har alldeles för vek värmepump för att köra på det sättet, 2kw total uteffekt kompressor är inte mycket värme, den maxar elpatroner under vintern. Har man en vp med mer kompressoreffekt, så funkar det bäst att köra på öppna slingor och full cirkulation, då behöver den inte värma vattentempen lika högt
Tvärtom skulle jag påstå. Värmekurvan skall ner till en nivå som pumpen klarar av att leverera effektivt. Strypa flödet kräver bara högre framledningstemperatur.

Jag anser det en bättre strategi att blockera elpatronen för värme, ställa värmekurvan lågt och reglerad efter utetemperatur samtidigt som man låter LLVP göra grovjobbet.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Tomture61
R robbieswe skrev:
Testade tidigare att skruva upp rumstermostater på max som jag fått tips om ifrån flera och sedan sänka ifrån värmekurvan istället, men då stack det iväg något helt brutalt som ni ser, har den på värmekurva 3 av 10, framledningen ligger på ca 38. grader. Detta för att kombinera med LLVP men ändå få upp golvvärme, golven är ganska kalla… Vad gör jag för fel? Gott nytt år 🥳
Grafen över elförbrukning , var kommer den ifrån ?
Har själv Vattenfall + det tar ca 2 dagar innan man får reda på sin elförbrukning .
Har därför också Homewizard som visar förbrukningen just nu tex (upp till 1 år)

Beroende på utomhustemp så är 70 kwh / dygn ok för ditt sätt att värma bostad / varmvatten .

• Gilla
robbieswe
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Grafen över elförbrukning , var kommer den ifrån ?
Har själv Vattenfall + det tar ca 2 dagar innan man får reda på sin elförbrukning .
Har därför också Homewizard som visar förbrukningen just nu tex (upp till 1 år)
Den kommer ifrån tibber och tibber pulse som visar graf omgående..

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
R robbieswe skrev:
Testade tidigare att skruva upp rumstermostater på max som jag fått tips om ifrån flera och sedan sänka ifrån värmekurvan istället, men då stack det iväg något helt brutalt som ni ser, har den på värmekurva 3 av 10, framledningen ligger på ca 38. grader. Detta för att kombinera med LLVP men ändå få upp golvvärme, golven är ganska kalla… Vad gör jag för fel? Gott nytt år 🥳
Bilden visar att den gör varmvatten med kompressorn och enbart använder 5/7 steg på elpatronen mot värmesystemet.
Vilken inställning har du på cirkulationspumpen? Får känslan att du har ett ganska högt flöde där, något som såklart ökar med borttagna termostater.

I Inor skrev:
Bilden visar att den gör varmvatten med kompressorn och enbart använder 5/7 steg på elpatronen mot värmesystemet.
Vilken inställning har du på cirkulationspumpen? Får känslan att du har ett ganska högt flöde där, något som såklart ökar med borttagna termostater.
Såhär ser alla värden ut, samt cirkulationspump. Haft rumstermostaterna fullt öppna i mer än ett dygn nu. Sänkt till värmekurva ett. Golven kalla fortfarande, kör dock med LLVP också. Ska den vara av nu när man kör igång rumstermostaterna?

• Display med driftdata: T1 Ute 2.0°C, T5 Kondensor 29.8°C, T6 Förångare 2.6°C, i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel visar temperaturer: T10 Extern/rum 21,3°C, T11 Varmvatten T 48,5°C, T12 Varmvatten B 48,2°C.
    Skapa konto
  • Display med driftdatavärden: Returledning 26,2°C, Framledning 29,0°C, Frånluftsnivå 3.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump från Grundfos med serie ALPHA+. Grön indikatorlampa är tänd. Kopparrör och kopplingar är synliga runtomkring.
    Skapa konto
  • Rumstermostat med inställningsknapp och grön indikatorlampa monterad på vägg.
    Skapa konto
Det där är cirkulationspumpen för golvvärmen. Värmepumpen har en egen som du ser om du plockar bort fronten.

Jag hade försökt köra med LLVP och FLVP utan elpatron så länge dessa klarar komforten.

Tomture61
R robbieswe skrev:
Såhär ser alla värden ut, samt cirkulationspump. Haft rumstermostaterna fullt öppna i mer än ett dygn nu. Sänkt till värmekurva ett. Golven kalla fortfarande, kör dock med LLVP också. Ska den vara av nu när man kör igång rumstermostaterna?
Ska försöka förklara mitt tankesätt ang FLVP + LLVP och styra golvvärmen med termostater .
Har 6 st slingor som värmer nedre plan (golvvärme ingjuten i betongplattan)
5 st styrs med termostater .
Vill gärna ha som varmast i badrummet , 23 - 24 gr .
Har ställt värmekurvan i VP att försöka uppnå dessa grader i badrummet (tar tid iom att yttertemp är olika hela tiden)
När jag känner mig nöjd med värmekurvan + att även knäcka den vid olika temp.förhållanden utomhus så kommer nästa steg .
Skaffa en termometer till övriga rum + justera termostater till en temperatur man vill ha , 24 gr eller lägre (lägre är ju att föredra)
Rum som LLVP kan påverka ang termostat / temperatur blir ju lite knivigare att få till .
LLVP ger ett tillskott av värme till huset , men om kompressorn i FLVP går 24/7 (förutom vid avfrostning) så ger den redan allt den kan .

Överkurs : Detta när man tycker att LLVP påverkar för mycket + har kalla golv .
På golvvärmefördelaren finns så klart ställdon som slår av / på värmevattnet .
I den andra så finns det justeringar för grundflödet som krävs (borde finnas ett schema för detta) dvs. hur många varv det ska skruvas för att uppnå rätt flöde .
Tar man bort ställdonet (helt öppet flöde utan hjälp av termostat) kan man justera flödet på den andra delen , detta tills golvet inte upplevs iskallt .

PS , en klen FLVP är ej optimalt när man önskar spara på slantarna .
En LVVP eller kraftfull FLVP 👍

• Gilla
robbieswe
  • Laddar…
I Inor skrev:
Det där är cirkulationspumpen för golvvärmen. Värmepumpen har en egen som du ser om du plockar bort fronten.

Jag hade försökt köra med LLVP och FLVP utan elpatron så länge dessa klarar komforten.

• Cirkulationspump TacoFlow2 installerad med kopparrör och ventiler i ett värme- eller kylsystem.
    Skapa konto
Den ser ut att gå på max, vilket kan vara orsaken till effekttoppen du såg när termostaterna plockades bort. Det i sig gör inte att energiförbrukningen (förutom för cirkulationspumpen då) blir onormalt hög i sin helhet, men är ändå onödigt. Prova att ställa den på mitten eller strax över, på den övre skalan (utan termostater någonstans finns inget behov av tryckreglering, vilket de nedre lägena ger).

Prova att blockera eltillsatsen i Ventecen, görs enklast genom att bygla S2 och COM-plinten på ovansidan av styrlådan. Effekten från kompressorn i FLVP och LLVP är över 5 kW tillsammans, vilket borde vara i närheten av att räcka till ditt hus. Du kan behöva optimera genom att stänga av delar av uppvärmningen från FLVP (tex enstaka radiator eller golvvärmeslinga) i rum som värms av LLVP, för att få det att räcka när det är kallt. Prova dig fram.

Redigerat:
Kliver in med lite data för min FLVP:
Nibe F730
137 kvm enplanshus,
Energiklass-C,
byggt 2018,
isolergrund (varmare krypgrund)
några mil norr om Göteborg.
22.5 C inomhus.

Har 4.1 COP för Okt-Dec, för varmvatten+ och värme.
Har elpatron blockerad, avstängd och satt till maximalt 0 kW.
I slutet av Nov så fick vi en LLVP installerad som körts i uppvärmningsläge på 22.5 C (fick kalibrera tempsensor först).

I dec säger FLVP COP 4.55.

D Dkvist skrev:
Behövs alla 3?

K Kane skrev:
Behövs alla 3?
Nej troligen inte! :)
Men hängslen och livrem. Har kontroll över värmepumpen från egen server som går in och slår på grejer vid behov.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
D Dkvist skrev:
Kliver in med lite data för min FLVP:
Nibe F730
137 kvm enplanshus,
Energiklass-C,
byggt 2018,
isolergrund (varmare krypgrund)
några mil norr om Göteborg.
22.5 C inomhus.

Har 4.1 COP för Okt-Dec, för varmvatten+ och värme.
I slutet av Nov så fick vi en LLVP installerad som körts i uppvärmningsläge på 22.5 C (fick kalibrera tempsensor först).

I dec säger FLVP COP 4.55.
Har du alltid elpatronen blockerad. Oavsett utetemp?

Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Har du alltid elpatronen blockerad. Oavsett utetemp?
Än så länge ja. Kanske får slå på om det blir -15 en längre stund ute.
Får se, har inte bott en hel vinter här än men det finns rejält med kapacitet kvar vid -8C, däremot så är det såklart även mer värmebehov.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.